100 år i Bogstadveien

March 14, 2016 by admin2 - aktiviteter, interiør, Mat og Drikke, Mote, top-stories, velvære

aftenposten_1916-11-09 s5_1
Denne annonsen satte “Hægdehaugens Jernvarehandel” inn i Aftenposten 9. november 1916. Både Hegdehaugens Jernvarehandel og Agnar Hagen Sko har vært i Bogstadveien i 100 år. Vi er stolte over butikkene, tradisjonene og mangfoldet vårt. At vi har butikker som har vært her lenge, og ikke minst at vi tiltrekker oss nye og spennende butikker og konsepter som er med på å gjøre gatene våre så unike og levende. I denne artikkelen fra det nye vårnummeret kan du lese om flere jubilanter og gründere i gaten.
Gratulerer til alle jubilanter!

Bogstadveiens jubilanter og gründere

Tekst Christina Undli Foto Christina Undli, Bogstadveien Magasinet og butikkene

Bogstadveien er en av hovedgatene i Oslo vest og strekker seg fra Hegdehaugsveien til Sørkedalsveien. Her har det eksistert handel- og forretningsvirksomhet siden tidlig 1800-tallet, og i dag er det et yrende liv i gaten med nye butikker og konsepter side om side med forretninger med lange tradisjoner.

I år er det flere butikker i Bogstadveien som feirer jubileum. Mange av disse er familiedrevne bedriften gjennom flere generasjoner som har klart å fornye seg i takt med utviklingen. To av butikkene med lengst fartstid i gaten er Hegdehaugsveien jernvarehandel og Agnar Hagen AS, som begge feirer hele 100 år i 2016.


– Vi er en butikk som har vokst steg for steg gjennom tre generasjoner, og nå eier og driver min bror Pål og jeg den sammen. –Nina Reinung
– I dag dyrkes særpreget igjen, og det gleder våre hjerter at folk begynner å få øynene opp for det som er litt annerledes. – Nina Reinung
– Det er viktig å følge med i tiden, det skjer en rivende utvikling som vi må være med på dersom vi skal overleve og det er en evig kamp. – Pål Reinung

Tredjegenerasjons jernvarehandel
I november 1916 åpnet Bjarne Olsen jernvareforretning i Bogstadveien 8 og drev den sammen med sin kone. Etter hvert kjøpte ekteparet gården i Bogstadveien 17 og flyttet butikken dit i 1931. Her har Hegdehaugens Jernvarehandel holdt stand gjennom dårlige tider, gode tider, krig og fred.

– Den opprinnelige butikken var ganske liten, forteller Nina Reinung og ser seg rundt i lokalet. – Vi er en butikk som har vokst steg for steg gjennom tre generasjoner, og nå eier og driver min bror Pål og jeg den sammen. For oss er nesten det viktigste å virkelig se kundene når de kommer inn. Hegdehaugens Jernvarehandel er en faghandel, og vi skal gi kundene den ekspertisen og hjelpen de forventer, sier hun.

Butikk med særpreg
– I 2012 bygget vi ut butikken for en videre fremtid her i Bogstadveien. Vi har det jo i ryggmargen begge to, og vi føler en enorm stolthet over å ta en slik arv videre, sier Pål Reinung. – Det er også ekstra gøy at vi ikke er tilknyttet en kjede, vi bestemmer selv hvilken retning vi skal ta. Kundene setter pris på at vi har andre og mer unike varer enn det kjedebutikkene har. Vi har faktisk nærmere 20 000 varer her, forteller Nina. – Vi jobber mer og mer for å være annerledes. Vi må skille oss ut for å overleve. I dag dyrkes særpreget igjen, og det gleder våre hjerter at folk begynner å få øynene opp for det som er litt annerledes. Folk forstår mer enn noen gang viktigheten av å støtte særpreget så det ikke forsvinner. Vi hører daglig fra kundene våre at de er så glade for at vi finnes og at de ikke finner våre varer noen andre steder i Oslo. Så lenge kundene kommer hit og handler så vil vi være her, fortsetter hun med et smil.

Følge utviklingen
– Mange av kundene våre i butikken er fra Oslo vest og områdene rundt. Vi selger også mye til hele landet gjennom nettbutikken vår. Den har eksistert i 8 år, og utvides konstant. Vi kan faktisk kalle oss hele Norges jernvareforretning, sier Pål og ler.

– Vi er virkelig stolte av butikken her og historien bak. Det er viktig å følge med i tiden. Det skjer en rivende utvikling som vi må være med på dersom vi skal overleve og det er en evig kamp, sier Pål. – For oss er det en livsstil å drive en butikk som dette, sier Nina. – Vi har det i tankene hele tiden, sånn er det vel å være arvelig belastet, sier Nina og smiler. Det ligger i genene, supplerer Pål. Hegdehaugens Jernvarehandel har alltid vært en familiebedrift.

«Sko-Hagen» ved sin lest
11. november 1916 åpnet skoforretningen Emil Hagen i Bogstadveien. Familiebedriften ble startet av fru Hagen med sønnen som visergutt, mens herr Hagen var i Chicago for å brødfø familien hjemme i Norge. I 1938 ble navnet Emil byttet ut med Agnar, og det velkjente butikknavnet Agnar Hagen ble etablert. Butikkens 100 år lange tradisjon ivaretas nå av fjerde og femte generasjon Hagen, med Morten Agnar Hagen, hans kone Anita og datter Charlie i spissen. Agnar Hagen AS er en av skobutikkene med størst utvalgt av kjente merker og kvalitet innen herresko, damesko og barnesko i Oslo.


– Tilbudet fra leverandørene har blitt veldig bra i løpet av disse 20 årene. Foreldre har også blitt mer opptatt av at lekene skal være noe ordentlig som skal virke utviklende på barna. – Hege Arnesen
– Butikken i Bogstadveien går bedre enn noen gang. Den er jo nærmest en institusjon. –Hege Arnesen

20 år med Sprell
Denne høsten feirer lekebutikken Sprell 20 fantastiske år. Gründervirksomheten startet i 1996 på bare 40 kvm i Industrigaten, og er en suksesshistorie uten like. I dag har Sprell hele syv butikker rundt i Norge, i tillegg til en stor nettbutikk.

– Det hele startet med at jeg fikk barn og skulle kjøpe leker til datteren min, forteller gründer og eier Hege Arnesen. – Jeg syntes utvalget var ekstremt dårlig og bestemte meg for å gjøre noe med det. Den gangen bodde hun i Stockholm. Her kom hun i kontakt med et svensk-amerikansk par som drev en lekebutikk. De hadde en idé om å gi barn noe bra å leke med, i stedet for bare plastleker som ble produsert i kina.

Sikre og gode leker
– Jeg fikk agenturet på produktene deres, reiste hjem til Oslo og åpnet butikken i Industrigata. Etter noen år flyttet vi til et litt større hjørnelokale og i 2006 flyttet vi inn i 240 kvm i Hegdehaugsveien 36. Det førte til et enormt løft for oss, for plutselig ble vi veldig synlige, fortsetter hun. – Det er ikke alltid like lett å få oppmerksomhet i sidegatene, og derfor er det ekstra viktig å promoterer disse butikkene. Krydderbutikkene ligger jo ofte plassert der og er med på å bidra både til det unike og mangfoldige ved en gate som Bogstadveien. Det blir et mye mer spennende område når småbutikkene også finnes der, sier Hege med et smil.

Sprell finnes i Bergen, Stavanger, Oslo sentrum og Sandvika. Butikkenes konsept er sikre og gode leker til barn. Lekene skal også ha et pedagogisk fundament.

– Tilbudet fra leverandørene er blitt veldig bra i løpet av disse 20 årene. Foreldre er også blitt mer opptatt av at lekene skal være noe ordentlig som skal virke utviklende på barna. Det er stor etterspørsel etter det vi selger, så vi har stor tro på fremtiden til Sprell, forteller hun.

Riktig markedsføring
– Den digitale markedsføringen er viktig for å lykkes med en butikk. Å annonsere gjennom Facebook og Instagram er helt essensielt i dag, spesielt for små butikker. Alt endrer seg utrolig raskt, og det som er riktig å gjøre i dag er ikke nødvendigvis riktig om ett år, poengterer Hege.

– Butikken i Bogstadveien går bedre enn noen gang. Den er jo nærmest blitt en institusjon, sier hun med et smil. – Vi har aktiviteter for barna her også, blant annet trylleshow og «melke kua-dag», og dette blir tatt veldig godt imot av både foreldre og barn. Vi synes det er hyggelig å gi noe tilbake til kundene våre og vise at vi setter pris på dem.


Foto: Camilla Hay Jensen

Italiensk skreddersøm i 15 år
IlPantheon er et lite stykke Roma midt i Oslo by. Her møter du italienske Gianluca Occhiuto som kom til Oslo for kjærligheten og endte opp med egen butikk. I april 2001 ble IlPantheon åpnet, delvis av hjemlengsel og delvis av ønsket om å gi nordmenn en opplevelse av italiensk kvalitet og eksklusivitet både når det gjaldt klær og sko.

Gianluca jobbet i forskjellige herrebutikker i Bogstadveien før han startet sin egen butikk, og oppdaget i løpet av den tiden at nordmenn hadde en svært praktisk tilnærming til å kle seg. Gianluca går alltid i italienske dresser med perfekt snitt, og hjelper kundene med å kle seg opp i kvalitet og eleganse, gjerne over en kopp sterk espresso. Her blir dresser og skjorter skreddersydd til perfekt passform. I år feirer butikken 15 år i Bogstadveien, og er en av butikken som bidrar til det store mangfoldet som finnes i gaten.

Først ute med designermerker
Ved Valkyrien Plass i Bogstadveien finner man butikken Charisma – en familiedrevet designerboutique som med sin intime atmosfære gir kundene en følelse av å være langt fra Oslo. Butikken drives av Anett Kilen Kennedy, og har i år 35-årsjubileum. Hennes mor Astrid Kilen startet Charisma i 1981, og butikken var i sin tid blant de første som introduserte Gucci og Prada for Oslo. De er stolte over at de stadig har presentert nye designernavn for kundene sine. Når kundene handler hos Charisma, skal de være sikre at de ikke møter andre i samme antrekk, og det personlige uttrykket er spesielt viktig for butikken.

Bogstadveiens mangfold fortsetter å utvikle seg hver eneste dag. Gaten tiltrekker seg stadig nye butikker og konsepter, samtidig som tradisjon og historie også står i fokus. Bogstadveien gleder seg til fremtiden og til å skape nye tradisjoner!

Andre jubilanter i 2016

 

155 år
Baker Hansen har holdt på i 155 år og drives fremdeles av familien. De hadde eget bakeri i Bogstadveien i 102 år, helt til de flyttet produksjonen sin i fjor. Nå har de tre utsalg i området og åpnet en splitter ny kafé i Schultz gate/Bogstadveien i februar.

140 år
I år markerer David-Andersen sitt 140-årsjubileum. Det hele startet 29. mai 1876 da David Andersen fikk borgerskap som gullsmed i Christiania. I 1897 kjøper David Andersen den nedbrente «Warmuthgaarden» i Kirkegaten 17 og oppfører et verksted over fem etasjer. Under verdensutstillingen i Paris i 1900 fikk de to gullmedaljer. David-Andersen åpnet butikk i Bogstadveien i 2003 og har gjennom tidene laget mange spennende kolleksjoner i samarbeid med kjente navn og vært opptatt av trender og utvikling.

115 år
Georg A. Nilsen er Oslos eldste fiskeforretning, etablert i 1901. Georg A. Nilsen og etterkommerne har vært fiskehandlere i fire generasjoner, og setter sin ære i å levere det beste av fisk og skalldyr det til enhver tid er å mulig å få tak i. Butikken flyttet fra Frognerveien 2, der de hadde vært siden 1932, til Bogstadveien 39 og Schultz gate i 2003. Firmaet drives i dag av Tom Nilsen, Tor Skancke og «guttungen» Marius Bunæs.

Ruth_Stemme_1966

105 år
H.A. Brun AS ble stiftet i Oslo 1911, og drives i dag av femte generasjon baker i familien. Opprinnelig kom de fra Bergen, med rett linje fra Johan Nordahl Brun. I dag drives Baker Brun av Axel Brun, som overtok etter sin far Halvor Brun i 1985. De har i dag fem butikker i Oslo, med bakeri og utsalg i Bogstadveien 30, hvor de har vært siden 1924

Picture 030

80 år og 30 år
I 1936 begynte Einar Kvamme sin skredderpraksis, som gjennom tre generasjoner har utviklet seg i takt med tiden. Med en ungdommelig iver og et ønske om å gjøre noe nytenkende og spennende, introduserte Finn Einar Kvamme, sønnesønn av Einar Kvamme, fasjonable dresser på det norske markedet. Fra da av fikk skredderarven en ny dimensjon og i 1986 ble Riccovero etablert. I 1999 åpnet Riccovero sin første «concept store» i Hegdehaugsveien. Siden da har merket vokst og utviklet seg i takt med markedet.

IMG_2454

40 år og 20 år
I år er det 40 år siden det britiske kosmetikkselskapet The Body Shop ble grunnlagt av Anita Roddick i England. The Body Shop i Bogstadveien har også en lang historie i Norge, og var en av kjedens første butikker i landet. Det er også 20 år siden de flyttet inn i lokalene hvor butikken fortsatt drives.

banner

25 år
Det Norske Dansecenter i Sporveisgata ble grunnlagt i 1991 av Mette og Tor Fløysvik, og ble en av Europas største danseskoler. I dag fremstår skolen som toneangivende for bransjen, med gode valgmuligheter for elevene.

10 år
Sapatos startet sitt sko-konsept og åpnet sin første butikk i Bogstadveien 46 i 2006. Oppstarter var familien Drangsland, som har drevet i konfeksjonsbransjen i tre generasjoner. De begynte med sko og vesker fra Brasil og har i dag et stort utvalg av kjente merkevarer og sine egne sko. Bogstadveien Magasinet tok de første annonsebildene for Sapatos til deres annonser.

10 år
Pur Norsk rendyrker norsk design, og ble i 2008 kåret til en av verdens fem beste designbutikker av det britiske magasinet «Monocle». Etter seks år ble lokalene på Bislett altfor små, og i oktober 2012 åpnet de dørene til 200 nyoppussede kvadratmetere i Industrigaten 36, rett inn fra Bogstadveien. Pur Norsk har som eneste butikk i landet samlet ikonisk og ny norsk design under samme tak. Butikken ble etablert i 2006 av Marianne Lien og Lasse Altern Halvorsen.

 

photo