LOADING

Type to search

En verdifull historie

Mote velvære

En verdifull historie

6

Da tippoldefaren til optiker Arvid Krogh startet sin første instrumentmakervirksomhet i Oslo for snart 140 år siden, var det nok vanskelig å forestille seg suksessen etterkommerne opplever i dag – hele fem generasjoner senere.

b2187dfc634e418aa955ea2a279021bf

Krogh Optikk på Majorstuen er selve flaggskipet, og også Skandinavias største optiske virksomhet. Her er Arvid Krogh både butikksjef og optiker, i tillegg til at han sammen med sin bror Nicolai Krogh, som er administrerende direktør, driver Krogh Optikk. I dag består den av 18 butikker. Fire andre Krogh Optikk-butikker drevet av bror Geir og fetter Øyvind Krogh hører også med i kjeden. At de i 2017 kan feire 140 år som familiebedrift, syns Arvid er utrolig inspirerende.
– Det betyr at vi har både verdier, tanker og en historie som er morsom og viktig å ivareta. Med dette som bakteppe og alle våre entusiastiske medarbeidere på laget, ser vi lyst på fremtiden.
Arvids interesse for familie, tradisjoner og historie skyldes delvis dagens forbrukersamfunn hvor det meste blir kastet og glemt, og ikke minst historikken familien har med optikk helt tilbake til 1877.
– Det er jo det som er igjen etter at vi blir borte, som forteller historiene, begrunner han. Dette poenget har resultert i en omfattende samling av blant annet gamle briller, teaterkikkerter og stanglorgnetter. Gjennom samlingen tar han vare på historiene og demonstrerer samtidig en interesse som kan overføres til Krogh Optikks filosofi.

0pr_05tv__acb1o1

Kvalitetsbevisst
Dette skinner gjennom når han beskriver profilen til Krogh Optikk, som i stor grad består av en satsning på det faglige og kliniske gjennom meget grundige synsundersøkelser, samtidig som mote og kvalitet er sterkt vektlagt.
– Vi ønsker å skape forståelse for verdien og kvaliteten av produktene, samt tjenestene vi tilbyr, sier Arvid.
Tidligere i høst dro han og flere medarbeidere til Essilor, verdens største glassprodusent, for å lære mer om hvordan brilleglass produseres. Han mener man må se og oppleve de gode historiene for å kunne fortelle dem.
– Et produkt er ikke nødvendigvis dyrt, men snarere verdifullt. Vår oppgave er å fortelle om produktene og forklare hvilke fordeler de har for kundene våre, så kan de selv avgjøre hvorvidt det er verdt prisen. Erfaringen vår er at mange verdsetter god kvalitet for øynene.

0ar7127__5568

Nøkkelen til suksess
Krogh Optikks butikker er i stor grad selv ansvarlige for sortimentet av briller, noe som skaper en unik tilpasning til kundegruppen og stedene de er på. Dette gjør at alle ledd blir mer involvert og om mulig brenner enda mer positivt for jobben og kunderelasjonene.
– Det at vi ikke eies av utenlandske selskaper som styrer driften utenfra, gjør at vi kan bygge langsiktige verdier inn i Krogh Optikk. Det er i sin tur positivt for bedriftskulturen, sier Arvid.
Internt engasjement kombinert med faglig styrke, utvikling og kompetanse utgjør grunnmuren i arbeidet deres og har hatt mye å si for den langvarige suksessen til Krogh Optikk. – Familien startet opp med optikk i 1877, og vi er her fremdeles – ikke mange andre kan si det!

4

Sesongens solbriller
Snart bryter skisesongen løs, og i løpet av de siste 10-15 årene har etterspørselen etter sportsbriller økt betraktelig. Arvid tror det skyldes at toppidrettsutøvere har begynt å bruke denne type utstyr, noe som igjen har påvirket det han spøkefullt omtaler som Birken-generasjonen. Mange kommer innom i løpet av vintersesongen på utkikk etter sportssolbriller, og Oakley er spesielt populært.
Over nyttår starter solbrillesesongen på alvor, og det er også da det store solbrilleslippet skjer.

Tekst Therese Holmen Foto Therese Holmen, Krogh Optikk

3

Kirkeveien 64
22 95 79 70
www.kroghoptikk.no

Previous Article