LOADING

Type to search

Klimasmart shopping

Mote

Klimasmart shopping

original-zion-nationalpark_us_nicole-berthhod_sylvian-grange_6693

Houdini Sportswear er i front for utviklingen av miljøvennlige klær. Nå har de åpnet Norges første Houdini-butikk i Hegdehaugsveien.

DSC_3677

«Maximum experience. Zero impact» er Houdinis slagord. Houdini pusher stadig grensene for hva som er mulig, slik at bærekraft og funksjonalitet kan gå hånd i hånd. Klærne er laget med det siste innen forskning, der miljøvennlighet er grunnleggende for materialvalg, fabrikkproduksjon og utsalg. I januar i år vant de H&M & ELLE Conscious Award for å være en aktør i motemarkedet som gjennomfører miljøbevissthet på alle plan.

original-msoutrighthoudi_backbeatbrown_2385

Resirkulert produksjon
Houdini Sportswear er et svensk firma, startet i 1993 og har solgt klær i sportsbutikker rundt hele verden. De har fem rene Houdini-butikker i Sverige, men åpnet sin første norske Houdini-hub i Hegdehaugsveien i november. Arkitektbyrået Snøhetta har designet butikken, som har fått oppmerksomhet både internasjonalt og nasjonalt for sin utforming. I butikken byr de på hele samlingen av Houdini-klær, utleie av klær for den som trenger noe i ny og ne, brukt-utsalg og reparasjon for ødelagte Houdini-klær.
– Hvis du er lei den gamle, og vil ha en nylansert jakke, så kan du levere fra deg den gamle her og få litt penger for det, og så kan vi selge den gamle som nedsatt second-hand i butikken, så lenge kvaliteten er god nok, forteller Josef Nyström i Houdini Sportswear i Oslo. Dette er en nyskapende tenkning rundt butikkdrift og vareutsalg, og Josef mener at det er noe som kan bli mer og mer aktuelt når miljøavtrykket på et klesplagg skal være minst mulig. Klærne er skapt for lang holdbarhet for å motvirke dagens bruk-og-kast-mentaliteten, og materialet er resirkulerbart.

original-3_houdini_elle_miagrankvist_hannalindblad_evakarlsson-jesperdanielsson_3597

Pioner leder vei
Houdini har allerede vunnet flere priser for businessplan og design. De er lidenskapelig opptatt av å være en bærekraftig aktør, og forsker derfor videre på materialvalg, behandling og design ved basen i Stockholm.
– Vi ønsker å pushe grensene for hva som er mulig for økonomi, kvalitet og miljøvalg. Da må vi teste ulike ting for å finne ut hva som fungerer best, sier Josef. Houdini ser ikke på det som en motsetning mellom å være miljøbevisst og vellykket. Designet er ment for å være allsidig, men også sofistikert og urbant.
– Det som er spesielt med Houdini-klærne, rent stilmessig, er at de er allsidige og tidløse. De skal føles deilig å ha på, enten man skal stå på ski, på fjelltur eller bare en tur i marka. Om man vil dra opp i marka etter jobben, kan man ta på seg en Houdini-jakke, og slippe å reise hjem for å skifte, sier Josef. Houdini oppfordrer til multi-bruk for å ha minst mulig klær i skapet, med størst mulig bruksområder.

DSC_3940

Sosial hub
Variert bruksområde er også tanken bak butikken i Hegdehaugsveien. Der arrangeres det morgenyoga og sosiale after work- og kveldsarrangementer. Butikkens kjøpsdisk kan gjøres om til alt fra en bar til foredragspult, og den arkitektoniske utformingen kan fungere som alt fra tribune til klesstand.
– Vi ser at folk vil være en del av miljøet og oppsøker oss for å ha releasefester eller stille ut bilder og bøker, sier Josef. Hvis man er en nysgjerrig sjel med sans for design og miljø, er det med andre ord verdt å ta turen innom Houdinis hub for å sjekke ut hva som skjer.

Tekst Elise Adamsrød Foto Sylvain Grange og Houdini Sportswear

Hegdehaugsveien 34 | 922 59 784 | houdinisportswear.com