LOADING

Type to search

bogstadpuls Mote

Eventyrlig, norsk og unik design

Det hersker en helt egen atmosfære i atelierbutikken til Tine Solheim; fransk nostalgi blandet med norsk tradisjon, eventyrlige blonder, stoffer, gulltråder og ikke minst sømkunst på høyeste nivå.

Designer Tine Solheim Atelier & Butikk ligger et steinkast fra Bogstadveien, med inngang fra Sporveisgata. Når man går over dørstokken er det som å komme inn i en eventyrverden; metervis med fargerike og glitrende haute couture-kjoler, mørke og mystiske fløyelsstoffer, delikate håndvevde blonder, Chanel-inspirerte drakter, fransk musikk fra en svunnen tid – og så Tine selv da, naturlig vakker, med et hemmelighetsfullt smil, som en alv fra de dype skoger.
– Vi flyttet inn i perfekte lokaler i Bogstadveien 7 i september i fjor. Da jeg fikk vite at disse rommene var ledige, var det som en gave fra universet. Det var akkurat et slikt atelier jeg hadde drømt om, sier designeren med et stort smil.
Her er det store vinduer med masse lys, sjel i veggene og god plass til alt utstyret: symaskiner, klippebord, hundrevis av stoffruller, datautstyr – og plassen klærne krever for å bli vist frem i all sin prakt.
Alt dette hadde Tine i sitt hjemme-atelier på Vinderen i 20 år – frem til i høst. Da følte den kreative damen at det var på tide å flytte atelieret nærmere storbyens puls og hjerte.
– Det var familiens til sammen seks barn som i 1982 fikk meg til å jobbe hjemmefra. Jeg minnes godt den hektiske og spesielle tiden da vor jeg sydde klær til kongefamilien samtidig som jeg bysset baby, sier Tine Solheim.
Hun har en energi enhver kan misunne, og hevder at kaffe ikke er noe for henne.
– Jeg holder meg til te, ler Tine Solheim.
– Når man jobber med det man elsker, får man så mye energi tilbake og kan skape i det uendelige.
Noen av materialene Tine Solheim liker å bruke er håndbroderte blonder med perler og gull/sølvtråd, staselige «Chanel»-stoffer fra engelske og italienske tweedfabrikker, mørk fløyel, glitter, ull, alpakka, vintagestoffer og paljetter.

Et lite stykke Paris
Det er ingen tvil om at Tine Solheims atelierbutikk er et lite stykke Paris – eller et fransk motehus i miniatyr, som hun liker å kalle det selv. Alle årene i Frankrike har gjort sitt til at Tine Solheim snakker flytende fransk – hun er også den eneste i Norge som kan modellering fra Paris. Hun ble uteksaminert med æresdiplom fra prestisjefulle Ècole de la Cambre Syndicale de la couture Parisienne i 1980, og hadde deretter to års praksistid hos Yves St. Laurent og Per Spook. I 1982 etablerte hun eget design- og modellsømsatelier, Dolce Vita, på Riddervolds plass. Her var det full rulle i 15 år med søm av gallakjoler, brudekjoler, drakter, teaterkostyme og uniformer. Tine Solheim hadde ansvar for både dronning Sonjas signingskjole og de berømte draktene Bobbysocks hadde på seg da de vant den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix i 1985. Hun har sydd klær til artister og kunstnere som Wenche Foss, Wenche Myhre, Jan Teigen, Anita Skorgan, Kari Bremnes, Mari Maurstad og Hege Schøyen, bare for å nevne noen.
Tine Solheim har også gitt ut til sammen ni strikke- og sømbøker. I atelieret lages dessuten retrodesign, strikkedesign, brudekjoler, bunader og håndmalte fløyelskjoler. Det er sikkert også mange som kjenner henne igjen som en av dommerne i TV-programmet «Det store symesterskapet» som har gått tre sesonger på NRK.

En god læremester
– En annen ting jeg brenner for, er å sørge for at neste generasjon lærer seg dette håndverket skikkelig før jeg dør, sier Tine Solheim.
Hun ser på det som en av sine livsoppgaver å lære både unge og gamle søm og modellering. Derfor holder hun ofte kurs, der hun underviser mennesker i absolutt alle aldre.
– Bedriften min har hatt lærlinger siden midt på 80-tallet. Jeg har lært opp utallige lærlinger, og nå har jeg en herlig gjeng med fem lærlinger hos meg. Vi er en bra gjeng som nærmest leser hverandres tanker, det er som vi er koblet på hverandres USB-kabler, ler Tine Solheim.
Den norske designeren er spesielt stolt over sitt couture-konsept Limited Edition. Her lages kortreiste kjoler, skjørt og kåper i kun ett eksemplar – helt etter kundens ønske og behov. I atelierbutikken henger det ny Limited Edition to ganger i året og byr på utsøkte materialer og personlighet.
Haute couture er den høyeste formen for sømkunst, startet i Paris på midten av 1800-tallet. Haute couture-kjolene er unikamodeller og skapes og sys spesielt for bare én kunde.
– Vi syr klærne i kvalitetsstoffer fra de samme fabrikkene som produserer stoffer for kjente motehus, som Chanel og Dolce & Gabbana. Vi ønsker å tilby kundene våre kjoler som det kun finnes én av i verden! Man møter garantert ikke maken kjole på fest, ler Tine Solheim.

Sommermote gir selvtillit
I atelierbutikken vil en kvinne, uansett kroppsfasong, finne klær som automatisk gjør henne vakker.
– Jeg lager ikke bare klær, men også opplevelser! Å bære årets sommerkolleksjon vil sannsynligvis gjøre deg glad, feminin og leken. Panelsøm-kjolene i 50-tallsstil er slankende og faller perfekt nedover enhver kropp. Skjørtet svinger i satengvevd, egyptisk bomull. Her hos meg finnes ikke noe polyester! Stoffene er behagelige og litt kjølige. Og blir man ikke brun på beina, kan man bruke maxikjoler. Heldigvis står maxikjoler, som går helt ned til ankelen, på motemenyen denne sommeren, forteller Tine Solheim.
I atelierbutikken i Bogstadveien 7 kan du finne klær som uttrykker noe av deg selv. Tine Solheim ønsker at kvinner skal prøve klær som samsvarer med den energien de allerede har.
– Vi må være mer bevisste på klærne vi bærer. De uttrykker og visualiserer din personlighet, og kan gi deg mengder av selvtillit om det er kjemi. Når en kunde kommer til meg må jeg ofte være litt psykolog og få kvinnen til å se det beste i seg selv. Jeg ønsker at klærne mine skal gi økt selvtillit og velvære. Jeg forsøker å se kundens drømmer og ønsker, og sammen finner vi noe som passer perfekt. Jeg ser ofte larver bli til sommerfugler, for mange kunder gjennomgår en transformasjon hos meg. Det fineste en kunde noen gang har sagt til meg er at «gjennom klærne du har laget, føltes det som jeg kom hjem til meg selv»!

Sterk kreativ kraft
Tine Solheim jobber av og til etter sin velutviklede intuisjon – og sier selv at hun har en parabolantenne på hodet. Gjennom den visualiserer hun ideer og skaper kreativ kraft. Kommunikasjon med lærlinger, kunder og samarbeidspartner er også viktig. Hun tenker ofte på chakrasystemet (kroppens åndelige energifelt) når hun jobber kreativt. En kjole kan for eksempel visualisere seg gjennom hjertechakraet. Da strømmer det frem en god energi. Videre skjer det mye i solar plexus, som er selve reisverket i den kreative prosessen. Der skapes volum og proporsjoner.
– Det å sy er jo rene meditasjonen. Så selv om hverdagen kan være hektisk, får vi som jobber med søm harmoni, sier Tine Solheim.
– En individuell bølge skyller over oss nå. Mennesker ønsker å realisere seg selv – særlig gjennom klær. Hos oss får de de beste stoffene og ekte, godt, norsk håndverk. Tenk at på midten av 80-tallet fantes det 3-400 konfeksjonsfabrikker i Norge, og i dag er de aller fleste lagt ned. Oleanna er vel den eneste fulldrevne konfeksjonsfabrikken igjen. Moods of Norway og Ricovero har noe produksjon i Norge, men mesteparten produseres i Østen. Nesten all produksjon foregår i utlandet. Men heldigvis, må jeg si, skjer det en liten forandring nå. Middelklassen i Kina vokser, og det blir dyrere å produsere der. Samtidig krever det utenlandske markedet ofte store produksjoner for å holde kostnadene nede. Dette fører til at flere produsenter trekker produksjonen tilbake til Europa.
En annen trend som vokser frem, både i London og Paris, er at de aller mest kreative og innovative designeren holder til i bakgatene og i smug. Kundene liker å gå på skattejakt og synes det er fint å oppdage nye byrom litt utenfor allfarvei, avslutter Tine Solheim.◻

1. Når man finner den riktige kjolen, kan selvtilliten øke og livskvaliteten skyte i været.

2. Unike designklær til kvalitetsbevisste kvinner som ønsker et personlig uttrykk til fest og hverdag.

3. Tine Solheim har fylt hele livet med kreative krumspring innen søm og model­lering. Hun har ikke oversikt over hvor mange kjoler hun har designet og sydd, men tipper på at det dreier seg om flere tusen.

Hvert år slipper Tine Solheim to limited edition-kolleksjoner.

Tekst Eli Lund FOTO Nils Skogstrøm, Charlotte Spetalen og Eli Lund