Fiolinmakeren på Majorstuen

June 16, 2014 by admin2 - aktiviteter, top-stories

Fiolin300dpi_1

Kun et steinkast fra Bogstadveien finner du fiolinmaker Magnus Nedregård. Han holder til i sitt verksted i første etasje, sammen med sin assistent Mette-Mari Vea.

Følelsen av å komme inn i et unikt verksted forsterkes av det lille ritualet alle må følge: først ringe på dørklokken, deretter vente på at noen kommer og titter ut, og til sist låser opp døren og ønsker velkommen inn. Skjøre og verdifulle gjenstander må behandles med forsiktighet, man kan ikke la hvem som helst fare inn.

Med en vilter lugg og glimt i øyet viser Magnus frem ulike instrumenter han har inne til reparasjon for tiden. Fioliner, celloer, bratsjer og buer står side om side med verktøy, lakk og bormaskiner. Egendesignet spesialutstyr som tannlegeinstrumenter og gamle engelske kniver, ligger side om side med standardverktøy. “Akkurat de knivene leter vi alltid etter på loppemarked, de er perfekte til sitt bruk når man knekker av halve bladet.” Magnus smiler og viser frem flere loppemarkedsfunn.

På en benk står en cello og venter på kyndig behandling. Ved siden av ligger noe som ser ut som en fiolin, den ligger i en form, og holdes på plass av flere tvinger på en gang. ”Jeg hadde blitt sprø av å sitte foran en skjerm hele dagen”, understreker Magnus. ”Det er så fint å jobbe med noe konkret!»

Fiolin300dpi_2

Unge og gamle musikere, nybegynnere og verdensberømte persoligheter, listen med mennesker som kommer hit med instrumentene sine er lang. Magnus smiler engasjert mens han stryker hånden over et gyllent stykke tre. “Alle strykeinstrumenter er unike fordi de er laget for hånd.” Han snur og vender på det som nok er en bit av en cello. “Før jeg kan reparere, må jeg titte nøye på instrumentet. Hva har skjedd, hvilket materiale skal jeg bruke, hvordan skal jeg få instrumentet til å fungere godt igjen og ikke minst, hvordan skal jeg klare å beholde klangen!”
Alle reparasjoner er ulike og hvert instrument krever unike metoder til akkurat sitt behov. Kvalitet og ekte håndverk tar tid.
Magnus har stor kjennskap til kunst og kultur, og kan opplyse at det ikke er mange kulturgjenstander som er i bruk, som holder seg så lenge som strykeinstrumenter. Likevel finnes det noen eksemplarer som er nesten 500 år gamle, som noen fremdeles spiller aktivt på. Det sier litt om hvor godt de er laget i utgangspunktet.

Selv kommer Magnus fra en spillende familie, men fattet tidlig interesse for håndverksfaget fremfor musikken. ”Det var reparasjoner som interesserte meg. De andre spilte alltid, jeg bare reparerte. Jeg prøvde meg på skoleinstrumenter først, og jobbet til å begynne med litt som assistent i et fiolinverksted.”

Fiolin300dpi

Etter ett års forsøk på akademiske studier ved Universitetet i Oslo, ble utferdstrangen for stor, og Magnus dro til Cremona hvor han tok fatt på fem års utdanning som fiolinmaker.

“Dersom du ser en som tydelig ikke er italiensk i Cremona, ja, da vet du at det er en som lærer å bygge strykeinstrumenter“, blunker Magnus. Århundrer med tradisjoner har stadfestet byens ry som selveste fiolinmakerbyen over noen. Selv gikk han ut som beste elev i sitt årskull, og dro etter eksamen tilbake til Norge for å ta til som selvstendig næringsdrivende. Magnus startet først opp eget verksted i Bergen, før ferden bar videre til Oslo, hvor han nå har slått seg til ro i Industrigaten, ved siden av en annen reparatør som jobber med blåseinstrumenter. Likesinnede naboer er godt å ha.
“Ikke alle er klar over at vi har et aktivt og levende musikkmiljø her på Majorstuen.“ I samme øyeblikk banker det på døren, og en fyr stikker hodet inn. “Du Magnus, jeg har åtte instrumenter som jeg gjerne vil du skal ta en titt på, passer det?“ Videre kan Magnus referere til kolleger i andre europeiske storbyer som er litt misunnelige på nettopp dette – en relativt liten by med så mange aktive musikere.

Fiolin300dpi_3

Med nærhet til Norges Musikkhøgskole, Kringkastingsorkesteret og Baratt Dues musikkskole, mangler det ikke på kunder til det mange tror er en liten nisjebedrift.
“Jeg elsker dette området!” utbryter Magnus. “Det er ikke bare shopping her, det er mye kultur og håndverk også. Vi har skredder oppe i veien her, galleri, instrumentmaker, fotograf, modellbygger, arkitekter… Ja, her finnes mange morsomme små forretninger i et lite område, med masse forskjellige mennesker.”

Det er som en liten by i byen. Med veldig mye musikk.

Fiolin300dpi_5

FAKTA
Kringkastingsorkesteret
Kringkastingsorkestret er Hele landets orkester, med en helt spesiell plass i hjertet til musikkelskende nordmenn. Med sitt svært allsidige repertoar er de sannsynligvis det orkesteret du hører aller oftest – på TV, radio eller internett – og på alle konsertene, om det er i NRKs Store studio eller i en konsertsal nær deg. www.kork.no

Norges musikkhøgskole
Norges musikkhøgskole er en kunstfaglig og vitenskapelig
høgskole med over 600 studieplasser. www.nmh.no

Oslo-Filharmonien
Oslo-Filharmonien (Oslo Filharmoniske Orkester og tidligere
Filharmonisk Selskaps Orkester) er et orkester i Oslo, med base
i Oslo Konserthus. Orkesteret ble stiftet i 1919 og er idag et av
Europas ledende symfoniorkestre. www.oslofilharmonien.no

Barratt Due musikkinstitutt
Barratt Due musikkinstitutt ble grunnlagt i 1927 av pianisten Mary
Barratt Due og fiolinisten Henrik Adam Due. Den er en privat
stiftelse med statstøtte til deler av driften. Instituttet ligger
i Lyder Sagens gate 2 på Fagerborg i Oslo og tilbyr undervisning
i musikk fra spedbarnsalder til høyskolenivå. www.barrattdue.no

Tekst og Foto: Beathe Schieldrop

photo