LOADING

Type to search

Gir jernet for kundene

interiør

Gir jernet for kundene

dav

«Trillebager er trendy», slår eierne Pål og Nina Reinung fast, og viser frem et rikt utvalg importert fra Tyskland.

100-årsjubilanten Hegdehaugens Jernvarehandel følger med i tiden og gir fortsatt jernet for den gode kundeopplevelsen. «Her har vi varer som ingen andre har, i tillegg til det andre har», sier Nina Reinung, som er daglig leder sammen med broren Pål Reinung.

hj7

Hegdehaugens Jernvarehandel feirer 100 år og gir fortsatt jernet for den gode kundeopplevelsen.

Det rundt 400 kvadratmeter store og lyse lokalet er fylt med det meste enhver måtte trenge til sitt hjem, fra peis og postkasser til kjøkkentøy, hageredskaper, verktøy, jernvarer og baderomsutstyr. Skulle det mot formodning være noe de ikke har, legger de ansatte seg straks i selen for å skaffe det.
– Vi tar inn ting på etterspørsel, det har alltid vært en del av filosofien vår. I tillegg til alle varene vi får tak i her i landet, importerer vi mye fra blant annet Spania, Tyskland og Italia, sier Nina og legger til at de er spesielt stolte av utvalget i andre etasje, der 100 ulike dørvridere henger på veggen.
– Det store utvalget skiller oss fra kjedebutikker. I nettbutikken vår kan man sitte og se på utvalget i fred og ro, for så å komme hit og «prøve» dørvriderne, sier den daglige lederen.

_dsc4112-fikset

Jernvarehandelen strekker seg langt for å skaffe det kundene vil ha – bl.a. over 100 ulike dørvridere.

Lærer opp unge generasjoner
Søskenparet er 3. generasjon eiere av den populære jernvarehandelen, hvor fagkunnskap, personlig service og et stort vareutvalg er i fokus – nå som for 100 år siden. Den lange og tro tjenesten i gaten verdsettes høyt hos kundene.
– Vi får «kjærlighetserklæringer» hver dag. Her handler mange som lærte det av sine besteforeldre, sier Nina som har tilbrakt de siste ni årene i jernvarehandelens lokaler i Bogstadveien 17.
Broren Pål startet sin karriere i varemottaket allerede i 1967. Da var han 10 år.
– Man har kunnskapen og vet hva som trykker når man har jobbet seg helt fra bunnen og opp. Jeg har det i blodet, sier han.
Eierens lange erfaring kommer godt med når kunder spør etter varer som tilsynelatende har gått ut av produksjon – som et pussemiddel ved navn «Gloria».
– Det var stor etterspørsel etter «Gloria». Etter grundig research fant jeg ut at produktet har skiftet navn. Det er nå på plass hos oss og salget har tatt helt av, sier han, og legger til at de strekker seg langt for å få tak i varer som er ute av markedet, men som folk gjerne vil ha.
Både eierne og de seks ansatte som til enhver tid er i butikken, bruker mye tid på å snakke med kundene. Pål merker stor forskjell på kundene når det kommer til praktiske ferdigheter.
– Vi driver mye med folkeopplysning. Unge generasjoner kan lite praktiske ting, så vi må lære dem opp. For eksempel forklarer vi dem hvordan de skal håndtere gryter og stekepanner på en induksjonskomfyr så de ikke blir ødelagt. Å gi dem informasjon er det viktigste vi gjør. Der har vi en stor misjon, sier den erfarne eieren.

dav

«Det store utvalget skiller oss fra kjedebutikker», sier daglig leder Nina Reinung.

Trendy med syltevoks og trillebager
Til tross for jernvarehandelens modne alder og evnen til å fremskaffe varer mest kjent for eldre generasjoner, er eierne opptatt av å følge med i tiden. I underetasjen har jernvarehandelen et rikt utvalg av trillebager importert fra Tyskland. Det praktiske produktet, som tidligere ble forbundet med noe gamle damer benyttet seg av på handleturen, er nå blitt supertrendy.
– Vi har gjort stor suksess med trillebagene. Det er definitivt ikke en gammel dame-greie lenger, sier Nina.
Hos den tradisjonsrike jernvarehandelen finner kundene nyttige gaver både til jul og resten av året. 100-årsjubilanten følger med på trendene, noe som gjenspeiles i hyllene.
– Vi skal ikke være støvete og gammeldags, men vi synes det er dødskult med syltevoks og trillebager, avslutter Nina med et stort smil.

Tekst Trine Dyrhaug Foto Trine Dyrhaug og Bogstadveien Magasinet

Bogstadveien 17
www.hegdehaugen.no
22 46 06 05

Previous Article