Kortreist design

May 02, 2014 by admin2 - interiør, Mote, top-stories

Rundt Bogstadveien ligger et mylder av små gater, hvor det bor og arbeider mange ulike mennesker. Vi har sett nærmere på de lokale designerne som holder til her. De lager vidt forskjellige produkter, men bak alle suksessene ligger drømmer, ambisjoner, planlegging og ikke minst mange timer hardt arbeid. Bogstadveien Magasinet har blitt med inn til seks av områdets egne designere, som har gitt oss et innblikk i deres verden.

Helnorsk og internasjonal – Pur Norsk
PurNorsk_Cato_04
Norske nye og gamle designikoner finner du lettest hos Marianne Lien og Lasse Altern Halvorsen hos Pur Norsk. De er gründere, samboere og innehavere av en butikk som har spesialisert seg på produkter designet eller produsert i Norge. Butikkens overlys og innredning føyer seg inn i europeisk tradisjon, og bidrar til å tilføre Pur Norsk et internasjonalt preg. Til tross for at en del tvilte på konseptet i begynnelsen, kåret magasinet “Monocle” for noen år siden Pur Norsk til en av verdens fem beste interiørbutikker, nettopp fordi de våget å satse smalt.
Innimellom kjente designklassikere og nye norske produsenter i markedet finnes også parets egen-utviklete Cato og Abel. Elgen Cato er maskoten til Pur Norsk, og pryder med sitt karakteristiske utseende både pledd fra Røros, og kommer som egen knagg til liten og stor.

Pur Norsk 130312-_1145_crop
Lasse og Marianne er spesielt stolte av hyllesystemet Abel, som nettopp har fått “Merket for god design”. Det er et enkelt og stilrent hyllesystem som består av eikelister og lakkerte plater, og leveres med komponenter til ent-ré, stue, barnerom og kjøkken. Med kortreist produksjon her på Østlandet, er Abel et miljøvennlig valg for kvalitetsbevisste kunder.
pur1

“Like mye som vi designer og produserer, er vi ambassadører for norsk design og kultur, og det har vi tenkt til å fortsette med!”

Brodert og personlig – Varisity
Varsity_5
Inne i en modernisert bakgård, sitter Majorstuas ferskeste gründere og designere. Brødrene Alexander og Sebastian tok i høst steget ut, og åpnet en spesialforretning for caps: Varsity. Etter å ha lett overalt for å finne den perfekte capsen, bestemte de seg for å designe den selv. “Vi lager vårt eget drømmeprodukt” utbryter Alex, og tar av seg en mørkeblå caps. Hårsveisen bærer preg av at capsen alltid er på, og han smiler stolt mens han holder den i hendene og vrir den rundt for å beundre den fra alle kanter. Med fokus på stoff i 100% ull og med tre ulike passformer, kan Alex og Seb nå tilby unike capser, med valgfri 3D brodering. Det betyr at kundene kan komme med egen logo, initialer eller hva de måtte ønske, for å lage en caps som ingen andre i verden har maken til.

Varsity
“Vi valgte tradisjonelle farger på capsene og et større utvalg på selve broderingen”, forklarer Seb, og henter frem tråder i alle regnbuens farger. Det har tatt lang tid å bli spesialister på 3D brodering, men med egen maskin i butikken har de kunnet perfeksjonere prosessen. Varsity_6
“Vi digger rett og slett caps, og når vi gjør alt selv, så har vi full kontroll på leveringstiden og resultatet. For å si det sånn, vi er vel over gjennomsnittet opptatt av nål og tråd!”

Glitrende smykker – Celine Engelstad
MyFirst-bilde
“Jeg tar først på meg smykker – så velger jeg klær” smiler Celine Engelstad for å forklare hvor mye hun brenner for smykker. I et stort og lyst lokale som er fylt til randen av utstyr og inspirasjon, sitter Celine og nærmest lyser av positiv skaperlyst på sjette året. Kontoret bærer preg av en kreativ hverdag, og stadig idémyldring. Celine kaster ingenting, kanskje får hun bruk for noe i morgen, kanskje neste år.

Engelstad_4
Hennes egen mormors gamle smykkeskrin står fremme til inspirasjon og glede, og betyr spesielt mye for Celine. “Jeg laget en egen serie “Mommo” etter å ha designet smykker helt i hennes ånd!”
Smykket de fleste kjenner igjen, er det kjente Norgessmykket, som nå også kommer i miniatyr til barn med “My first”. Som gründere flest, liker Celine å ha flere jern i ilden, og hun har stadig nye produkter og ideer under utvikling. Et av de seneste samarbeidene var med Prinsesse Märtha Louise og Astarte Inspiration. Sammen laget de Engelstad_3
“Godess” kolleksjonen. “Fra det øyeblikket Märtha og Eli-sabeth kom innenfor døren, var det bare én postiv reise, aldri har jeg ledd så mye” minnes Celine, og avslutter samtalen med et gnistrende smil. “Smykker er ikke bare pynt, det er et middel for å uttrykke hvem man er!”

Moderne design for våte dager  – Swims
546A2219
Da Johan Ringdal dro til Paris for å studere, hadde han med seg sine bestefars gamle kalosjer i ba-gasjen. Den gangen var det flere som dro på smilebåndet av synet av Johan i de gamle gummikalo-sjene. Idag er det ingen som ler av dem lenger, nå selger Swims sine produkter over hele verden.
I en tradisjonsrik murgård i en sidegate til Bogstadveien, sitter design- og salgsavdelingen. Hoved-kontoret er lyst og moderne, akkurat som produktene, og lokalene summer av hektisk aktivitet. Es-ker, skisser og vareprøver ligger rundt omkring, og i møterommet bugner det av ulikt fottøy. Bogstadveien Magasinet møter Alexander Eriksen, som er sjefsdesigner for yttertøy, og han forkla-rer: “God kvalitet og design skal kunne brukes i flere settinger, og må derfor skapes med nettopp dette for øyet. Det er ikke gjort i en håndvending.”
swims_små_3
Den siste skomodellen, en Swims loafer, speiler disse holdningene. Den tåler vann og er like selv-sagt på en seilbåt som på stranden, eller bortover glatte svaberg ved havet. Overalt står ulike mo-deller av Swimskalosjen utstilt, langs veggene henger vårens nyheter innenfor jakkeassortimentet, og bager i sesongens farger titter frem blant stativer og kartonger. Litt artig er det selvfølgelig at sammen med alle produktene som tåler vann, tilbyr Swims også håndklær…
swims_små_1
“Andre land har kanskje ikke like mye vinter som i Norge, men regn, det har de aller fleste!”

Detaljert kvalitet – Madou&Dean
M&D_små_1
Med et navn inspirert av Beatnik kulturen, er Mardou&Dean et klesmerke som har fokus på snitt og kvalitet, designet for kunden med øye for detaljer. På et hjørne på Majorstuen, har de idag butikk, showroom, atelier og kontor.
Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors møttes i 2002, og ble tidlig enige å starte et merke sammen. Da de viste sine første to jeansmodeller i 2007 var Ingrid kun 22 år gammel. ”Kanskje var det derfor vi lykkes” ler Patrik, “fordi vi ikke hadde oversikt over utfordringene, vi var unge og naive. Det endte med at vi bodde på fabrikker i Italia i mer enn 3 måneder for å lære oss faget!” Hardt arbeid førte dem videre, og allerede i 2010 vant de det prestisjetunge Nåløyet. I dag leverer de full kolleksjon til både dame og herre.
M&D_små
Ingrid viser frem skissebøker med ideer for neste sesong. Alle plaggene har små detaljer som gjør dem til noe helt eget. Skisser, stoffprøver og datamaskiner finner sammen i en salig blanding, og foran de røffe murveggene henger delikate plagg side om side med myke håndlagete skinnjakker. De bruker kun naturmaterialer som silke, cashmere, bomull og skinn, materialer som blir vakrere med tiden. Ingrid og Patriks design har en smal silhouette, med et tidløst snitt, som passer individualister med sans for kvalitet.

ingrid og patrik M&D
Ingrid avslutter engasjert: “Det er bedre å kjøpe én dyr jakke som varer årevis, enn tre billige som man ender opp med å kaste når sesongen er over!”

Original bestselger – Moods of Norway
Moods_4
På et hjørne i Hegdehaugsveien ligger områdets mest lekne klesbutikk. Med norsk natur, farger og smilende ansikter, er Moods of Norway lett gjenkjennbar. Hovedkontoret ligger fremdeles på Stryn, men mange funksjoner er samlet tett rundt butikken her. I første etasje kan kundene finne alt av sesongens plagg, utstilt blandt trekommoder og pinup-plakater fra svunne tider. Bak en dør dekket av furu, ligger inngangen til salgs- og markedsavdelingen. Her kan innkjøpere komme og se neste sesongs klær, og samtidig møte de ansatte.
Moods_1
Litt lenger nede i gaten ligger designavdelingen. Her er det mindre planlagt orden, og desto mer hektisk aktivitet. “Når vekkerklokka ringer om morgenen er det to spørsmål alle stiller seg, og det er: Hva skal jeg spise? Hva skal jeg ha på meg? Maten må du lage selv, men klærne, de kan du finne her hos oss!”
Den norske historiefortellingen skal alltid ligge i bunnen. Den skal synes i produktene, markedsfø-ringen og imaget, for alt henger nøye sammen.
Fulle kolleksjoner bidrar idag til å gi kundene et stort utvalg av basisklær til hverdagene, noe Simen er veldig stolt av. “Selv om vi ble kjent for humor og moro i starten, er det jo faktisk slik at vi designer klær for “alle de moodsene du er i.
Moods_3
“ Han flytter på en liten traktor på skrivebordet og fort-setter, “til syvende og sist er det bare én ting som teller, nemlig hvordan gjøre bestemor stolt!”

Tekst og foto: Beathe Schieldrop/designere

photo