LOADING

Type to search

Magasin i 15 år

Mote top-stories

Magasin i 15 år

IMG_1698b

Blad deg gjennom alle forsidene og moteseriene nedenfor.

Forsider og moteserier fra 2005 til 2010:

Forsider og moteserier fra 2011 til 2015:

Moteserie høst 2015:

En tidsreise i moteverdenen

15 år har gått siden Bogstadveien Magasinet så dagens lys. Nåværende utgiver overtok i 2005 og 40 magasiner senere er fortsatt hovedmålet at «det neste skal være det beste».

– Første fotoshooten etter at vi tok over magasinet husker jeg fortsatt veldig godt. Fotograferingen skjedde utenfor kontorene våre på Vestkanttorget, og jeg hadde fått låne en gammel Fiat 500. Vi var en gjeng med personligheter, resultatet ble bra og det ble en minneverdig moteserie, ler utgiver Jon Annar Berntsen som da var ny i gamet.

IMG_1747a

Utgiver Jon Annar Berntsen med alle magasinene kronologisk lagt opp.

Nye roller
40 moteserier senere sitter Jon Annar og jobber i nåværende kontorlokaler i Rosenborggata. I midten av kontoret står et langbord med alle magasinene kronologisk lagt opp. Inn døra kommer modell, stylist, blogger og nå kommunikasjonsansvarlig for Holzweiler, Hege Golf. Siden 2009 har hun to ganger vært med som modell i magasinet før hun fikk tildelt en ny rolle.

– I ti av moteseriene har jeg vært med som stylist. Det var en litt annen utfordring enn det jeg var vant til, forteller hun.

– Som modell hadde hun mer blikk og karisma enn mange andre modeller og Hege tok med seg sin erfaring foran kamera inn i stylist-rollen. Hege er i tillegg veldig bestemt og effektiv, men måtte også lære seg hvordan kundene tenker, forteller Jon Annar.

Fra Vigelandsmuseet til Svalbard
Bogstadveien Magasinet har prøvd å holde moteseriene så lokale som mulig og har vært på mange spennende steder i nærmiljøet.

– Listen er lang, men vi har vært i blant annet Vibes gate, Jessenløkken og selvsagt Bogstadveien og Hegdehaugsveien. Vigelandsmuseet, Frognerbadet, Bislett Stadion og sist på Bislett Bad, på toppen av Radisson Blue Scandinavia Hotel ved Holbergsplass og på restauranter som Yayas, Ni og Tyve og Lille Asia, sier Jon Annar.

En av Heges favoritter er fotoshooten hun var med på som stylist «på Svalbard».

– Vi tok bildene i vanlig studio, så la vi inn bilder fra Svalbard i bakgrunnen etterpå som fotografen vår Claus hadde tatt tidligere, forklarer Jon Annar.

– Det ble veldig norsk, med strikk og fin natur. Likevel greide vi å få frem motedelen i dette også, sier Hege.

– Vi var så fornøyd med serien at vi lagde to cover, smiler Jon Annar og viser stolt frem magasinforsidene.

IMGP3849a

Samme magasin – to forskjellige forsider.

Familiefotografering neste
Jon Annar mener at stedet for fotoshootene ofte kan være avgjørende.

– Det kan redde et bilde fordi det kan ta bort forstyrrende elementer, eller det kan være med på å bygge opp et bilde, forteller han.

En annen favoritt blant begge er den første moteserien Hege var med på. Lokalene var Villa Stenersen på Vinderen og Hege var kledd i rutete antrekk og spilte rollen som mor.

– Billedmessig liker jeg denne veldig godt. Det er kontraster med ruter i antrekket mot den bølgete veggen. Vi har litt flaks innimellom også, det var vel heller at det var «in» med ruter enn at det skulle passe med veggen, forteller Jon Annar.

Barna Ida og Peder er også med som modeller i denne utgaven. Siden den gang har også Hege fått to sønner.

– Kanskje vi skulle lage et «jubileumscover» med familiene våres? Ida drømmer om å få være med som modell igjen. Men hvis jeg skal på forsiden, må det være på mitt aller siste magasin, ler Jon Annar som ikke har tenkt å gi seg med det første.

IMGP3880a

En av favorittene med barn og Hege som modell på Villa Stenersen.

Forandring fryder
På både mote- og magasinfronten skjer det stadig forandringer og det er tydelig når man driver et livsstilsmagasin.

– Man ser det veldig godt fra forside til forside, sier Hege mens hun peker nedover magasinene.

I 2011 gikk magasinet fra å ha en glatt til matt forside. I 2012 begynte de også med tekst på forsiden og ser nå mer ut som et vanlig magasin.

– Selv om bladet er gratis og deles ut, er det viktig å prøve å få folk til å lese det. Derfor startet vi med små overskrifter for å trigge folk til å bla opp og lese det, sier Jon Annar.

Moten har også endret seg betraktelig med årene. De vide dressbuksene til gutta har blitt smalere og kamuflasjemønsteret har nå fått seg en motepause.

Hva tror du om trendene fremover, Hege?
– Det vil nok fortsatt være et sporty preg på det neste som kommer. Det feminine og maskuline blir mer blandet og moten har blitt mer androgyn. Jeg tror også at den futuristiske vrien på 70- tallsmoten fortsetter, svarer hun.

Lange dager
Bogstadveien Magasinet gis ut fire ganger i året, rundt påske, sommer, høst og jul. Det er ofte dette som setter stemningen på moteserien.

– Jobben som stylist er å sette alt sammen til en historie og få de ulike merkene til å passe sammen. Man blir inspirert av lokalet og man finner en slags stemning. I sommerutgaven tenker man ofte romantisk og til høsten som er mørk prøver vi å få til noe gøy, forteller Hege.

Selv om latteren henger løst og fokuset skal være å ha det gøy, kan en fotoshoot på gjennomsnittlige åtte til tolv timer være hardt. Jon Annar er ofte med på fotoshootene og hans arbeidsoppgaver begrenser seg til å bære og sørge for at alle får i seg mat og drikke.

– Alt skal klaffe. Vi må få tak i modeller, fotograf og stylist til samme tid. Noen ganger må vi flytte oss til et annet lokale samme dag, det kan være utfordrende noen ganger, forteller han.

– Det er også klær og tilbehør fra forskjellige butikker og man kan ikke alltid blande dette sammen. Vi har ikke frie tøyler og plutselig kan vi stå med en undertøyskolleksjon i den ene hånda og en sportskolleksjon i den andre. Det krever mye av fotograf og stylist å finne ut hvordan man skal sette dette sammen, forklarer Hege.

Modellene kan også være avgjørende for hvor effektiv fotograferingen er.

– Jo ferskere modeller, jo større utfordringer. Kvinnelige modeller er ofte mye flinkere enn herrene. De er ikke så vant til posering og har ofte kun ett blikk eller ett ansiktsuttrykk de bruker, mens kvinnene er litt flinkere til å bevege seg og finne nye positurer, sier Hege.

IMG_1727a

Hege og Jon Annar mimrer.

Noen vanskelige år
Utfordringene i magasinbransjen har vært mange og selv under finanskrisen i 2008 og oppgraderingen av Hegdehaugsveien og Bogstadveien klarte de å holde hodet over vann.

– Vi har kun inntekter fra annonser. Det har vært noen tøffe år, men vi har hatt trofaste kunder og gode annonsører hele veien, forklarer utgiveren.

Graving i Bogstadveien og Hegdehaugsveien har berørt handelsområdet stort.

– Det skulle vært ferdig gravd etter et halvannet år, men det varte i tre år. Tilgjengelighet til Hegdehaugsveien og Bogstadveien er alfa og omega. Jo lenger opp i Bogstadveien de gravde, jo stillere ble det lenger nede i Hegdehaugsveien. Man skulle tro at folk kom tilbake igjen etter hvert som tilgjengeligheten ble bedre lenger ned, men det ble dessverre bare verre. Heldigvis har de aller fleste butikkene overlevd både finanskrise og oppgraderingen, og det sier jo litt om gaten.

Stort pågangsmot
Hege er oppvokst på vestkanten og har trådd i Bogstadveien siden hun var liten. Da gaten var på sitt mest folketomme under gravingen var hun bekymret for Norges største handlegate.

– Byen og sentrum ble hot og det var mye enklere å komme seg dit, sier hun.

I vår var siste spadetak gjort og gaten stod ferdig. Jon Annar synes butikkdriverne har vært og fortsatt er veldig engasjerte og har hatt ekstra pågangsmot for å få liv i gaten igjen.

– Bogstadveien har utviklet seg mye og har aldri vært så fin som nå, og butikkmiksen har aldri vært så bra og variert som nå, fastslår han.

– Vi er en by i byen, et sentrum i bydelen. Her finner man alt, og enda mer. Sidegatene er fremdeles kjempespennende, og selv om kjedene vinner på areal, er det fremdeles flere enkeltstående nisjebutikker enn kjeder på Majorstua-området.

Tok gaten tilbake
Etter at gatene er nyåpnet og tilgjengeligheten tilbake har heldigvis også kundene kommet tilbake. Mange av de kjente merkevarene har også sine flaggskipsbutikker her og flere spennende butikker er på vei.

– I sommer merket vi også at det var mange norske turister i Bogstadveien og Hegdehaugsveien. Flere og flere gjenopplever Norges største og flotteste handlegate med det fantastiske mangfoldet vi kan tilby, og velger oss som en destinasjon og en totalopplevelse, sier Jon Annar.

– Vi har tatt gaten vår tilbake, smiler Hege.

 

 

 

 

IMGP3886a

Første moteserie med lånt Fiat 500.