LOADING

Type to search

Tro mot merkevaren

bogstadpuls Mote

Tro mot merkevaren

Hva får du når du blander britisk design, japansk undergrunnsmote og amerikansk vintage? Svaret er Superdry og de er her for å bli. De startet med butikk i Hegdehaugsveien, uten å trives helt godt i lokalet, men de visste at de ville være i Bogstadveien.

Superdrys flagship-butikk ligger nå i Bogstadveien 10. Der er de strålende fornøyde.
–Bogstadveien jobber mye med seg selv og har stort potensial. Det er viktig for oss som vil nå ut til flest mulig for å vise det utvalget Superdry har, sier Axel, CEO.
De begynte i 2012 med tre butikker i Norge, og i løpet av 2018 vil det være ni butikker totalt.

One stop shop
Det er viktig for den kjente, internasjonale aktøren å få frem at de er så mye mer enn hettejakker og koseklær. I en såkalt «One stop shop» finner du noe til hele familien, så bredt og variert er Superdry. Flagship-butikken strekker seg over 600 kvadratmeter, fordelt på to etasjer. Der har de 10.000 varer, noe som tilsvarer 90 % av hele kolleksjonen.
Når du kommer inn i butikken i Bogstadveien, er det en egen opplevelse å gå rundt. Knalle farger, fem «Slatwalls» med spill i, store skjermer og jernrør fra gulvet og helt opp til taket.
Hvis du befinner deg i et av de 127 landene der Superdry har butikker, skal du alltid få den samme følelsen når du går inn i en av dem. De har et internasjonalt tilsnitt når de bygger butikk, og noe som skal være likt overalt. Interiøret har alltid bestått av mye «stæsj» og et industrielt preg. Det er rør, stål og betong, og det skal være røft.
– Her finner du ingen hvite vegger, sier Axel.

«Make it neat and fuck it up»
Unikt for merket er også retningslinjene de har på oppsett. Hettegensere skal henge på en spesiell måte, alt skal være brettet med brettekanter som så rotes til. Her skal du få følelsen av at klærne er tatt på, og som kunde skal du ikke være redd for å ta på det som er i butikken. I Norge er de ledende på akkurat dette.
– Vi står ikke i veien for å dra til med knæsje farger.
Superdry har lenge vært kjent for sine store logoer, sterke farger og smådetaljer.
Som alle andre merkevarer må de også være med i tiden og tenke nytt og innovativt. De jobber mye med å skape nytt utover merkevaren, ekspandere og utvikle seg uten å miste seg selv. Alle verdensdeler er forskjellige, og som en stor, internasjonal merkevare må de være tilpasningsdyktige og tenke annerledes rundt hva som passer for «alle».

Ikke kun street
De har nå valgt å satse stort på å vise variasjon og ha noe for alle, med fokus på kvalitet og gode materialer. De vil føre mindre logoer og retter seg mer mot den skandinaviske moten i farger og stil.
Superdry har alltid vært kjent for komfortable klær. Dette vil de videreføre også med jeans. Det er trendy å være komfortabel i dagens samfunn. Jeansen har alltid hatt sine tidsepoker med Levis’ 501, Diesel etc. Finner du først en jeans du liker, er det stor sjanse for at du kjøper flere.
– Vi har ansatt en ny jeansdesigner som vi har stor tro på. Vi har også startet med et nytt og enkelt nummersystem, så du lett kan komme inn til oss for å kjøpe jeansen du liker i forskjellige vasker, sier Axel.
– Vi utvikler oss hele tiden, setter oss mål og jobber videre.◻

1. En stor oransje «slatwall» midt i butikken som endrer seg ut i fra hvor du står, og en stor prosjektor over rulletrappen.

2. CEO Axel Melby på hovedkontoret på Lille Aker.

3. Ferdigbrettede Superdry gensere i kjent stil, med tydelig logo og knæsje farger.

4. Oversikts­bildet utenfra av flagshipbutikken i Bogstadveien.

Bogstadveien 10 | 23 20 18 00

Tekst og foto Martine Kolstad

 

Les mer i magasinet som er ute nå: