LOADING

Type to search

Vil bli grønnest i gata

velvære

Vil bli grønnest i gata

IMG_2454

I sitt førtiende år i kosmetikkbransjen vil The Body Shop være banebrytende og bli verdens mest miljøvennlige og etiske selskap.

– Vi har siden oppstarten av The Body Shop vært kjent for å kombinere business med gode formål, og den essensen går igjen i selskapet den dag i dag. Nå har vi i The Body Shop globalt satt oss mål om å bli et av de mest miljøvennlige og etiske selskapene i verden innen år 2020, fastslår markedssjef i The Body Shop i Norge, Mimmi Granli.

IMG_2445_F

GRØNNEST I GATA: Markedssjef Mimmi Granli (t.v) og butikk­sjef Elin Elfström vil være med på å gjøre The Body Shop til et
av verdens mest miljøvennlige selskap.

Gjennom sitt nye «Commitment»-program – «Enrich, not Exploit» – vil selskapet gå i bresjen for å forandre verden.
– Vårt «Commitment» vil gjøre det mulig for The Body Shop å bidra til en positiv utvikling for miljø og samfunn gjennom hver eneste del av vår forretningsdrift, både når det kommer til ingredienser, produkter, emballasje, butikker, ansatte, leverandører og kampanjer, forteller Granli.

 

IMG_2409

IKONISK: The Body Shop er velkjent for sine mange ulike typer «Body Butter». Den aller første kom i 1992 med lukt av mango. I dag har kjeden over 20 ulike dufter.

Små grønne steg
I år er det 40 år siden det britiske kosmetikkselskapet The Body Shop ble grunnlagt av Anita Roddick i England. The Body Shop i Bogstadveien har også en lang historie i Norge og var en av landets første butikker. I år er det også 20 år siden de flyttet inn i lokalene hvor butikken fortsatt drives. I Norge vil kjeden begynne med små steg for å få en grønnere hverdag.
– Nå er vi i en kartleggingsfase for å se hvor vi kan være mer miljøvennlige. Aller først ser vi på frakt og kutting av antall vareleveranser som et alternativ. Vi pusser også opp en del butikker, og da bruker vi miljøvennlig materiale. Alt fra hva slags papirmateriale vi bruker til hvordan blekk vi bruker er små ting vi kommer til å se på for at vi skal bli enda mer miljøvennlig, forteller markedssjefen.
– Alle butikkene bruker resirkulerbare papirposer og vi vil sikre at alle kildesorterer papp og plast. På global basis skal The Body Shop også utvikle tre nye typer miljøvennlig emballasje innen år 2020, fortsetter hun.

NEW CHANGE PRODUCT WITH STENCILS_INEINPJ018

BESTSELGER: I sin Change-kampanje vil det for hver Hemp Hand Protector The Body Shop selger, gå 20 kroner til The Body Shop Foundation, som er en ideell organisasjon.

Vil gi tilbake
The Body Shop var det første kosmetikkfirmaet som startet med «Fair Trade» og startet opp sitt eget program – «Community Trade».
– Gjennom programmet sikrer vi at alle leverandørene våre får en rettferdig pris. Vi sikrer også at måten de produserer og høster ingrediensene på ikke påvirker naturen på en negativ måte. Det er strenge krav for å bli en av våre leverandører, forklarer Granli.
Med kampanjen «Change», som firmaet startet med i begynnelsen av året, valgte kjeden sitt bestselgende produkt, Hemp Hand Protector, for å kunne gi noe tilbake i sin kamp for miljøet.
– For hver krem vi selger går 20 kroner til The Body Shop Foundation, som er en ideell organisasjon. Vi kutter våre egne marginer for å kunne gi noe til andre. Små organisasjoner kan søke om penger fra dette fondet, og Dyrevernalliansen, NOAH og Dixi-senteret er blant de som har fått tildelt støtte tidligere, forteller Granli.

MenMacca_group_INMARRJ002

MANNLIG: Flere og flere menn blir mer opptatt av å ta vare på huden. En hel vegg er dedikert til herrene i butikken i Bogstadveien.

Miljøbevisste kunder
Mye av grunnen til at The Body Shop har faste kunder er nett­opp bedriftens miljøvennlige fokus.
– Vi er transparente gjennom hele verdikjeden vår. Når du handler hos oss kan du være trygg på at produktene ikke har utnyttet noe eller noen, samtidig som de funker, sier Granli.
Butikksjef Elin Elfström merker at kundene er blitt mer miljøbevisste og derfor velger å handle hos dem.
– De handler hos oss på grunn av det miljøvennlige og etiske arbeidet vi står for. Kunden tar seg også god tid i butikken og er opptatt av hvordan produktene er produsert. Vi merker at selv om kundene er nysgjerrige, er de også godt opplyste fra før når det kommer til miljøvennlige produkter, forteller butikksjefen.

Bogstadveien 31B
22 59 10 80
www.thebodyshop.no

Tekst Tina Madeleine D. Halvorsrød Foto Tina Madeleine D. Halvorsrød og The Body Shop

IMG_2416

IMG_2437_F