LOADING

Type to search

Mimmi Tamba – Dronningen på tronen

aktiviteter bogstadpuls

Mimmi Tamba – Dronningen på tronen

– Jeg var skikkelig Whitney-fan som barn, sier Mimmi Tamba (33). Til høsten skal hun synge hit etter hit i rollen som Rachel i musikalen «The Bodyguard».

Hun har hatt flere roller på både musikal- og teaterscenen, har mottatt Heddaprisen, er blitt nominert til Spellemannprisen og har fått seksere på terningen for musikken sin.
Det siste året har Mimmi Tamba (33) spilt rollen som Elsa i Disney-musikalen «Frost» for fulle hus på Det Norske Teatret i Oslo.
Til høsten inntar hun rollen som sangstjernen Rachel i musikalen «The Bodyguard» på Chateau Neuf.
Nå kommer hun hastende inn på en kafé på Grünerløkka og bestiller en chai latte. Siden vi så henne på Stjernekamp har hun fått rastafletter som henger langt ned på ryggen. Ute skinner sola fra en blå himmel og sommeren står for døren. Det samme gjør øvingen til den nye musikalrollen. Så sent som i april spilte hun sin aller siste forestilling som Elsa i Frost.
– Det skal bli deilig med en liten pause før prøvene starter 17. juni, sier hun.
Det var på Stjernekamp i 2013 norske TV-seere ble kjent med Mimmi. Før det var hun artist i hjembyen Tromsø, der hun vokste opp med skuespillermamma Guri og musikerpappa Benoit Tamba.
– I fjor høst snakket jeg med mamma om at det ville vært gøy å gjøre musikalen «The Bodygard». Uken etter ringte de fra produksjonsselskapet Taran og spurte om jeg ville ha hovedrollen!
Mimmi trengte ikke betenkningstid.
– Jeg sa selvfølgelig ja med én gang.
Til høsten inntar hun rollen som Rachel, som ble spilt av Whitney Houston i filmen. Odd-Magnus Williamson har rollen som den sterke, men tause livvakten som ble spilt av Kevin Costner i 90-tallsfilmen.
– Jeg ble både glad og takknemlig over å få rollen. Jeg var skikkelig Whitney-fan som barn og har sett filmen minst ti ganger.
– Hva er det du liker så godt ved den?
– Foruten nostalgien og musikken, er det kjemien mellom Whitney Houston og Kevin Costner som fascinerer meg mest. Jeg vet filmen har fått mye kritikk, men det skjønner jeg ikke helt.
Også sangene har hun godt plassert under huden. Hun vet ikke hvor mange ganger hun har sunget filmens hovedtrack: «I will always love you».
I hovedsak handler historien om relasjonen mellom en kjent sangstjerne og livvakten hennes. Mimmi var knapt født da filmen kom på kino i 1992/1993.
– Whitney var fantastisk, fortsetter hun. I tillegg til å ha verdens beste sangstemme, hadde hun en unik formidlingsevne.
Mimmi kjenner ikke sin motspiller, Odd-Magnus Williamson, fra før.
– Vi var ute på byen en gang for å bli bedre kjent, og det var veldig hyggelig. Odd-Magnus er arbeidsom og snill, og han byr på seg selv. Jeg tror vi kan få en bra kjemi på scenen, akkurat som de to i filmen.
Foreløpig har Mimmi hørt igjennom alle låtene og begynt å lese manus.
– Det er ganske mye å ta inn, så jeg prøver å ta det rolig, steg for steg.
– Hvilken sang gleder du deg mest til å synge?
«All the man that I need», kanskje. Det er den eneste sangen fra filmen jeg aldri har sunget før. Jeg liker budskapet i teksten, for jeg tror vi alle kan relatere til den.
Mimmi forklarer:
– Rachel tror at kjærlighet skal gjøre vondt. Så kommer det noen inn i livet hennes og alt er så lett. Det tror jeg mange kan kjenne seg igjen i. For det er jo sånn kjærligheten skal være. Den skal ikke være giftig. Men jeg liker også sanger som «Queen of the night» og de som er mer dansemusikk.

 

Mimmi Tamba (33) har fått rollen som Rachel i musikalen The Bodyguard til høsten. Hun skal spille mot Odd-Magnus Williamson og synge flere kjente Whitney Houstons klassikere.

Musikalsk barndom
Mimmi ble født og vokste opp i Tromsø. Allerede som barn visste hun at hun skulle drive med musikk resten av livet. Det var kanskje ikke så unaturlig, all den tid faren var musiker og moren skuespiller.
– Jeg var syv år da jeg bestemte meg for å gi ut egen plate.
– Det var tidlig!
– Ja, jeg har alltid sett for meg at jeg skal synge på en scene. Hjemme var det alltid musikk. Moren min spilte mye Joni Michell og den slags musikk. Det var også sånn musikk jeg covret i starten.
Mimmis mamma, Guri Johnson, er skuespiller ved Hålogaland Teater. Men hun advarte tidlig datteren mot å gå i hennes fotspor.
– Hvorfor ville ikke moren din at du skulle bli skuespiller?
– Jeg tror det var fordi du som skuespiller må gå så dypt inn i ting, og hele tiden jobbe med egne følelser. Det er et vanskelig yrke.
Mimmi og søsteren hennes pleide å opptre sammen for foreldrene sine.
– Alle sa at jeg hadde helt lik stemme som Whitney Houston – og til og med lignet henne!

 

Skuespiller-mamma Guri er en viktig støttespiller for Mimmi.

Fant musikkdrømmen i Oslo
Alt skrytet gjorde Mimmi livredd. Det verste som kunne skje var at hun ikke sang perfekt. «Mimmi sang aldri feil,» sa folk.
– Jeg har alltid vært opptatt av å treffe tonene riktig og synge perfekt – og jeg ble helt besatt av det. Det tok litt tid før jeg fant ut at formidling er minst like viktig. Musikk handler ikke bare om teknikk. Jeg følte også at det ble forventet at jeg bare skulle synge musikken til folk som Billie Holiday og Bob Marley – fordi jeg så ut som jeg gjorde. Det fikk meg til å føle meg som en outsider.
Etter hvert fant hun ut at hun måtte finne sin egen stemme. Sin egen vei …
Mimmi begynte å lage egen musikk. Hun beskriver den som en blanding av rock, pop og opera. Men det var først da hun kom til Oslo, for rundt 12 år siden, at ting løsnet.
Mimmi flyttet til Oslo som 19-åring for å gjøre alvor av musikkdrømmen.
– Jeg ville finne meg et nettverk og bli kjent med musikere jeg kunne jamme og lage musikk med.
Hun kjente ingen i hovedstaden. men kastet seg ut i det. Søkte seg inn på Nordic Black Theater, en skole hvor målet er å gi barn og unge med ståsted i flere kulturer et positivt selvbilde.
Mimmis pappa er fra Senegal, så Mimmi har vokst opp med ett ben i hver kultur.
– Jeg hadde ikke tenkt å bli skuespiller, men noe måtte jeg gjøre.
Teaterskolen førte henne inn på revyscenen, men Mimmi hadde ikke troen på seg selv som en som skulle tolke roller på scenen. Revyfolkene derimot, mente det fantes en skuespiller i magen til Mimmi. Samtidig var hun opptatt av musikken og meldte seg på en konkurranse via Facebook.
Plateselskapet Subsonic Society tilbød gratis innspilling av en låt i deres studio. Mimmi vant konkurransen.
– Det var meg og masse menn i studio.
I starten syntes hun det var skummelt å si sin mening. De så på meg som en syngedame, men snart forsto de at jeg er mye mer enn det.
– I dag er jeg «Boss lady», sier Mimmi og ler.
I 2013 kom debutalbumet. Det var også da hun ble med i Stjernekamp. Så røk hun ut etter å ha rappet som Lauryn Hill,
– Kanskje du skal søke på teaterskolen likevel, sa moren en dag. Hun så hvor det bar. Mimmi søkte og fikk plass på Den norske teaterskolen. Samtidig fortsatte hun å lage musikk.
Men hun fikk også tilbud om roller.
I musikalen «The Book of Mormon» i 2018 spilte Mimmi rollen som «Nambulungi», og hun medvirket til David Bowie-musikalen «Lazarus». For sistnevnte ble hun nominert til Heddaprisen i 2019 i klassen «Beste kvinnelige skuespiller». Siden har hun medvirket til en rekke forestillinger på scenen.
Men Mimmi sluttet ikke å lage musikk for det.
– Jeg har hele tiden fulgt magefølelsen og gjort det jeg har lyst til, sier hun,
Foreldrene har støttet henne hele veien.
– Mamma er god å ha når det gjelder nye roller, selv om hun bor i Tromsø og jeg her i Oslo. Vi snakker sammen på telefonen hver dag.
Høsten 2023 og våren 2024 har hun vært kontinuerlig i rollen som Elsa.
– Selv om det er blitt rutine har det også vært deilig å gå inn i rollen og være en annen hvis jeg har hatt en dårlig dag. Men like før jul ble det intenst. Da spilte vi syv dager i uken Jeg ble ganske sliten etter hvert.
Som mange andre artister har Mimmi alltid noen ritualer før hun går på scenen. Nøkkelen til suksess er grundige forberedelser og å følge magefølelsen.
– Jeg kan ikke gå på scenen med slapp energi.
Ritualene varierer med rollen, men hun forbereder seg alltid nøye.
– Som regel bruker jeg to og en halv time før jeg skal på scenen. Først varmer jeg opp alle valørene i stemmen. Etter å ha sunget meg gjennom hele repertoaret, strekker jeg ut og tar meg en dusj. Så varmer jeg opp på nytt.
Og så er det på tide med det som er aller morsomst.
– Til slutt sminker jeg meg og tar på kostymet. Det er noe av de jeg liker best – og en del av det å gå inn i rollen.

Her er Mimmi med pappa Benoit Tamba som er musiker av yrke.

Fascinert av barokken
Så lenge Mimmi kan huske har hun vært interessert i dronning Elisabeth den første og barokken.
– Allerede som 15-åring fikk jeg eget korsett. Jeg var interessert i hvordan jeg kunne forme kroppen med korsettet.
Interessen førte til at hun laget et album som hun senere gjorde om til et skuespill om dronningen sammen med Heidi Gjermundsen Broch.
– Jeg har veldig sansen for å gjøre om ett kunstverk til et annet. Mange synes det er litt rart at jeg var interessert i en hvit dronning fra barokken. Jeg synes for eksempel det er fascinerende at hun aldri giftet seg … Men det som interesserer meg mest med dronningen, er fasaden hennes. Vi har jo alle en fasade. Jeg lurte sånn på hvem dronning Elisabeth var bak fasaden og ville forsøke å skrelle den vekk.
– Fant du ut hvem hun var?
– Ikke egentlig. Men jeg fant ut hvem jeg selv er. Jeg dykket ned i dronning Elisabeth og fant ut ting om meg selv.
– Hva fant du?
– Flere ting. For eksempel at livet ikke som er filmdramaturgi. Det går i sirkel. Du møter de samme problemene igjen og igjen. Det har gjort meg i stand til å dykke ned i mitt eget mørke. Forskjellen er at jeg forholder meg til det på forskjellige måter hver gang …
Mimmi har også vært åpen om at hun har strevd med angst.
– Jeg har alltid vært livredd på scenen. Jeg trodde angsten bare skulle være der. At det var en del av min formidling. Tidlig i karrieren var jeg mye redd og følte at mye sto på spill hver gang jeg gikk på scenen. Jeg var livredd for ikke å være perfekt.
Mimmi følte behov for å knuse glansbildet. Det synes hun at hun har klart.
– Jeg har fortsatt angst, men i dag forholder jeg meg til den på en annen måte enn før. Nå er angsten en drivkraft for meg. Med tiden har jeg funnet ut at det ikke er så farlig om jeg ikke treffer tonene hver gang, eller at jeg snubler i ordene.
– Hva er det aller verste som kan skje det på scenen?
– At jeg får totalt «black out». Men jeg er ikke så redd lenger, egentlig. I dag føler jeg at det å gjøre feil er befriende.
Feil eller ei. Mimmi har høstet gode kritikker for både musikken og skuespillet sitt.
– Har du alltid hatt lett å få roller?
– Jeg har alltid hatt noe å gjøre. Enten jobber jeg med teater, eller så driver jeg med musikk. Når jeg har fri fra musikken, går jeg inn i teateret og omvendt.
Hun bevilget seg én konsert i sommer før hun skal inn i rollen som Rachel. Hun sang på SALT-scenen i Oslo en sommerdag.
– Hva er planen etter «The Bodyguard»?
– Da skal jeg ta permisjon og produsere et nytt album. Men før det skal jeg ta litt fri. Man trenger lange pauser etter intens jobbing.
– Har du et forhold til Bogstadveien og Majorstua, utover at du spiller på Chateau Neuf til høsten?
–Jeg liker å handle klær i Bogstadveien. Det er mange fine butikker der. Og så går jeg på hot-yoga i Bogstadveien … Det er skikkelig bra. Der får jeg svettet ut alle giftstoffer.
Mimmi ser på klokka. På tide å dra på øvingshotellet. Hun forsvinner like fort som hun kom – ut i Oslo-sola. Og vi gleder oss allerede til høsten.

Semper Eadem var en teaterkonsert basert på Mimmis kritikerroste album med samme navn.

The Bodyguard
Filmen «The Bodyguard» fra 1992, med
Whitney Houston og Kevin Costner i hoved­rollene, ble en av 90-tallets aller største filmsuksesser, ikke minst takket være Dolly Partons ikoniske låt «I will always love you»
Musikalen «The Bodyguard», med Mimmi Tamba og Odd-Magnus Williamson i hovedrollene, får premieren på Chateau Neuf i Oslo 5. september 2024.
Forestillingen byr på en knallsterk hitparade med Whitney Houstons udødelige klassikere.
«The Bodyguard – The musical» er en spektakulær hyllest til Whitney Houstons låter. Publikum kan glede seg til megahits fra filmen, men også Houstons øvrige låtkatalog,
Andre som medvirker er Dennis Storhøi, Håvard Lilleheie og Anna-Lisa Kumoji.

Les mer i sommermagasinet her: