LOADING

Type to search

Sommeren i trygge hender – Solbriller fra Krogh Optikk

aktiviteter Mote velvære

Sommeren i trygge hender – Solbriller fra Krogh Optikk

krogh06140505
For mange av oss handler solbriller nesten skammelig mye om forfengelighet. For Krogh Optikk går det heldigvis dypere.

VELVYL_Tobacco_G15_Front LeftLEMTOSH_Sage_G15_Front Left
Gradestokken viser rundt tyve denne vårdagen, og med solbrillene stødig plassert på nesetippen tar jeg steget over dørkarmen til Krogh Optikk på Majorstuen. Bak disken står en smilende jente med vårlig antrekk. Ved siden av henne, et solid antall skap, fyllt til randen av årets ferskeste solbrillemodeller. Det er ikke en hvilken som helst optikkerbutikk vi besøker i dag. Krogh Optikk på Majorstuen er nemlig Norges største. Faktisk også en av Nordens største.
_MG_7542
Og mannen vi skal snakke med er ikke dårligere: Arvid Krogh er 5. generasjons Krogh, og styrer denne herligheten av ei skute. Attpåtil er han den som kan mest om solbriller i Norge. «Hovedoppgaven min handlet om solbriller, så akkurat det kan jeg nok mer om enn de fleste», sier Krogh. Ikke lenge etterpå drar han frem tegnearket for å forklare hvorfor riktige briller er så viktig. Engasjement mangler det ikke på. De neste minuttene fortelles det ivrig om øyet, glass, lys – og ikke minst trender.

Sommerens eyecandy
«Fargede innfatninger i nyanser som blå og burgunder ser vi mye av i år. Samtidig fortsetter selvsagt de mer klassiske modellene i brunt og svart», forklarer Krogh. «Merker som Céline, Saint Laurent, Armani og Bvlgari er populære, i tillegg til bestselgere fra Ray-Ban og Oakley». Siden avdelingen på Majorstuen er den største i landet, kan de også tillate seg å ta inn noen skikkelige showpieces – briller til beundring og inspirasjon, som modige sjeler våger opp på nesetippen. «Vi har også kunder som ringer fra andre deler av landet fordi det kun er vi som har det de er på jakt etter», legger Krogh til. Et annet merke som kommer med mye nytt i år er Toms. Merket har tidligere solgt mest sko – kombinert det med bistand: for hvert par du kjøper, vil et par også gå til noen som ikke har fottøy. Konseptet tas nå videre på brillefronten. For hvert par solbriller som selges, gir Tom enten øyemedisiner, en øyeoperasjon eller, helt enkelt, et par briller til noen som har synsproblemer og ingen midler til å gjøre noe med det.

TF_324_68Foo9259-01_Eyeshades_Sefoam_Black-Grey_2100x1680_300_CMYK

Why-faktor
Selv bruker Krogh et par fra Saint Laurent, i tillegg til sportsbrillene fra Oakley. Her kommer vi inn på noe sentralt. «Hva solbrillen skal brukes til er det viktigste spørsmålet vi stiller kundene våre», forklarer Krogh engasjert. Han fortsetter: «Solbrillene du bruker på sykkelen på vei til jobb, må ha helt andre egenskaper enn de du slikker sol med på stranda». Hos Krogh Optikk går kunnskapen tydelig dypere enn til hva årets it-farge er. Her finner du fagfolkene, som er opptatt av at kunden skal få dekket behovet sitt, og gå ut døra med en solbrille som både ser bra ut og beskytter øynene slik den skal. UV-stråling, steinsprut og snøblindhet er noe av det som er viktig å være oppmerksom på. Krogh legger til: «Sånn sett er vi heldige med at briller har blitt en trendgreie – på den måten trenger man ikke å velge mellom å se kul ut eller å beskytte øynene». Hos Krogh Optikk trenger du heldigvis ikke å velge mellom to goder. Ja takk, begge deler.
BeachmasterWood-TortBrmTkOffWhtOfGrn-Angle[1]LIVELY-092-HD[5]

krogh05140505
Facts:
Krogh Optikk Majorstuen, Kirkeveien 64, T: 22957970
Krogh Optikk has since 1877 provided the citizens of Oslo with fashionable quality glasses. Today it is run by Fifth generation Krogh, and the flagship store at Majorstuen is the biggest Optician and eyewear store in Scandinavia.

Tekst: Ingrid Steines Foto: Ingrid Steines, Johnny Vaet Nordskog og Krogh Optikk AS