LOADING

Type to search

Et lite stykke Danmark

interiør Mat og Drikke Mote

Et lite stykke Danmark

hay-copenhague-chair-02

Bogstadveien er blitt en ettertraktet lysløype full av dansk design. Det er mulig å få den gode København-følelsen hele veien fra Majorstuekrysset og ned til Slottsparken.

Få den gode, danske følelsen midt i Oslo! Ta en tur nedover Bogstadveien og den ene danske perlen etter den andre lyser mot deg.
Hele 12 rendyrkede danske designmerker pryder fasadene. Nordmenn elsker alt som har med Danmark å gjøre. Og spesielt dansk design.
– Dansk design har enkelhet, funksjon og kvalitet. De siste ti årene har vi vært flinke til å utnytte de globale mulighetene, både produksjons- og salgsmessig, sier danske Claus Als, daglig leder for HAY Norge. Claus Als forteller at København er en perfekt by for designere. Det er en base for kreativitet.
– Vi er dyktige til å skape produkter som er både folkelige og raffinerte. Dessuten har nordmenn og dansker en felles historie – og nordmenn har veldig god smak, sier han.
Merete Holtet, daglig leder for Carré Oslo, er helt enig med Claus Als.
– Danskene er kjent for stilrent, funksjonelt design med tidløst preg. Dette gjør at vi kanskje automatisk forbinder dansk design med kvalitet, sier hun.
– Det kreative miljøet i Danmark er en god grobunn for kunstnere og designere som vil opp og frem. Der er det lov å skille seg ut. Janteloven eksisterer knapt.
Merete Holtet beskriver dansk design som behagelig, estetisk og vakker.
– Kanskje vi har behov for noe ekstra vakkert, funksjonelt og varig som kan gi oss både ro og glede i hverdagen, undrer hun.

17-dayjeanettbakke

Dansk gjestfrihet
Jeanett Bakke er eier og daglig leder hos Day Birger et Mikkelsen. Hver dag merker hun nordmenns begeistring for danske design.
– Danskene er frie i sinnet og har en mer selvsikker stil enn oss. Slik skapes unike produkter, sier hun.
– Dessuten er danskene utrolig flinke til å designe klær som sitter perfekt på den skandinaviske kvinnekroppen. Vi er høyreiste, brystfagre og har former, fortsetter Jeanett Bakke.
Den danske gjestfriheten blomstrer i Jeanetts butikk. Alle blir ønsket velkommen som en gjest i et hjem. Å skape en hjemmekoselig atmosfære i butikken er noe særdansk.
– Alle Day-butikker er innredet som et hjem. Dette gjør at kundene føler seg hjemme, vi ønsker å ta dem imot som våre venner.
Møbel- og interiørbutikken HAY House Oslo har et lignende konsept.
11

– Vi ønsker å skape et miljø som forteller vår historie. Vi vil innrede butikken med respekt for arkitekturen, og ta imot kundene som gjester i vårt hjem, sier Claus Als.
Susanne Croff Larsen, butikksjef hos Samsøe & Samsøe, merker godt at danskene har en helt spesiell forretningsteft.
– Danskene har selvtillit, mot og jobber hardt og målbevisst. De er også flinke til å ansette riktige folk. Slik skapes det lidenskap, og dermed vokser det kreative miljøet. Slik kommer suksessen, mener hun.
12

– Danskene er meget dyktige på det skandinaviske uttrykket, som er både tidløst og vakkert, sier butikksjef Hanne Hokstad Pedersen i Kähler Flagshipstore Oslo.
– Norske forbrukere har i alle år vært opptatt av å ha det fint rundt seg. Lekkert interiør stimulerer sansene og gjør oss lykkelige i hverdagen. Dansk design har dessuten høy kvalitet, slik at interiøret kan arves i generasjoner.

15

Den danske lysløypen
Øverst i Bogstadveien finner vi Søstrene Grene (Bogstadveien 36) – et interiørkonsept basert på historien om de gamle søstrene Anna og Clara. Damene vil forskjønne hverdagen til folk flest. Her finnes interiør, leketøy, hobbysaker, kjøkkenutstyr og papirvarer i en feminin og yndig stil. Bedriften ble etablert i 1973 og er basert på sterke familieverdier hvor man som kunde skal kunne ha tillit til produktene. Søstrene Grene har i dag over 100 butikker i Europa.
6

Neste stopp er hos en svært spesiell danske, nemlig TGR (Bogstadveien 27). Her selges alt fra skrivesaker til elektronikk og festutstyr. En del av konseptet er å plassere varene i labyrint-konstruerte lokaler. 80 prosent av varene koster under 50 kroner, og ingenting skal koste over 300 kroner. TGR har hatt en enorm suksess på verdensbasis, med 600 butikker i 28 land siden 2011.
Nøkkelen til suksessen er kreativ, dansk design i dynamisk utvalg. Mange av produktene oser dessuten av humor, noe vi trenger i vår stressede hverdag.
joeandthejuice-img_5093

Joe & The Juice (Bogstadveien 21) ønske deg velkommen tre steder langs den danske lysløypen. Joe & The Juice byr på ferskpresset juice i overraskende kombinasjoner, samt sunne smørbrød. Nytt i år er Pulp Muffin, hvor alt som blir igjen i juicepresseren brukes istedenfor å kastes. Juice-eventyret startet i 2002 da den danske karatemesteren Kasper Basse åpnet en liten juicebar i en møbelforretning i København. Siden er det blitt en kjede med 158 serveringssteder verden over. Joe & The Juice er dessuten kjent for å ansette unge, kjekke menn.

7

Edens hage på skjorta
Litt lengere ned i gaten lyser Sand Copenhagen (Bogstadveien 13) mot oss. Her selges tidløse og sofistikerte klesplagg. Ekteparet Lene og Søren Sand møttes på videregående skole og fant tonen gjennom felles interesse for mote. De åpnet sin første lille butikk i hjembyen Randers i 1981, og selger i dag klær til 32 land.
– Vi vil at du skal flytte inn i klærne våre. De skal være enkle å leve med og vanskelig å kvitte seg med, sier Sand på sin nettside.
Mange kjendiser elsker Sand, blant annet Paris Hilton og gutta i Duran Duran. Kanskje vi får se Simon Le Bond i høstkolleksjonen, preget av mønster fra både 70-tallet og edens hage? I høst bør menn kle seg i skjorter med mønster av bitte små fugler, slanger eller blomster.

1-merete-holtet

Så over til noe helt annet; nemlig smykker. Å besøke Carré Jewellery (Bogstadveien 8) er som å komme inn i et magisk univers av edelstener i alle farger og fasonger. Gründer og designer dansk/israelske Shiri Rosenzweig har en ekte kjærlighet for naturlige elementer, og behandler alle edelstener med den største respekt. I høst feirer Carré 25-årsjubileum, og Shiri har laget en spesiell jubileums-kolleksjon.
– Jubileums-kolleksjonen består av 25 forskjellige ringer, og det finnes bare én av hver ring i Norge, forteller daglig leder Merete Holtet.
Shiri Rosenzweig finner inspirasjon i antikkens smykkekunst, fra ulike formspråk, spesielt fra Asia og Midtøsten. Designerens ønsker å begeistre, overraske og forføre kvinner med unik smykkekunst.
16356-jacqueline-seamless-pushup-stringmini-suspender-rgb-change

Like ved siden av finner vi en annen danske, nemlig undertøys­kjeden Change (Bogstadveien 8). Kjeden har klart å etablere 150 butikker i 11 land siden starten i 1995. Gitte Breil og Claus W Jensen første tanke var å selge nattøy i Europas største varehus. To år senere startet samarbeidet med designer Lissi Lid, og Change utvikler sine BH-er – som den dag i dag er verdensberømt for å sitte perfekt i alle størrelser. Change tilbyr BH-er i størrelser fra A til J – slik at alle kvinner kan finne sitt drømmeundertøy. Change selger også badetøy, og tilbyr bikinioverdeler i over 100 forskjellige størrelser.

samsoesamsoe_aw16_day-01_shot-11_942

70-talls høst
Så er vi klare for Samsøe & Samsøes store butikk i Bogstadveien 1. Her møter vi en engasjert butikksjef Susanne Croff Larsen.
– Klærne våre passer til både hverdag og fest. Vi er kjent for fine snitt og gode materialer, sier hun.
Butikksjefen kan fortelle oss at 70-tallet er tilbake. Vi kan kle oss med både høy hals og slengbukser. I høst kan man også blande forskjellige strukturer og materialer. Alt fra skinn og denim til metalliske stoffer og plissé.
kahler-hammershoi_plum_vase

Den tradisjonsrike Kähler Flagshipstore Oslo ligger i Hegdehaugsveien 35. Omaggio-vasen kjenner vi; den hvite vasen med sølvstriper har tatt nordmenn med storm.
– Den etterfølges av et fat med sølvstriper. Alle stripene er i ekte sølv og er malt på for hånd, sier butikksjef Hanne Hogstad Pedersen.
– Det selges i begrenset opplag og vi har stor tro på at det blir en hit.
Kähler har sterke håndverkstradisjoner. De keramiske designene blir laget for hånd på samme måte i dag som for 175 år siden.
I høst kan Kähler dessuten by på et svært spesielt samarbeid: For første gang samarbeides det med en klesdesigner, danske Stine Goya. Hun har laget vaser, lysestaker og skåler som heter Fiora. Disse har helt spesielle farger, former og mønster.

16

Nøkkelgarderobe
Luksus-bohemsk stil kan du finne hos Day Birger et Mikkelsen i Hegdehaugsveien 34. Familiebedriften ble grunnlagt av Kjeld Mikkelsen i 1997, og selger i dag klær i 25 forskjellige land. På Days nettside beskriver han deres klesstil som «en fusjon mellom den sofistikerte elegansen til en jetsetter, mikset med den frie ånden til en moderne sigøyner.»
Daglig leder, Jeanett Bakke, har eid Day-butikken i snart fem år.
– Det er viktig å være imøtekommende og personlig når vi får kunder på besøk. De er våre gjester i vårt hus, smiler hun.
– Her vil vi gi mennesker akkurat det de trenger. Uansett hva kunden er på utkikk etter, gjør vi alt for å hjelpe dem. Vi hjelper til med å finne en liten garderobe med nøkkelplagg som enkelt kan settes sammen etter behov.
13

Så vandrer vi videre til Ganni (Hegdehaugsveien 30). Klesbedriften har som mål å fylle motebevisste kvinners klesskap med behagelige, praktiske og holdbare klær. Klærne kjennetegnes av at de kan brukes på flere måter, slik at de lett kan tilpasses hver kundes individuelle stil. Ganni ble grunnlagt i 2000 og har i dag 18 butikker i Danmark, Norge og Tyskland. I tillegg selges merket i 400 butikker i 20 forskjellige land. I høst har creative director, Ditte Reffstrup, satset på klær med sterke referanser til britpop-kulturen og 90-tallet.

La Femme Fatale
I Hegdehaugsveien 27 viser daglig leder for HAY Norge, Claus Als, frem møbler og interiør i tre etasjer. HAY ble grunnlagt i 2002 av Mette og Rolf Hay, og har hatt en enorm vekst siden.
– Atmosfæren i butikken er full av begeistring. Vi vil at kundene skal merke at vi brenner for det vi driver med, forteller Claus Als.
– Uansett om en kunde skal ha en notisblokk eller en sofa skal vi vise dem like mye oppmerksomhet, fortsetter han.
Høstens slager hos HAY er CAN-sofaen, designet av de danske Bouroullec-brødrene.
– Og vi får inn ny belysning som kommer til å gjøre høsten ekstra spennende, sier Claus Als.hay-can-sofa
Nederst i den danske løypa, rett ved siden av Slottsparken, finner vi By Marlene Birger (Parkveien 25).
Gründer Marlene Birger startet bedriften i 2003, og distribuerer i dag mote til mer enn 40 land.
Høstkolleksjonen er laget av creative director Christina Exsteen og har innflytelse fra den moderne femme fatale. Maskuline dresser, skreddersydde skjorter og tettsittende kjoler med dramatiske detaljer er noe av hva Marlene Birger kan by på i høst.●

q61513010_5k8_left

TEKST OG Foto Eli Lund