LOADING

Type to search

Glød og lidenskap for briller

bogstadpuls Mote velvære

Glød og lidenskap for briller

Hos Krogh Optikk har man god oversikt over alle produkter. Innbydende interiør og utstillinger inspirerer kunder til å prøve mange forskjellige briller.

I seks generasjoner har familien Krogh hatt sterk kjærlighet for det optiske fag.
Når Arvid Krogh snakker entusiastisk om briller og optikk får man lyst til å begynne med briller, uansett hvordan det står til med synet. Hans enorme kunnskap og iver vekker interesse og nysgjerrighet.

Optiker og butikksjef i flaggskipbutikken på Majorstuen, Arvid Krogh, hjelper deg med å finne perfekte briller.

– Synet er kanskje vår viktigste sans. Før eller senere i livet vil alle trenge en brille, og da er det bra at vi i Krogh Optikk fokuserer på både øyehelse, moderne optikk, kundebehandling og mote, sier Arvid Krogh, optiker og butikksjef i flaggskipbutikken på Majorstuen.

Norges største optikerforretning ligger i Kirkeveien 64 og har flotte lokaler over to etasjer med galleri og flere tusen briller og solbriller å velge blant. I tillegg er synsundersøkelser med oppfølging av kundenes øyehelse, samt tilpasning av kontaktlinser, en vesentlig del av forretningens virke.

Tre Gucci-briller som gjør hverdag til fest.

Individualistisk høst
Arvid Krogh og hans team vil at kundene skal ha høye forventninger til deres service og kunnskap. Det er Krogh Optikks oppgave å få kundene til å både se bra – og se bra ut.
– Det er utrolig spennende å være med på å skape et personlig uttrykk ved hjelp av briller. Vi ønsker at kundene skal finne sin egen stil, og at vi er med på å skape moten. Brillene er ofte noe av det første man legger merke til i et ansikt. De kan forvandle et ansikt totalt. Briller kan gjøre deg alt fra myk til streng, sier selger og optikerassistent, Kristian Mauseth.
Høstens mote har impulser fra både 70-tallet og 90-tallet. Brillene kan gjerne være runde eller cateye, av metall eller ha en collage-stil. Det er kult å se smart ut.

Assisterende butikksjef og optiker Michel Mathieu-Bjerke og selger Kristian Mauseth elsker briller. Michel har over 20 par hjemme.

– Det er dessuten populært å finne en brille som ingen andre har. Hos oss er det ingen grenser, man kan få akkurat hvilken type brille du ønsker med hensyn til form, fasong og farge, understreker Arvid Krogh.
Stort sett velger nordmenn sort og bruntoner på brillene sine.
– Men vi blir heldigvis stadig mer vågale, og etterspørselen etter briller med sterkere farger eller spesielle mønstre stiger. Brillene skal speile kundens personlighet og livsstil. Vi støtter og gir råd gjennom hele prosessen. Å skape trygghet er avgjørende for oss, fortsetter Arvid Krogh.

Klassisk og trendy
– Vi er kjent for kvalitet i alle ledd. Våre briller skal vare lenge og vi vil formidle gode verdier. Dette er et motstykke til billig bruk-og-kast-kultur. Dette er vi stolte av, sier fagmannen Arvid Krogh.
Hos Krogh Optikk kan man finne briller som passer ulike bruksområder og matcher enhver personlighet og lommebok. Utvalget er mangfoldig, fargerikt, sofistikert og spennende.
Her er noen eksempler:

BOTTEGA VENETA ble etablert i 1966 i Venezia, og er en del av Kering-konsernet. Siden 2013 har de produsert brillekolleksjoner bestående av få, smakfulle modeller. Designerne legger sin ære i å «redesigne» øyenbrynet. Her snakker vi italiensk håndverk av ypperste klasse. Hver brillemodell går gjennom 200 ulike designprosesser før produktet er ferdig.
– Som fagfolk synes vi slike kvalitetsprodukter er spesielt spennende å ha i vårt sortiment, sier optiker Arvid Krogh.

TOM FORD var designer for Gucci tidligere, men har nå eget motehus i blant annet Paris, New York og Tokyo. Tom Fords solbriller og briller er tydelige i symbolbruken og balanserer mellom det klassiske og supertrendy. Tom Fords design krever litt av deg, så sørg for helhet fra topp til tå. Arvid Krogh tenker at du alltid er «brille-velkledd» med en Tom Ford på nesen!

Luksus: Gullbrille fra Cartier.

CARTIER ble etablert i Paris i 1847 og kan tilby kresne kunder smykker, klokker og briller dekorert med for eksempel diamanter. Arvid Krogh har en gullbrille fra Cartier i brillesamlingen sin. Ønsker du briller i gull prydet med flere skinnende diamanter, kan dette ordnes. I 1902 bestilte kong Edward VII 27 tiaraer fra Cartier, og i dag er Kate Middleton en av selskapets royale kunder.

TOD’S er opprinnelig et skomerke med sterk håndarbeid-signatur. Skoenes berømte utseende med en karakteristisk, brodert lærtråd går igjen på brille-designet. Mange av brillene og solbrillene er inspirert av 20-tallet. Kendall Jenner fronter merket, noe som trolig har økte popularitet og etterspørsel.
– Dette klassiske merket er akkurat kommet inn i butikken vår her på Majorstuen, forteller Arvid Krogh.

Med røde briller fra Celine får du positiv oppmerksomhet.

CELINE er et fransk merke som ble etablert i Paris på 60-tallet. Opprinnelig ble det laget barnesko, men produksjonen ble gradvis forvandlet til å fokusere på feminin og elegant mote for bevisste kvinner. Motehuset produserer i dag vesker, solbriller og briller. Celine har produsert mange unike briller som er både morsomme og eksentriske. Man blir ofte lagt merke til når man bærer briller fra Celine.
– Vi opplever stor interesse for brillene og solbrillene fra Celine, forteller Arvid Krogh.

OLIVER PEOPLES er et amerikansk brillemerke fra 80-tallets California. Først ble brillene produsert helt uten logo og bar preg av diskret stil fra 50- og 60-tallet. Brillene ble ofte brukt i populærkulturen, og Brad Pitt skapte et tøft image ved å bruke nettopp Oliver Peoples’ briller.
– Vi ser at dette er en kolleksjon som virkelige «treffer» våre kunder sier, optikeren.
– Produkter får automatisk større verdi når man kjenner merkets historie. Når man kan fortelle om detaljer og fakta knyttet til brillene sine, er det en god følelse, avslutter Arvid Krogh.◻

Kirkeveien 64 | 22 95 79 70 | kroghoptikk.no

Tekst Eli Lund FOTO Eli Lund og Krogh Optikk

Les mer i høstmagasinet her: