LOADING

Type to search

Generasjonsgull

bogstadpuls Mote

Generasjonsgull

Lidenskap, tradisjon og stolthet er stikkord som går igjen under intervjuet med søstrene Borgen. Den familieeide gullsmeden Gullborgen feirer 40 år
i Bogstadveien i år.
 
Det hele startet i Storgata i 1954 da besteforeldrene åpnet den første butikken. Den het Ur & Optik AS. 24 år senere åpnet Elisabeth Borgen en til i Valkyriegate, dagen før hun fødte dagens daglige leder i Bogstadveien, Christina. Gullborgen har levd i 64 lange år som generasjonsgullsmed, og 40 av de årene har den levd i Bogstadveien. Der drives butikken i dag av tredje generasjon Borgen.
Familieeid er mer personlig
– Målet vårt er at det skal føles personlig å handle hos oss. Bak familiebedriften ligger det sterke verdier og gode tradisjoner som det er svært viktig for oss å opprettholde. Vi yter det lille ekstra for å gi kundene våre den gode opplevelsen og servicen, sier Christina.
Christina er butikkens ansikt utad. Hun elsker butikk, hun elsker kunder og hun selger med lidenskap. Alle innkjøp baserer seg på hennes personlige og daglige erfaring bak disken. Samtidig som de er engasjerte i motebildet, tar de også dagens trender med i betraktning. Hun føler at nærheten til kunden hjelper henne å ta hensyn til alle ønsker, smaker og behov.
– Smaken er så forskjellig, men hos oss skal du finne noe for enhver smak, tilpasset ulike lommebøker, sier Christina.
 
Personlige smykker
Gullborgen skreddersyr smykker etter ønske, og har et helt eget verksted til det. Personlige og unike gaver er på mote nå, og her hjelper de ansatte deg med gravering. De har sterkt fokus på forlovelses- og gifteringer, så her kan du være trygg på at du finner noe du liker og at størrelsene er på lager.
– Vi har som mål å være best på dette, sier Christina.
 
God familiefordeling
Anniken, som er søsteren til Christina, styrer den administrative delen og er markedsansvarlig for butikken. Nå jobber hun med å sette opp en helt ny og spennende nettbutikk. Christina er daglig leder for Gullborgen og har en finger med i spillet på alt. De føler de har funnet en fin balanse med «mamma Borgen», som driver butikken i Storgata, og at de to kan styre på i Bogstadveien.
Christina er strålende fornøyd med å få det beste fra begge verdener.
– Vi ser ulike kundegrupper i de to butikkene, og er således helt avhengig av å hjelpe til med kunder i Storgata for å følge med hva som går unna der, sier Christina.
Samtidig er hun helt klar på at røttene hennes er i Bogstadveien. Hun jobbet ti år med moren i hovedbutikken før hun startet opp selv.
– Det er viktig å ha lidenskap for det du driver med, elske alle ledd i prosessen, helt fra fabrikken og frem til du tar med kunden til kassaapparatet. Da blir arbeidsdagen en lek, ler Christina
 
Personlig kundeservice
De ansatte hos Gullborgen må være oppriktig interesserte og engasjerte i kundene. Samtidig krever vi en grunnleggende kompetanse i faget. Dette settes høyt hos Gullborgen ved ansettelse. Det skal være kjente ansikter du møter når du handler i butikken, og med en hyggelig, avslappende atmosfære skal kunden føle seg like trygg og godt ivaretatt ved små og store kjøpe.
 
Jubileum
I anledning 40-årsjubileet har Gullborgen hatt 40 % rabatt på 0,40 karat. Dette har vært en bestselger det siste året. Neste år fyller Gullborgen 65 år i bransjen, så da blir det enda mer å feire i den store handlegaten.
 
1. Inngangspartiet til butikken i Bogstadveien.
 
2. Søstrene Borgen (til venstre) med tre av sine flotte ansatte.
 
3. Detaljer fra interiøret inne
i butikken.
 
4. Det er travelt med både trikk, biler og mennesker utenfor Gullborgen.
 
Bogstadveien 43 | 22 16 60 90 | www.gullborgen.no
 
Tekst og foto Martine Kolstad
Les mer i vintermagasinet som er ute nå:
Previous Article
Next Article