LOADING

Type to search

FOLLESTAD 90 ÅR

Mote

FOLLESTAD 90 ÅR

Tekst: Lisa Kirstituen Foto: Beathe Schieldrop og Follestad

Follestad feirer 90 år som Norges ledende motebutikk for menn. Les om deres jubileumskolleksjon, og hvorfor Follestad Trend i Bogstadveien skiller seg fra de andre Follestad-forretningene.

ks20130410-Follestad-176-Editks20130410-Follestad-176-Edit

 

I 90 år har Follestad hjulpet motebevisste menn med fokus på kvalitet og personlig service. Follestad & Co er en av Norges eldste klesbutikker, og ble grunnlagt i Christiania i 1923 av Enoch Follestad. Follestad-gruppen drives i dag av far og sønn Bengt og William Follestad, og teller nå åtte butikker.

Follestad Trend
I 2003 åpnet Follestad Trend i Bogstadveien. Som navnet tilsier ønsker de å treffe en litt yngre og mer trendy kundegruppe, samtidig som den klassiske profilen ivaretas.
– Follestad Trend sikter seg mer inn på den preppy stilen, med skjorter, slips, dresser og blazere. Vi er også veldig glad den italienske stilen, noe sortimentet i butikken bærer preg av, sier daglig leder hos Follestad Trend, Ken-Ole Olsen. Olsen trekker særlig fram fire merker han mener er med på å skape butikkens luksuriøse og trendy image.
– Tiger og Hugo Boss leverer alltid stilsikre dresser, og Morris har en preppy look av blazere, gensere og skjorter som passer godt til vår trendy kundegruppe. Deretter har vi det britiske merket Belstaff, som med sin røffe jakkestil appellerer til kunder som ønsker seg litt bort fra den klassiske Follestad-profilen, sier Olsen. Siden åpningen for ti år siden, har Follestad Trend blitt godt etablert i området og utviklet en stor kundegruppe. Målet er å gi kundene en positiv opplevelse når de er i butikken, ved å skape et helhetlig og oversiktlig uttrykk. De ansatte er også opplært i å sette sammen antrekk, og vet hva som trengs for å gi dressen det lille ekstra.
– Det er ikke nok å kle opp kunden i en stilig dress. Det skal matches med skjorter, slips, pochetter og sko. Dette er vi hos Follestad Trend meget sterke på, og vi opplever også at kunder setter stor pris på veiledningen vi gir dem, forteller Olsen.

3

7

Follestad+Prins Willian
Follestad har i høst, som eneste butikk i Norge, tatt inn det britiske merket Kent & Curwen. Kent & Curwen ble opprinnelig lansert som et sportsmerke, og er svært populært i det erkebritiske cricketmiljøet. Det sofistikerte herremerket har siden 1926 vært en favoritt hos den britiske overklassen, deriblant også det Engelske kongehuset. Prins William spesielt skal visstnok ha en viss forkjærlighet for dette luksuriøse varmerket.

4

5
”Follestad 1923”
I anledning årets 90-årsjubileum har Follestad spesiallaget en kolleksjon bestående av dresser, blazere og bukser. Kolleksjonen har fått navnet ”Follestad 1923”, og inspirasjonen er hentet fra Firenze i Italia. Alle stoffene er håndplukket av Follestad, og kolleksjonen er produsert i Europa.

2

 

1

Populære i 90 år
Olsen mener Follestad har beholdt sin popularitet gjennom 90 år via bredde, variasjon og innovasjon.
– Vi har aldri vært redde for å tenke nytt, samtidig som vi hele tiden har vært tro mot vårt eget konsept. Vi har også tilpasset butikkene etter ulike kundegrupper, og innser at behovet varierer fra sted til sted. I tillegg er Follestadbutikkene ganske unike, noe som også er årsaken til butikkenes popularitet.

 Hvordan skal 90-årsjubileet markeres i de ulike butikkene?
– Foruten jubileumskolleksjonen som lanseres i alle butikkene, har vi allerede hatt en liten feiring. Hver butikk har hatt ulike tilbud, og satt fokus på 90-årsjubileumet på sin måte, sier Olsen.

Få hjelp til din garderobe
Ken-Ole Olsen er daglig leder hos Follestad Trend, og har jobbet i klesbransjen siden 1985. Han har derfor lang fartstid med å gi kunder gode råd og veiledning, for å skape en komplett herregarderobe.

Hvilke basisplagg bør henge i alle herregarderober?
– Det må nok være en blå blazer, hvit-og lyseblå skjorte, en blå ullgenser (både med og uten v-hals), beige chinos, mørke jeans, blå dress og brune pensko. For noen kan dette høres ut som en ganske kjedelig garderobe, men tro meg. Har du disse plaggene i klesskapet garanterer jeg at du sjeldent vil oppleve en kleskrise.

Hva er høstens it-plagg?
– Det må nok være blazeren vår fra Manuel Ritz. Det er en blå ullblazer med stretch, som passer til alt fra jeans og pen ull. Ullblazere er veldig populære, og kommer for fullt denne høsten i flere ulike stoffer og farger.

Andre merkevarer tilgjengelige hos Follestad Trend er:
Burberry, Woolrich, NN07 og Nobis.

Besøk Follestad i Valkyriegaten 5

www.follestad.no

Previous Article
Next Article