LOADING

Type to search

En hyllest til festival-Norge

Mote

En hyllest til festival-Norge

IMG_1381 

Moods of Norway vil sørge for en velkledd festivalsommer med stemorsblomster og stilistiske fjell.

«Festivals and fjords»– kolleksjonen er en hyllest til de norske festivalsomrene. Vi synes det er den beste tida vi har i Norge, smiler Simen Staalnacke, en av gründerne bak Moods of Norway.
Vår- og sommerkolleksjonen deres er full av festivalreferanser med blant annet uttrykk som «make some noice» og blomsterprint på både dresser og kjoler.

Kle deg til festivalrollen
Når man skal finne seg nytt tøy i Moods of Norway-butikken skal man kunne velge ut i fra hvilken festivalrolle man vil innta.

140520-MOODS-HERRE12078-F1_1024

– Klærne er inspirert av de ulike personene man møter på festival. Først har du «the camper» som er den tradisjonelle festivaldeltakeren, deretter har vi «the glamper», den nye type festivaldeltakeren som liker å kle seg fjongt. Til slutt har vi «the artist», den som er på scenen, forteller Staalnacke. Merket er kjent for sin vågale bruk av farger og mønster, og i år er intet unntak.

140618-MOODS-DAME16085-F4_1024

– Det er mye blomstermønster som går igjen. Vi elsker å bruke norske elementer som motiv på klærne våres. Blant annet stemorsblomsten er mye brukt i dame-kolleksjonen. Det er en av Norges fineste blomster, som har fått et litt ufortjent dårlig rykte på grunn av navnet sitt, så der håper vi å kunne hjelpe til, ler han. I tillegg til blomstene ser man også fjell gå igjen som en gjenkjennelig M på flere av plaggene.

Satser på barneklær
I februar lanserte Moods of Norway også sin første kolleksjon til barn mellom tre og åtte år.

IMG_1351

– Mange av bestselgerne for dame og herre har vi blant annet lagd til barn. Det er gøy å kunne ta ut lekenheten vår i denne kolleksjonen. Noen av klærne har sin egen «skattelomme» hvor barna kan legge sine egne små skatter og vi har lekt oss med morsomme print som «Rocke-billa» og «Brainfreeze», forklarer Staalnacke.  Med alt fra kjoler og skjorter til stråhatter til barn har han stor tro på kolleksjonen.

1426-RENATE-TORSETH-MOODS-OF-NORWAY-KIDS-1253_1024

– Det har blitt en gigatrend at motehus lager barnekolleksjoner og det har lenge vært etterspurt en kolleksjon fra oss, forteller han.

Tilbake til røttene
Med sportskolleksjonen «Gym» gir Moods of Norway også sin hyllest til norske gymtimer.

140521-MOODS-SPORT13215-F1_1024

– Vi har tatt bilde av de gamle gymbukkene og printet på t-skjorter og mønsteret på gulvet fra gymsalen på Stryn og lagt det på tights og treningsjakker. Vi har også en t-skjorte med bilde av gjennomsnittstemperaturen i Stryn om sommeren, som er 14 grader, forklarer gründeren.
Det er ingen tvil om at Moods of Norway går tilbake til røttene og lar historiefortelling stå i fokus.

140521-MOODS-SPORT12560-F1_1024

– Det er noe av det styrken til Moods of Norway er. At du får gode produkter som det ligger en fortelling bak og at det er substans i tøyet. Det er morsommere å tegne, det er morsommere for de i butikken å selge, og for kundene er det morsommere å gå med, fastslår Staalnacke.

IMG_1380

Travle gutter
Med nye kolleksjoner innen barn, sport, dame og herre og lansering av tre nye parfymer i begynnelsen av året, er det ingen tvil om at Moods of Norway-gründerne har mye å gjøre. «Magnusgenseren», som er et resultat av en strikkekonkurranse i forbindelse med sjakk-VM, ble også lansert før påske.

– Vi er også med i et forskningsprosjekt med Sintef hvor vi skal lage verdens tynneste, reflekterende tråd, forteller Staalnacke.
Det jobbes også med å få til en festivalturné.

– Festivaler er vi fan av og det blir nok noen stunts i samarbeid med både små og store festivaler. Vi liker at det skjer ting og vi liker å skape opplevelser.
I sommer vet Staalnacke akkurat hvilken rolle han skal innta på festivalene.

– Jeg har alltid vært veldig glad i de outrerte og ekstragavante klærne våre, så jeg er nok «the artist», ler han.

Faktaboks:
Name: Moods of Norway
Contact: Hegdehaugsveien 34, www.moodsofnorway.com, Tel: 467 49 050
Info: A norwegian brand founded by the entrepreneurs Simen Staalnacke, Peder Børresen and Stefan Dahlkvist. Today they got 21 stores i Norway and one in the USA. They are known for mixing colors and patterns and use norwegian elements in their designs.

Tekst: Tina Madeleine D Halvorsrød
Foto: Tina Madeleine D Halvorsrød og Moods of Norway