LOADING

skriv for å søke

20 år med Sprell

aktiviteter

20 år med Sprell

sprell_DSC8053 as Smart Object-1
Denne høsten feirer lekebutikken Sprell 20 fantastiske år. Gründervirksomheten startet i 1996 på bare 40 kvm i Industrigaten, og er en suksesshistorie uten like. I dag har Sprell hele syv butikker rundt i Norge, i tillegg til en stor nettbutikk.

Sprell1

– Det hele startet med at jeg fikk barn og skulle kjøpe leker til datteren min, forteller gründer og eier Hege Arnesen. – Jeg syntes utvalget var ekstremt dårlig og bestemte meg for å gjøre noe med det. Den gangen bodde hun i Stockholm. Her kom hun i kontakt med et svensk-amerikansk par som drev en lekebutikk. De hadde en idé om å gi barn noe bra å leke med, i stedet for bare plastleker som ble produsert i Kina.

butikker2007 064

Sikre og gode leker
– Jeg fikk agenturet på produktene deres, reiste hjem til Oslo og åpnet butikken i Industrigata. Etter noen år flyttet vi til et litt større hjørnelokale og i 2006 flyttet vi inn i 240 kvm i Hegdehaugsveien 36. Det førte til et enormt løft for oss, for plutselig ble vi veldig synlige, fortsetter hun. – Det er ikke alltid like lett å få oppmerksomhet i sidegatene, og derfor er det ekstra viktig å promoterer disse butikkene. Krydderbutikkene ligger jo ofte plassert der og er med på å bidra både til det unike og mangfoldige ved en gate som Bogstadveien. Det blir et mye mer spennende område når småbutikkene også finnes der, sier Hege med et smil.

Sprell3

Sprell finnes i Bergen, Stavanger, Oslo sentrum og Sandvika. Butikkenes konsept er sikre og gode leker til barn. Lekene skal også ha et pedagogisk fundament.

– Tilbudet fra leverandørene er blitt veldig bra i løpet av disse 20 årene. Foreldre er også blitt mer opptatt av at lekene skal være noe ordentlig som skal virke utviklende på barna. Det er stor etterspørsel etter det vi selger, så vi har stor tro på fremtiden til Sprell, forteller hun.

Riktig markedsføring
– Den digitale markedsføringen er viktig for å lykkes med en butikk. Å annonsere gjennom Facebook og Instagram er helt essensielt i dag, spesielt for små butikker. Alt endrer seg utrolig raskt, og det som er riktig å gjøre i dag er ikke nødvendigvis riktig om ett år, poengterer Hege.

Skyhøyt

– Butikken i Bogstadveien går bedre enn noen gang. Den er jo nærmest blitt en institusjon, sier hun med et smil. – Vi har aktiviteter for barna her også, blant annet trylleshow og «melke kua-dag», og dette blir tatt veldig godt imot av både foreldre og barn. Vi synes det er hyggelig å gi noe tilbake til kundene våre og vise at vi setter pris på dem.

Tekst: Christina Undli Foto: ristina Undli og Sprell