LOADING

Type to search

Gründerlivet – drømmetilværelse eller kun hardt arbeid?

aktiviteter interiør Mat og Drikke Mote velvære

Gründerlivet – drømmetilværelse eller kun hardt arbeid?

holzweiler_team

På Majorstuen ligger norske gründerbedrifter på rekke og rad. Området tiltrekker seg kreative og engasjerte mennesker som arbeider hardt for å lykkes med konsepter de brenner for. Bogstadveien Magasinet tok en prat med noen av de som virkelig har lykkes, for å få et innblikk i hva som skal til for å oppnå suksess.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rodrigo Belda drømmer stadig om nye restaurantkonsepter.

Ny glød i gaten
Rodrigo Belda møter meg i baren på Delicatessen Majorstuen. Restauranten har ikke åpnet dørene for dagen ennå, og loungemusikken som strømmer ut av høyttaleren forsterker den avslappede atmosfæren som Delicatessen er så kjent for. Over en cappuccino som er en barista verdig, snakker vi om gründertilværelsen på Majorstuen.
– Det skjer mye i området om dagen, og vi merker en helt ny glød i gaten, spesielt etter åpningen av restauranten vår, Publiko. Nyåpningen har gjort at hele gata opplever mer liv og røre enn før, forteller Rodrigo, som er deleier i Concept Restaurants.
– Alt startet med Delicatessen på Grünerløkka i 1999. Jeg kom inn som kjøkkensjef i 2000, og etter 3 år fikk jeg tilbud om å kjøpe meg inn i selskapet med en liten andel. Etter noen år ble jeg og de andre eierne enige om å åpne en Delicatessen til. Da gikk jeg fra å jobbe på kjøkkenet til å drive restauranten og det ble en kjempesuksess fra dag én! Vi hadde kø utenfor her da vi åpnet dørene og det var ordentlig gøy, smiler han og peker nedover gaten.

publiko

Publiko åpnet den 1. september og har hatt fullt hus siden dag èn.

Drømmen om en egen restaurantgate
– Vi brukte hele fem år på å finne dette lokalet. Ønsket vårt var å etablere oss i et gammelt bygg hvor ikke alt var nytt og glatt, og ikke for langt unna Bogstadveien. Denne kombinasjonen gjorde at det tok tid å finne drømmelokalet. Da vi kom inn her, visste vi at dette var akkurat det vi hadde lett etter i disse årene, fortsetter Rodrigo.
– Jeg har alltid likt Bogstadveien og synes at Vibesgate er den fineste sidegaten av dem alle. Jeg skulle gjerne åpnet flere restauranter akkurat her, forteller han.
– Vibesgate som en egen restaurantgate på Majorstuen hadde vært en drøm for en matgründer som meg, som stadig drømmer om å åpne nye konsepter.
– Det morsomste jeg vet er nyetableringer. Da går jeg inn i en egen boble, som jeg kaller åpningsmodus. Jeg er veldig takk­nemlig overfor kona mi som gjør det mulig for meg å fokusere ekstra mye i disse periodene. Det er syv år mellom barna våre, kanskje ikke så rart når jeg har åpnet fire restauranter i mellomtiden, forteller Rodrigo.
– Og det tok hele fire år fra jeg fridde til vi giftet oss, det kom merkelig nok alltid en restaurantåpning i veien.

publiko__mg_6123

Smaken på det spanske
– En av suksessfaktoren tror jeg er at vi hadde et helt uortodoks konsept, med gamle bord og kirkestoler og mat som ingen andre i Oslo serverte. Det var tøft i starten, og det tok tre år før vi lyktes. Den første tiden ble vi regelrett slaktet i alle avisene. Vi fikk konsekvent enere og toere, og det virket ikke som om folk skjønte konseptet helt. Så skjedde det en endring. Plutselig ble vi akseptert, og femmerne og sekserne begynte å rulle inn. Den store belønningen er når restaurantene har fulle hus og går bra. Det gjør all jobbingen verdt det.
I tillegg til hard og målrettet jobbing vet Rodrigo hvor viktig det er å ansette flinke folk for å lykkes. Delicatessen har tatt med seg ansatte videre til nyåpninger, som har bidratt til den suksessen restaurantene har i dag.
– Jeg tror vi gjør noe riktig med de ansatte, og det er viktig for oss å være en seriøs aktør i bransjen. Det er essensielt som eier å være til stede på gulvet sammen med de ansatte. Det nytter ikke å gjemme seg inne på et kontor. Kontoret mitt er bilen min, og det er sånn jeg vil ha det, avslutter Rodrigo før han fyker videre til neste møte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gründerparet Marianne Lien og Lasse Altern Halvorsen ser svært positivt på fremtiden til Pur Norsk og norsk design.

Rendyrket norsk design – trendy og kontinentalt
Marianne Lien og Lasse Altern Halvorsen startet Pur Norsk i et lite lokale i Thereses gate for 10 år siden. Den gang var det nærmest u-trendy med norsk design og de kjente seg til tider som en kuriositet i Oslo by. Til stadighet måtte de forklare hva de solgte og hva konseptet egentlig var.
– På mange måter er Pur Norsk en klassisk gründerhistorie. Vi sa opp jobbene våre og satset alt fra dag én, forteller Marianne entusiastisk.
– Etter 6 år med hard jobbing og prøving og feiling på Bislett, flyttet vi hit til Industrigaten 36. Vi er så fornøyd med lokalene her, og det er et veldig riktig sted for en helnorsk designerbutikk, noe både gaten og folk som handler her rett og slett fortjener. I storbyer finner du ofte de mest spennende butikkene i sidegatene, for her er det en annen ro og kundene får en annen handleopplevelse enn i hovedgaten, fortsetter hun.

pur_norsk_cato_knagg_01

Elgen Cato er en knaggrekke vakkert utført i eik og valnøtt. Knaggrekken er designet av Pur Norsk.

Smal nisje
Før samboerparet satset alt som gründere, laget de en forretningsplan med et helt klart konsept som de begge hadde klokkertro på.
– For oss har det vært viktig å sette mål og å utvikle oss, samtidig som vi hele tiden holder fast ved det opprinnelige konseptet. Du kan nesten si at vi er ’heldige’ som har et konsept som er så definert. Vi har våget å satse på en egen nisje, og de som kommer hit vil gjerne vil ha noe annerledes, sier Marianne.
Jobben er blitt en livsstil for paret og det kan innimellom være vanskelig å skru helt av.
–I starten jobbet vi nesten døgnet rundt, og det var helt nødvendig de første årene. Nå som vi har barn, er vi nok blitt flinkere til å prioritere og være mer effektive. Vi har alltid en lang og rolig frokost, det er livskvalitet for oss i en travel hverdag, forteller hun.

pur_norsk_abel_system_hylle_02

Abel system er et stilrent hyllesystem designet for alle rom. Det er intuitivt, lett å bygge ut og flytte på. Systemet er unikt med sine kombinasjonsmuligheter og skrueløse innfestning av hylleplater.

En merkevare og egendesignede produkter
Lasse er utdannet arkitekt, og gründerparet designer egne produkter som selges i butikken.
– Samspillet mellom Marianne og meg er utrolig viktig i en slik prosess. Marianne er god på å analysere markedet og se behovene, hva som er i tiden og utfra dette definere hva folk trenger. Jeg tegner produktet før vi får det produsert, selvsagt i Norge, smiler Lasse.
Blant Pur Norsk sine velrennomerte design finner du pledd og Abel systemer, og det siste tilskuddet på stammen er en TV-benk med innebygd heis. Abel er et skreddersydd hyllesystem som kan tilpasses alle typer rom og er det norske svaret på String og Montana. I 2014 fikk det unike hyllesystemet «Merket for god design» i den prestisjetunge møbelkategorien, en utmerkelse begge var svært stolte over å motta.
– For oss er det viktig å lage produkter som folk trenger. Og hva trenger alle? Jo, folk trenger hyller og oppbevaring for å få et rom til å fungere optimalt, utdyper han.
– Pur Norsk er en sterk merkevare og det er viktig å bygge den i vårt tempo. Vi kunne hatt butikk flere steder, men har valgt å bli her og satse på egne produkter istedenfor å utvide geografisk. Vi skulle gjøre norsk design trendy, noe det er blitt de siste årene. Det gjør at vi har fått mer selvtillit og det åpner kanskje opp for å satse enda bredere i fremtiden, sier de to gründerne hemmelighetsfullt.

holzweiler_team

Team-Holzweiler er et magisk team som tar den norske motebransjen med storm!

Norsk design som varer
For ti år siden ringte Andreas Holzweiler til søsteren Susanne fra Danmark og spurte om hun vill starte et agentur for dansk klesdesign sammen med han.
– Jeg ante ikke hva et agentur var en gang, men jeg sa ja uten å nøle for jeg var så ivrig etter å starte noe eget, sier Susanne Holzweiler Røe engasjert.
– I et bittelite showroom på Majorstuen satte vi i gang med femti tusen kroner i lån fra mamma.
– Etter hvert fikk spesielt Andreas et ønske om å designe sitt eget brand, og for fire år siden tok vi det første skrittet med å designe våre egne skjerf. Dette var ull- og silkeskjerf som kunne kjøpes i metervare fra en stor rull, og du kunne selv bestemme lengden. Vi fikk supergod respons og solgte mer enn vi hadde våget å håpe på. Etter vel ett år bestemte vi oss for å utvide med en dame- og herrekolleksjon, og da kom Maria inn som designansvarlig.
– Jeg gikk på kunsthøyskolen da jeg møtte Andreas for rundt ti år siden, forteller Maria Skappel Holzweiler.
– Den gangen fikk vi i oppgave på skolen å beskrive hvor vi var om ti år. Det som er så gøy nå, er at jeg faktisk skrev om alle de tingene som har skjedd med Holzweiler frem til i dag.

160115_holzweiler_s09_072

Skjerf og kimono i kult design og 100 % lammeull. Deilig og behagelig på kalde vinterdager.

Et magisk team
– Vi har bygd opp en merkevare bestående av plagg som vi selv ønsker å gå med og som vi ikke fant i butikkene, med andre ord en basisgarderobe i god kvalitet og lekkert design. Vi lager plagg skal kunne brukes år etter år. Min mor har en utrolig flott genser som hun har hatt i 30 år, som hun fortsatt tar frem og som er like fin. Å designe den type tidløse plagg er drømmen, det er rett og slett en «motivasjonsgenser» for meg, sier Susanne.
Veien hit har selvsagt vært preget av masse jobb og forsakelser, spesielt de første seks årene.
– Det var mye banking på dører før vi opparbeidet oss en solid kundebase. Vi etablerte oss like etter finanskrisen, og det var kanskje ikke var den aller beste tiden for å starte sin egen bedrift. Alt vi hadde av tid og penger gikk inn i firmaet i veldig mange år. Det ble og er en livsstil, og det er fantastisk gøy å skape noe eget. Vi er et magisk team, og nå er vi blitt mye flinkere til å feire de små tingene på veien, sier Susanne og ser på Maria.
– Ja, nå spretter vi champagnen, hever glassene og sier skål alle sammen, før vi løper videre til hver vår kant, fortsetter Maria og ler.
– Det er en enorm trygghet i å jobbe sammen med familie. Det å kunne få en klem av svigersøster eller mannen min på en litt kjip dag er et privilegium. Jeg har aldri opplevd at alle tre er nede samtidig, det er alltid en av oss som er positiv og backer opp, fortsetter hun.
– Vi er flinke til å være ærlige med hverandre, både på godt og vondt, skyter Susanne inn.
– Holzweiler har store planer for fremtiden. Vi skal fortsette å gjøre det vi synes er gøy. Det er fantastisk å få være en del av den norske motebransjen og endelig bli tatt seriøst, avslutter Susanne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aldri for sent å leve ut gründerdrømmen!
Etter 41 år i Posten gjorde Else Myhre virkelighet av gründerdrømmen. I høst startet 62-åringen Havets Fryd i Parkveien 60. Her får du kjøpt rykende ferske fiskekaker, fiskesuppe og andre smakfulle fiskeprodukter. Fiskeproduktene kommer fra gründerens hjemby Bergen – et kvalitetsstempel i seg selv!

Tekst Christina Undli FOTO Christina Undli, Pur Norsk, Concept Restaurants, Holzweiler Agency