LOADING

Type to search

Hekse prosessen

aktiviteter bogstadpuls

Hekse prosessen

 

– Jeg får litt vondt i magen for de ungene som kjenner meg som koselig mamma i «Karsten og Petra», så jeg håper jeg ikke blir altfor gjenkjennelig, sier den 43-årige skuespilleren som de fleste har vært vant med å se i langt mer likendes roller de senere årene. Akkurat det er det imidlertid ingen overhengende fare for. Den blonde sørlendingen vil bli gående med et lett grønnskjær i håret i hele februar når hun på teaterscenen går inn i rollen som den onde og irrgrønne heksa i eventyrverdenen Oz.
– Jeg gleder meg veldig til å utforske ondskapen litt og finne frem til det mørkeste i meg, men det er viktig å legge til litt humor også, mener Janne. I desember starter prøvene til familieforestillingen som har premiere på Chateau Neuf 2. februar. Med unntak av en lynvisitt som konferansier for «Gay Galla 2018» sist vinter, blir dette første gang hun står på samme scene siden hun for over ti år siden hadde en av hovedrollene i musikalen «Svindlere med stil».

Ond på østlandsk
– Jeg forsøker å lete meg frem til heksa og finne det rette uttrykket nå. Hun blir nok snakkende østlandsk. Hun blir liksom litt for snill om hun prater sørlandsdialekt, sier den blide sørlandsjenta, før hun raskt avbryter seg selv:
– Ikke det at østlendinger er onde altså, presiserer Janne og bryter ut i latter.
– Jeg har naturlig hekselatter, så den trenger jeg ikke jobbe så mye med. Latteren min er ikke akkurat mitt mest sjarmerende trekk – den er mørk og voldsom med en «touch» av Kaptein Sabeltann, konstaterer en lattermild skuespiller, som mener latteren nå likevel vil komme godt til nytte.

«Sjørøverdatter»
Med «Kaptein Sabeltann»-skaper Terje Formoe som far, ble Janne – som for øvrig har ekte kaperblod i årene, riktignok fra morssiden – i tenårene kjent som hele Norges «sjørøverdatter». I flere somre var hun å se som Sunniva i oppsetningene som levendegjorde eventyruniverset faren hadde skapt i Dyreparken i Kristiansand. Etter å ha fullført utdannelsen ved Teaterhøgskolen i 2000, tok hun blant andre med seg klassekamerat Anders Baasmo Christiansen, som hun senere spilte mot i den kritikerroste filmen «Buddy», til Sabeltann-oppsetningen i hjembyen og kom da tilbake i andre roller, blant annet som heks.
– Jeg har litt hekseerfaring fra før, ja, som Miriam Gral. Hun er på en måte slem, men hun er samtidig under en forbannelse, så heksa jeg skal spille i «Trollmannen fra Oz» blir nok en helt annen type heks.
I sommer gjorde Janne nok et comeback i Sabeltann-universet i Kristiansand – som sin egen «tante». Eller det vil si, hun inntok rollen som tante Bassa, som er tanten til Sunniva, som mange fortsatt husker Janne i rollen som.
– Det er klart at det føltes litt rart å spille sin egen tante, men det var veldig morsomt å være tilbake.

Skuespillinteressen går i arv
43-åringen setter pris på at faren i sin tid fant plass til sin svært så teaterinteresserte tenåringsdatter i den første oppsetningen av «Kaptein Sabeltann».
– Min far sier jeg var tolv år da jeg begynte å si høyt at det var skuespiller jeg skulle bli, men jeg føler det er noe jeg har vært fast bestemt på og visst inni meg hele tiden. Det er en gave å kunne jobbe som skuespiller. Ingen dag er lik, og jeg får lov til å leke hele tiden, sier Janne, som tidligere har vært ansatt ved Nationaltheatret og i senere tid blant annet har vært å se i TV-serien «Neste sommer».
Skuespillinteressen ser for øvrig også ut til å ha forgrenet seg videre til neste generasjon. Jannes datter, Felicia Formoe Karlsen (13), som hun har med artistmanager Jan Fredrik Karlsen, var i 2015 å se på kinolerretet sammen med moren da hun hadde en rolle i spillefilmen «Karsten og Petra på safari».
– Hun driver med dans og teater, så får vi se – enn så lenge er det bare lek og moro. Det viktigste er at hun følger hjertet sitt, så skal ikke jeg stå i veien.

Bodde i Dorothys hjemby
Selv begynte Janne i Kristiansand barne- og ungdomsteater som niåring. Her hadde hun blant annet hovedrollen i oppsetningen av teaterstykket hun også nå er aktuell med, «Trollmannen fra Oz». Hun trives imidlertid godt med at det denne gangen er Heidi Ruud Ellingsen som har rollen som den yndige ungjenta Dorothy Gale fra Kansas, mens hun selv blir å se som ond heks.
– Det blir deilig og befriende å skulle være skikkelig ond for én gangs skyld, humrer Janne, som for øvrig var utvekslingsstudent i nettopp Kansas som 17-åring.
– Da var jeg til og med og besøkte en egen «The Wizard of Oz»-fornøyelsespark, så jeg føler absolutt at jeg har god kjennskap til historien. Det er en flott fortelling om ensomme Dorothy som ingen voksne har tid til, som lager sin egen fantasiverden, sier Janne.
Den velkjente filmatiseringen fra 1939, med Judy Garland i hovedrollen, har skuespilleren imidlertid ikke noe forhold til.
– Jeg har ikke sett filmen, og jeg tror nok ikke jeg kommer til å gjøre det før premieren heller. Det er mulig jeg bare tar en «sneak peek» i så fall. Det vil nok uansett ikke påvirke meg så mye – jeg finner min måte å tolke rollen på, sier hun.
«There’s no place like home» er en kjent frase fra den over hundre år gamle fortellingen, som i sin tid ble forfattet av amerikaneren Lyman Frank Baum. Hvor «hjemme» egentlig er – og om det behøver å være et fysisk sted – er blant det som skal utforskes gjennom familieforestillingen, forteller den hekseaktuelle skuespilleren videre.
– Jeg tror dette er en forestilling hele familien kan ha glede av, ikke bare barna. Den er for drømmere i alle aldre, fastslår hun.

Egen smykkekolleksjon
For Jannes del ga oppholdet som utvekslingsstudent i drømmeren Dorothy Gales hjemstat på tidlig 90-tall liv til en drøm, som først nå, over tjue år etter, går i oppfyllelse.
– Jeg hadde kunstfag på high school i USA hvor jeg fikk lov til å lage smykker og blant annet støpe to egne ringer. Da husker jeg at jeg tenkte, at hvis jeg ikke tør å bli skuespiller, skal jeg bli smykkedesigner i stedet. Nå endte jeg jo som skuespiller, så da ble det ikke slik – derfor er det veldig stas å kunne få prøve seg som smykkedesigner likevel, røper Janne.
I samarbeid med Pan Jewelry har hun nå nemlig designet en egen smykkekolleksjon med et tjuetall smykker i gullbelagt sølv, hvor sørlendingen har latt seg inspirere av sjøelementer, som krabber og kompass. Smykkene vil blant annet være å finne i Gullfunn-butikker og en del utvalgte motebutikker, også her i Bogstadveien.
– Jeg får oppfylt to drømmer i samme gate, kan du si. Hekser liker nok gull, men når jeg står på scenen på Chateau Neuf i februar, grønn fra topp til tå, kommer det ikke til å være et snev av strass på denne kroppen, avslutter hun. ▷

Janne Formoe går fra blond og blid til grønn og grusom i rollen som ond heks i «Trollmannen fra Oz» på Chateau Neuf.

Skuespilleren lanserer nå sin egen smykkekolleksjon, i samarbeid med Pan Jewelry. Her har sørlendingen latt seg inspirere av sjøelementer.

«Trollmannen fra Oz» står på plakaten på Chateau Neuf i februar med flere kjente skuespillere på rollelisten.

Mange kjenner Hilde Lyrån (t.v.) og Janne Formoe som mammaene til hen­holds­vis «Karsten» (Oliver Dahl) og «Petra» (Alba Ørbeck-Nilssen). Nå står de to sammen på scenen på Chateau Neuf som henholdsvis god og ond heks i «Trollmannen fra Oz».

Fantasiverden som fortsatt fortryller

Historien om trollmannen fra Oz ble udødeliggjort da en pur ung filmdiva trippet nedover en gul brosteinsvei i rubinrøde, glitrende sko. Nær 80 år etter fascinerer fortellingen fortsatt, og på nyåret vises den som familieforestilling på Chateau Neuf.

2. februar inntar ungjenta Dorothy Gale, fugleskremselet uten hjerne, blikkmannen uten hjerte, løven uten mot, den gode og den onde heksa – og selvsagt selveste trollmannen fra Oz – scenen på betongbygget i Slemdalsveien.
Heidi Ruud Ellingsen hopper nær sagt rett fra dampende dansescener i «Flashdance» over i yndige Dorothys rubinrøde sko, når hun nok en gang bekler hovedrollen i en musikal på Chateau Neuf. På rollelisten for øvrig finner vi blant andre Janne Formoe, Hilde Lyrån, Tom Sterri, Sindre Postholm, Håvard Eikeseth, Alexander Langset og Per-Theodor Paulsen, mens det er Mattias Carlsson og Martine Bakken Lundberg som står for regien av familieforestillingen, som produseres av StarWorks og Taran.

Udødeliggjort av filmdiva 
Lyman Frank Baum forfattet fortellingen «The Wonderful Wizard of Oz» allerede i 1900. Likevel kjenner mange kanskje historien best fra musikalfilmen, basert på boken, som kom ut i 1939. Når «Trollmannen fra Oz» nok en gang settes opp på en norsk scene på nyåret, er det i jubileumsåret for spillefilmen med Judy Garland i hovedrollen. Den amerikanske filmdivaen var bare 17 år gammel da filmklassikeren – som skulle udødeliggjøre historien om trollmannen fra Oz og bidra til hennes eget store gjennombrudd som skuespiller – nådde kinolerretet.

Ikoniske sko
«The Wizard of Oz» var en av verdens første fargefilmer og utmerket seg med koloritten som går over i farger fra sekvensene i sepiatoner som innleder filmen. Slik tydeliggjøres overgangen til Dorothys fargesterke fantasiverden på den andre siden av regnbuen.
De rubinrøde, glitrende, høyhælte skoene hovedrolleinnehaveren har på seg i filmen, har brent seg fast i minnet til mange og blitt ikoniske. Den gule brosteinsveien, eller «The Yellow Brick Road», om du vil, er for øvrig inspirasjonen bak en av Elton Johns mest kjente låter, «Goodbye Yellow Brick Road».
Mange kjenner dessuten godt musikal­filmens Oscar-belønnede signa­tursang, «Over the Rainbow», opp­rinnelig framført av Judy Garland og senere tolket av flere kjente artister. At «Kongen av Pop», Michael Jackson, sammen med blant andre Diana Ross, i sin tid spilte inn en Motown-versjon av musikalen, «The Wiz», er kanskje ikke like kjent for alle.
I 2013 lagde Walt Disneys Studios sin vri på den velkjente historien med spille­filmen «Oz the Great and Power­­ful», der flere kjente Hollywood-skuespillere besatte rollene, men i feb­ruar er det altså nok en gang nors­ke skuespilleres tur til å ta steget over regnbuen.

Historien om trollmannen fra Oz ble for alvor kjent for publikum gjennom filmklassikeren fra 1939.

Tekst Ingri Valen Egeland Foto Jarle Nyttingnes, Liv-Unni Tveitane og Ingri Valen Egeland

Les mer i magasinet her:

Previous Article