LOADING

skriv for å søke

Kapsspesialisten

bogstadpuls Mote

Kapsspesialisten

Jon Annar Berntsen 5 months ago
Varsity Headwear gjør stor suksess med stilrene kvalitetskapser i inn- og utland. Gründerbedriften har sitt globale hovedkontor i samme bygg som butikken i Industrigata, og utenlandske kunder har flydd inn i ens ærend for å shoppe og se på utvalget.
 
– Det var en kunde som fortalte at han hadde flydd hit fra London fordi han var fornøyd med en kaps han hadde kjøpt på nett og hadde lyst til å se utvalget vi hadde i butikken. Vi har hørt andre lignende historier også. Det er selvfølgelig veldig gøy, innrømmer Sebastian Salvesen Adams med et smil mens han retter på kapsen.
Snart seks år har gått siden han sammen med lillebroren Alexander satset sparepengene for å starte opp Varsity Headwear i Industrigata 52 på Majorstuen. Brødrene fant ikke det de var på jakt etter på kapsfronten – stilrene kapser i god kvalitet uten store logoer, som kunne passe til penere tøy så vel som hverdagsgarderoben. Det bestemte de seg for å gjøre noe med gjennom å utvikle sine egne produkter – noe som åpenbart er blitt satt pris på av flere.
– Fra nettbutikken sendes nesten halvparten av ordrene ut av landet – til alle verdenshjørner. Vi har for eksempel en del kunder i Korea og Australia.
 
Gjør suksess i Saint-Tropez
Listen over forsendelsesland blir stadig lengre. I tillegg til egen butikk og nettbutikk, selges også Varsity Headwear i omkring 50 nøye utvalgte butikker i Norge og 20 eksklusive butikker i alt fra USA til Japan. Gründervirksomheten kan også skilte med sin egen butikk i Saint-Tropez.
– Dette er den tredje sommeren vi har sesongbutikk der, sier eldstebroren i gründerduoen. Han forteller at sesongbutikken sørøst i Frankrike har gitt dem nyttig kunnskap om internasjonalt kundegrunnlag og er et viktig treffpunkt i det utenlandske markedet.
Mens andre norske selskap som lykkes internasjonalt gjerne velger å flytte deler av virksomheten ut av landet, lar Varsity Headwear det være med sesongbutikken i Saint-Tropez. Det globale hovedkontoret holder millionbedriften der eventyret startet i Industrigata.
– Hjertet vårt ligger her i bygget; det er her vi hører hjemme. Vi ser en enorm verdi i å ha hovedkvarter på samme sted som butikken. Inntil for halvannet år siden hadde vi lager i Sverige, men vi flyttet alt tilbake, for vi kjente at vi mistet nærheten til kvalitetskontrollen og kundeopplevelsen som det er helt essensielt for oss å være tett på. Nå foregår alt fra design og produktutvikling til netthandel og kundeoppfølging her, forteller han.
 
Ringeklokke på butikkdøren
For å slippe inn i butikken i en av Bogstadveiens sidegater, må du ty til ringeklokken.
– Folk tenker at det er fordi det er eksklusivt, men da vi startet opp, var det jo bare broren min og meg. Vi kunne ikke være i butikken hele tiden og satt mye i etasjen over og jobbet, så det var en praktisk grunn til det. Vi har imidlertid latt den bli værende som en gimmick.
I dag er det til sammen sju årsverk ved hovedkontoret til bedriften brødreparet grunnla i Industrigata 52, og aksjeselskapet Fiftytwo AS nådde i fjor høyt på listene i Dagens Næringslivs gasellekåring, hvor bedrifter med betydelig omsetningsvekst og positivt driftsresultat løftes frem.
Sebastian Salvesen Adams betegner seg selv og kollegene som nerder innenfor sitt felt.
– Det at vi utelukkende konsentrerer oss om kapser, har gitt oss mulighet til å spesialisere oss og hele tiden jobbe for å få et best mulig produkt. Vi eksperimenter til enhver tid med materialer og farger. I sommerkolleksjonen har vi elleve kapser i italiensk lin. Lin er et lett og luftig naturmateriale som «puster». Fargene er også rike og komplekse fordi stoffet er vevet sammen med tråder i ulike nyanser, forteller den ene halvparten av gründerduoen.
– Denne sommeren kommer det en ny sportskolleksjon. Vi lanserer også en «limited edition»-linje i et nesten litt badebukseaktig stoff som tåler både vann og vær, med mer mønster og sterkere farger enn det kapsene våre vanligvis har, røper han.
 
– Skyll vekk salter og fett
I tillegg til et utvalg på omkring femti kapser har Varsity Headwear også et eget etui for å bevare kapsens form på reise, ulike kapsbehandlingsmidler og en festesnor til kapsremmen som kan klipses på klær for å unngå at kapsen tas av vinden om man for eksempel er på båttur.
Sebastian Salvesen Adams mener det er viktig å behandle hodeplagget med respekt og kjærlighet. Han deler gjerne noen gode vedlikeholdsråd om hvordan man holder kapsen i bra stand, også på solrike sommerdager:
– I varmen vil salter fra svetten og fett fra huden kunne gjøre kapsen skjoldete. Da er det viktig å prøve å skylle kapsen godt for hånd i lunkent vann, gjerne med vår egen kapssåpe. Det samme gjelder hvis man får klorvann fra bassenget på kapsen.
 
1. Festet til klærne med klips skal det mer til enn et vindkast for å miste kapsen på sjøen under en båttur.
 
2. Sesongens kapser er laget i italiensk lin og kommer i friske farger.
 
3. Fr v: Alexander Salvesen Adams, Ingri Baumann, Kine Førsvoll, Even Holthe, Tilde Birkeland og Sebastian Salvesen Adams.
 
4. Det er kapser på alle kanter i det lille butikklokalet.
 
Industrigata 52 | 21 50 72 30 | varsityheadwear.com
 
Tekst Ingri Valen Egeland Foto Ingri Valen Egeland OG Varsity
 
Les mer i sommermagasinet her: 

Previous Article