LOADING

Type to search

Satser stort med stil

bogstadpuls Mote

Satser stort med stil

Et eget univers skapes når to verdener forenes på stilfullt vis i Bogstadveien. Å tre inn i Follestads nye flaggskipbutikk for menn og kvinner skal være en opplevelse i seg selv.

– Dette var en mulighet jeg ikke kunne si nei til, konstaterer Zandra Davis Gøllner.

– Dessuten er det litt morsomt, for det er akkurat som om ringen er sluttet. Det var her i Bogstadveien jeg startet karrieren for fjorten år siden på Companys. Det er gøy å være tilbake. Jeg trives godt i gaten her, fortsetter hun.

De siste elleve årene har Davis Gøllner jobbet i Høyer. Nå står hun utenfor Bogstadveien 10. Innenfor dørene venter nye, spennende utfordringer – som innkjøpsansvarlig og leder for konseptet Follestad Female i Bogstadveien, hvor Follestad nå satser stort.

– Det motiverer meg at jeg skal få være med på å gjøre Follestads damekonsept enda sterkere, smiler hun. Siden 1923 har Follestad holdt på med herremote. For drøyt ti år siden ble også den andre halvdelen av befolkningen viet oppmerksomhet gjennom en egen satsing, som siden har bredt om seg og nå også nådd handlegaten her i området.

To steder i handlegaten

I andre halvdel av november åpner den norske familiebedriften med nær hundre års historie nemlig en ny flaggskipbutikk for både menn og kvinner i Superdry sine tidligere lokaler.

Follestad har fra før sterk tilstedeværelse i hovedåren på Majorstuen med egen herreforretning i Valkyriegata 5, som inntil videre også vil fortsette driften, i alle fall ut året.

– Vi skal ta med oss den lune, hyggelige atmosfæren vi har i Valkyriegata ned til Bogstadveien, hvor vi også vil tilføre noe nytt og få et bredere utvalg, konstaterer butikksjef og innkjøper Thomas Thorstensen. Han får nå også ansvaret for storsatsningen litt lengre ned i handlegaten.

– Personlig synes jeg det er kult å være del av en bedrift som tør å gi gass og gå mot strømmen i en tid som er utfordrende for de fleste med den situasjonen verden befinner seg i. Nordmenn er kanskje i enda større grad enn før bevisste på at de vil kjøpe kvalitet og produkter som har en varighet.

Nye, spennende muligheter

Selv startet butikksjefen å jobbe for Follestad i slutten av tenårene.

– Jeg har forsøkt meg på studier, men det har stadig budt seg nye, spennende muligheter for meg her hos Follestad, forteller Thorstensen. Han startet Follestad-karrieren i Sandvika. Da han for to år siden ble butikksjef i Valkyriegata, hadde han jobbet flere år hos Follestad i hovedstaden først.

– Nå kan de faste kundene våre ikke bare kle opp seg selv, men også kjøpe noe til kona eller kjæresten – eller man kan komme hit sammen, foreslår butikksjefen.

I Bogstadveien vil dame- og herreavdelingene fordele seg på hver sin etasje i lokalene på om lag 600 kvadratmeter. I en avslappet atmosfære, har «home, lifestyle & loungewear» for øvrig fått sin plass i dameavdelingen.

– Lokalene er store og åpne, så det vil likevel bli en tydelig sammenheng mellom etasjene, som til sammen skaper et spennende univers det skal være en opplevelse å tre inn i. Både designere og kunstnere har vært involvert i prosessen med utformingen av lokalene for å bidra til det, forteller Thorstensen og Davis Gøllner entusiastisk.

Der de står utenfor Bogstadveien 10 en tidlig dag i november, er det imidlertid et mildt kaos innenfor mens prosessen med å gjøre siste finpuss og få alle varer på plass pågår.

Sporty trend og avslappet stil

Butikkvinduene – som de har satt mål av seg om at skal romme handlegatens flotteste utstillinger og være en synlig identitetsmarkør ut mot Bogstadveien – er i skrivende stund dekket for innsyn. Klistret på døren står foreløpig kun merkevarene som blir å finne innenfor dørene ramset opp. Her er listen lang både på dame- og herrefronten, med alt fra Theory, See by Chloé, Ella & Il og Lois til Polo Ralph Lauren, Dsquared, NN07 og Frislid. Blant fellesnevnerne er solide, stilsikre merkevarer som Mackage, Sail Racing og Canada Goose.

– Når det kommer til ytterjakker, gjelder en sporty trend for både damer og herrer. Ellers ser vi en nokså «casual» stil på begge fronter om dagen. Selv om mye er annerledes i år og mange holder seg hjemme, vil jo folk uansett pynte seg når julen kommer. Det går imidlertid an å gjøre det på en mer avslappet måte når man stort sett holder seg med familien og anledningen ikke er like formell. Lag-på-lag er på moten, særlig for menn. En lett og ledig flanellblazer utenpå en merinoullgenser kan gjøre mye med helheten – på samme måte som damene raskt kan bli festklare i strikkekjolen, om den styles med noen pene smykker, avslutter duoen.

  1. Innkjøpsansvarlig og leder for konseptet Follestad Female, Zandra Davis Gøllner, og butikksjef Thomas Thorstensen midt i handlegaten foran lokalene i Bogstadveien 10, hvor Follestad skal fylle to plan med eksklusiv dame- og herremote.
  2. Friske farger med sporty snitt på varme ytterjakker fra Afterlabel.
  3. Lag-på-lag er på moten, særlig for menn, og kan fungere bra både til hverdag og fest.
  4. Mackage er blant merkene Follestad fører som har trendy, sporty dunjakker.

Bogstadveien 10 | 23 68 77 20 | www.follestad.no

TEKST INGRI VALEN EGELAND  FOTO INGRI VALEN EGELAND og FOLLESTAD

Les mer i magasinet her:

Previous Article
Next Article