LOADING

skriv for å søke

Travel ventetid

aktiviteter bogstadpuls

Travel ventetid

Jon Annar Berntsen 1 måned ago

Atle Pettersen ventet seks år på drømmerollen. Å måtte vente enda ett år med å erobre scenen som Frankie Valli i «Jersey Boys» skal derfor gå bra. Heldigvis får den juleplateaktuelle artisten gi publikum en eksklusiv smakebit allerede i desember når musikalhistoriens største øyeblikk samles i én og samme forestilling, «Musical Express», på Chateau Neuf.

Det var egentlig aldri et spørsmål for Atle. Han ble umiddelbart frelst etter først å ha blitt introdusert for «Jersey Boys» i 2014. Dersom musikalen om de legendariske hitmakerne Frankie Valli & The Four Seasons skulle settes opp i Norge, måtte rollen som den karismatiske frontmannen i kvartetten fra New Jersey bli hans.

Den allsidige entertaineren fra Skien – som i sin musikalske bakgrunn rommer spennet fra metalbandvokalist til musikkprodusent for Marcus & Martinus – har croonerstilen inne for lengst. «Skal vi danse»-seieren fra 2011 viste at også dansen lå naturlig for ham.

– Jeg husker at jeg skulle gjøre juleshow her i Oslo en stund etterpå, «Swinging Christmas». Da la jeg inn en «Jersey Boys»-medley i showet, som en slags audition, og håpet på at noen skulle se det. Det tok noen år, kan du si, spøker 31-åringen.

Gjør som svenskene

For ett år siden var det imidlertid endelig klart: Produksjonsselskapene StarWorks og Taran bringer musikalen som har gått sin seiersgang blant annet på Broadway i New York, West End i London og hos «söta bror» i Stockholm, til Chateau Neuf i Oslo og sørger for en norsk versjon av «Jersey Boys» – med Atle Pettersen i rollen som Frankie Valli.

Denne høsten skulle han ha stått på scenen side om side med andre profiler som Nicolay Ramm, Alexander Langset og Mathias Luppichini. I løpet av våren kom imidlertid et visst virus feiende over landet. Den planlagte storproduksjonen måtte settes på vent, som så mye annet. Norgespremieren ble flyttet nesten ett år frem i tid, til 2. september 2021.

– For meg som lever av å stå på scenen foran folk, må jeg si at koronautbruddet i vår og alt det førte meg seg, traff som en god, gammeldags knyttneve i ansiktet. Plutselig står man der helt uten inntekt og mulighet til å utføre jobben sin. Det er en utrolig kjip situasjon å befinne seg i. Jeg tenkte «er karrieren over nå» og «må jeg ta ny utdanning, liksom», forteller Atle åpenhjertig.

Et symbol på at ting går

Frykt snudde etter hvert til håp. Et prosjekt i stillstand satte fart på nye tanker og ideer i ekspressfart. Da «Jersey Boys»-regissør Tore Sergei Myklebust og øvrige aktører satte en fot i bakken og stakk hodene sammen, ble spiren til snart premiereklare «Musical Express» sådd.

– For meg er «Musical Express» et symbol på at ting går, uansett omstendigheter, hvis man griper mulighetene, sier Atle.

For hva serverer man et sultefôret musikalpublikum i koronatider? Jo, man plukker fra øverste hylle og gir dem litt av alt – i én og samme forestilling.

 

Fra «Fame» til «Frozen»

I sceneshowet, som er inspirert av den svenske «krogshow»-suksessen fra 90-tallet med samme navn, der Pernilla Wahlgren og Peter Jöback var blant de medvirkende, skal et knippe av landets fremste musikalutøvere her ta på seg oppgaven med å gjøre sin personlige tolkning av minneverdige øyeblikk fra kjente, kjære musikaler som «Les Misérables», «Jesus Christ Superstar», «Fame», «Flashdance», «Cabaret», «Chess», «Dear Evan Hansen», «Frozen» – og «Jersey Boys».

– Det kommer til å bli fart og trykk fra første stund, samtidig som det blir rom for store, svulstige ballader. Når du går hjem etter halvannen time, skal du både ha sunget med, ledd litt og kanskje også grått en liten skvett. Det er veldig kult at man klarer å fylle så mye inn i én og samme forestilling, spesielt i disse tider når det er så lenge siden folk har kunnet oppsøke denne typen kulturelle opplevelser.

«Hardcore» musikalfolk

På scenen på Chateau Neuf får Atle selskap av Heidi Ruud Ellingsen, Jannike Kruse, Lene Kokai Flage og Erik Wenberg Jacobsen i «Musical Express».

– Det er definitivt jeg som har minst musikalerfaring, så jeg føler meg beæret over å få være en del av denne gjengen med dyktige, dedikerte folk med så mye kunnskap og kjærlighet til sjangeren. Jeg ser ganske enkelt på dette som en læringsprosess for min del. Jeg synes det er så givende å kunne jobbe med skikkelig «hardcore» musikalfolk, sier 31-åringen.

– Det kommer til å bli helt episk. Jeg har ikke stått foran publikum på et halvt år. Det er nesten så jeg synes det er vanskelig å finne ord for hvor mye jeg savner å stå på scenen. Jeg var i bryllupet til en kompis tidligere i høst og ble bedt om å fremføre to låter der – det endte med at jeg ble stående å synge i to og en halv time til lokalet stengte, så det gir jo kanskje et bilde på hvor mye jeg gleder meg til å komme i gang igjen, forteller han og ler godt.

Eksklusive visninger

Atle har imidlertid måttet smøre seg med tålmodighet – nok en gang. Kun kort tid før den planlagte «Musical Express»-premieren i november, besluttet Oslo kommune å stenge ned hovedstaden – med det også alle kulturarrangement – i så å si hele den planlagte visningsperioden, fram til 30. november.

Om gjenåpningen skjer til fastsatt tid, uten at nye restriksjoner innføres, skal dette forhåpentligvis ikke sette noen stopper for musikalekspressen. Ny premieredato er satt til søndag 6. desember. Deretter blir det visninger for to hundre tilskuere av gangen – plassert på smittevernmessig trygg avstand i storsalen på Chateau Neuf – gjennom desember frem til bittelille julaften og videre i deler av romjulen.

Med en utsolgt soloturné med julekonserter i flere kirker rundt om i landet på trappene i tillegg, ligger det an til alt annet enn en avslappende ventetid før jul – eller romjulstid for den saks skyld – for Atle, som virkelig må spenne fast setebeltet når han skal sjonglere mellom «Musical Express»-visninger og juleturneen «Hjem te’ jul».

Julesanger i juli

Det er nemlig ikke bare musikal 31-åringen er aktuell med om dagen. I starten av november kom hans første juleplate, «Tusen julelys» – endelig, ifølge ham selv.

NRKs «Beat for Beat»-general har tidligere hatt det ærefulle oppdraget med å lede lille julaften-programmet «Kvelden før kvelden» på statskanalen, samt «Julemorgen» for de minste. Han har også flere juleshow og julekonserter bak seg og må utvilsomt kunne sies å være en «julens mann».

Da alle spillejobber og andre planer ble satt på vent, bestemte han seg for å gjøre alvor av planene om å spille inn en juleplate. Slik ble det. Mens andre slikket sol ute og avkjølte seg i vannkanten, sto Atle i studioet og sang julesanger.

– Det er jo litt rart å stå og synge «Nå tennes tusen julelys» når det er sommer og 27 varmegrader ute, medgir han.

Unngikk pepperkaker

Atle gikk likevel ikke lei av julen «før tiden» på noen måte, hevder han.

– Jeg blir ikke lei. Dessuten var det heller ikke slik at jeg fant frem pepperkaker og prøvde å skape julestemning i studioet i sommer. Julen er det noe helt spesielt med når den kommer uansett, konstaterer Atle.

Det magiske ved høytiden er nettopp det han har forsøkt å fange essensen av gjennom musikken på den hovedsakelig norskbaserte «Tusen julelys», hvor han har fått med seg et aldri så lite stjernelag til å medvirke på platen, deriblant Sølvguttene, Tine Thing Helseth og Linnea Dale.

Tidlig på TV

Året som nå nærmer seg slutten, markerer at det er ti år siden multitalentet fra Skien for alvor gjorde seg kjent for det norske folk da han sang seg til finaleplass i «X Factor» på TV2.

Allerede i tenårene hadde han imidlertid markert seg med deltakelse i både «MGPjr» og «Kjempesjansen» på NRK. I barndommen gikk han i kor, tok pianotimer og ble raskt bitt av basillen. Det var ingen tvil om at det var musiker han ville bli. Trangen til å utfordre seg selv og utforske upløyd mark, har etter hvert ledet ham ytterligere inn i underholdningsbransjen.

Selv om han allerede har en sentral musikalhovedrolle på CV-en fra 2016, da han fulgte i fotsporene til Gene Kelly i «Singin’ in the Rain»-oppsetningen på Folketeatret, føler Atle at inntoget på musikalscenen på Chateau Neuf representerer et nytt kapittel.

Råere på alle måter

– «Singin’ in the Rain» er en søt, enkel historie. «Jersey Boys» er råere på alle måter. Her har historien rot i virkeligheten og handler om en gjeng småkriminelle, musikkelskende unggutter. Det er intriger, utroskap og drama. Bare det at Frankie Valli, som jeg skal spille, faktisk er en fyr som lever på ordentlig, gjør at man setter seg inn i og reflekterer over handlingsmønstre på en helt annen måte, forteller i Atle.

Denne sommeren skulle nordmannen i utgangspunktet få treffe selveste Frankie Valli bak scenen i Royal Albert Hall i London i forbindelse med hans verdensturné. Gitt koronasituasjonen, ble det legendariske møtet imidlertid utsatt til neste år.

– Musikken i «Jersey Boys» er helt uten sidestykke. «Beggin’» er en utrolig fet låt de fleste kjenner til. Min personlige favoritt er nok «Who Loves You», røper Atle.

– Dette er en rolle med mye manus, koreografi og sang. Det kommer til å bli hardt og vil kreve mye øving, så sånn sett er det kanskje greit å ha enda ett år til premieren, sier han lattermildt.

Boyband-vibber

Før smittefrykt stanset flytrafikken, rakk Atle å hente inspirasjon til rollen i New York, der handlingen utspiller seg.

– Jeg kjenner at jeg er veldig giret allerede, selv om det er en stund til. Da vi sto fire karer ved hver vår mikrofon på et tak i New York for å lage promotering, følte jeg nesten at vi var med i et boyband, humrer han. Lyse, gutteaktige toner blir det også når han skal øve inn Frankie Vallis berømte falsett.

– Jeg har gått mye rundt og gaulet hjemme for å øve. Heldigvis har jeg et studio her på Majorstuen som jeg benytter meg av i hverdagen ellers, så jeg kan få ropt ut litt der – uten å terge på meg alle dem rundt meg. Når du jobber frilansbasert, slik jeg gjør, er det fint å ha et sted å gå til, hvor du kan la jobben ligge igjen når du går for dagen – ellers har det lett for å bli lange dager der arbeid og fritid flyter over i hverandre.

Nært forhold til området

Atle trives godt på Majorstuen, hvor han for øvrig bodde de første årene etter at han kom flyttende fra Skien.

– Jeg synes området er fint. Dessuten har man alt man trenger her, sier 31-åringen, som i dag er bosatt i Bjørvika sammen med kona Cathrine Eide.

I vår fikk TV-seerne imidlertid se den spreke entertaineren utfolde seg utenfor urbane strøk da han tok seg gjennom norsk natur og til tredjeplass i kjendisutgaven av «71 grader nord», som han kaller det «sykeste han har vært med på».

Fikk råd av «Pølsa»

Langrennsløper Øystein «Pølsa» Pettersen, som sto hakket over Atle på pallen, ga ham gode råd på veien, som han tar med seg videre inn på musikalscenen når falsetten for alvor må sitte og skal brukes kveld etter kveld. Å ikke nå de høyeste tonene eller å miste stemmen, orker han imidlertid ikke å bekymre seg over i hverdagen.

– «Pølsa» løper ekstremt mye. Jeg lurte på om han ikke fikk vondt av å løpe så lange strekk av gangen. Da sa han: «Du får ikke vondt, hvis du ikke kjenner etter!». Når du tror du er i kjelleren etter å ha gått i regnvær i sju timer, klarer du å gå i åtte timer til. Det er utrolig hvilke kraft som finnes i kroppen – og stemmebåndene. For min del blir det viktig å passe på å få nok søvn, slik at musklene i halsen får restitusjonen de trenger, men utover det tenker jeg at det bare er å peise på og fortsette å øve på Frankie Valli-falsetten, avslutter Atle.

Atle Pettersen er klar for mye musikalmoro på Chateau Neuf fremover. Først ut er «Musical Express» i desember.

  1. Atle Pettersen foran resten av «Musical Express»-gjengen, bestående av Heidi Ruud Ellingsen (t.v), Jannike Kruse, Erik Wenberg Jacobsen, kapellmester Christian Stähler og Lene Kokai Flage.
  2. (Motsatt side)Atle Pettersen som Frankie Valli i «Jersey Boys».
  3. «Jersey Boys» står på plakaten på Chateau Neuf fra høsten 2021.

Den allsidige entertaineren inntar Chateau Neuf.

Tekst Ingri Valen Egeland

Foto Ingri Valen Egeland, Håvard Storvestre, Tovita Razzi og Fredrik Arff

Les mer i magasinet her: