LOADING

Type to search

Fargerik ramme rundt sommeren

bogstadpuls Mote

Fargerik ramme rundt sommeren

Fargerike innfatninger og fargede glass. Solbrillene denne sesongen setter uten tvil farge på tilværelsen.

– I fjor tilbrakte de fleste av oss sommeren hjemme. Mange dro på en aktiv norgesferie. Da gikk flere også til innkjøp av solbriller tilpasset bruk ute i naturen. Nå er folk klare for utenlandsferie, storbyliv, shopping og sosiale sammenkomster, sier Arvid Krogh, optiker og butikksjef hos Krogh Optikk på Majorstuen.
Dette reflekteres også på solbrillefronten når det kommer til både salg og trender. Selv om sporty solbriller som gir god beskyttelse mot både sol og andre ytre faktorer vel å merke aldri «går av moten» i den forstand.

Løfter antrekket
– Vi merker helt klart en større etterspørsel etter «kule» solbriller, om man kan si det slik. Solbriller folk ikke bare kjøper fordi de beskytter mot skadelig stråling og har en praktisk funksjon når man er i aktivitet, men som faktisk er med på å løfte antrekket som et stilig tilbehør.
– Innfatningene er godt synlige med sterke farger og kontraster. Off-White er et bra eksempel med innfatninger i rødt, gult, hvitt og svart. Fargede glass ser vi også mer av – blant annet fra motehus som Gucci, Chloé og Fendi, forteller optiker Arvid Krogh.
Solbriller fra andre motehus som Prada, Dior og Celine er også etterspurte. Briller og solbriller generelt viser heller ingen klare kjønnsskiller, men beveger seg i en androgyn retning.

 

Graderte fargeglass
Selv bidrar Krogh Optikk til den graderte fargeglasstrenden.
– Det er litt morsomt. Vi har flere artister som henvender seg til oss fordi de vil tematisere solbrillene med helt spesielle glass og fargesammensetninger, som vi da lager for dem.
På bestillingslisten nå står blant annet to fargede glass. Et inspirert av marokkansk ørken. Et annet inspirert av norsk skog.
– Disse laget vi til en annen artist tidligere, sier Krogh og holder opp solbrilleglass farget rosa og blå i ytterkantene, med en stripe klart glass på midten for godt utsyn fra scenekanten.

Holzweiler-samarbeid
Nylig slapp det velkjente norske motemerket Holzweiler egen solbrillekolleksjon, som har blitt til gjennom faglige bidrag og innspill fra Krogh Optikk.
– Det startet med at Andras Holzweiler tok kontakt for noen år siden, etter å ha vært til synsundersøkelse hos oss, forteller Arvid Krogh.
Krogh Optikk ga Holzweiler tilgang til sin rikholdige, historiske brillesamling i flaggskipbutikken på Majorstuen. Dette resulterte nylig i sju tidløse solbrillemodeller med innfatninger i japansk acetat.
Historien og kunnskapen den tradisjonsrike familiebedriften Krogh Optikk kan vise til, er verdsatt og ettertraktet.

«Top Gun»-effekt
Optiker Arvid Krogh har selv flere ganger bidratt som konsulent for om lag 250 norske film- og TV-produksjoner når det kommer til bruk av tidsriktige briller i kostymesammenheng.
– Det er veldig morsomt at vi kan bidra med vår kunnskap på denne typen områder. Skaper dette igjen interesse for brille­bruk, slik at folk tar bedre vare på egen øyehelse og kommer hit til en grundig synsundersøkelse, er det selvfølgelig en bonus, sier Arvid Krogh.
Optikeren og butikksjefen følger selv stadig spent med på hva som rører seg i trendbildet.
– Jeg må si at jeg nå om dagen faktisk er aller mest nysgjerrig på om pilotbrillene kommer til å få et skikkelig oppsving igjen i forbindelse med at oppfølgeren til «Top Gun» nå ruller over kinolerretene rundt om, humrer han.
Da Tom Cruise stilte i rollen som jagerpiloten Maverick i 1986, skapte det fysisk kø utenfor butikken, minnes optikeren med et smil.

1. Fargerike innfatninger fra Off-White.

2. Optiker og butikksjef Arvid Krogh synes det er spennende å følge med på hvordan trendene utvikler seg.

3. Filmsuksessen «Top Gun» fra 1986 med Tom Cruise i hovedrollen har fått en oppfølger. Optikeren er spent på om det vil gi pilotbrillene et oppsving.

4. Solbriller fra Christian Dior.

5. Det velkjente norske merket Holzweiler har lansert egen solbrillekolleksjon med faglige bidrag og innspill fra Krogh Optikk.

Kirkeveien 64 | 229 57 97 | www.kroghoptikk.no

Tekst og foto Ingri Valen Egeland

Les mer i sommermagasinet her: