LOADING

Type to search

I full blomst

bogstadpuls Mote

I full blomst

Gult gull dominerer, og fargetrenden vokser seg stadig sterkere. Det er godt synlig blant smykker og urskiver i bugnende montere hos Thune.

Vårsolen skinner inn i lokalene til den tradisjonsrike gullsmedforretningens avdeling i Valkyriegaten 13. Her har Thune-butikken, som i 2022 ble kåret til årets butikk i kjeden, ligget sentralt plassert ved Majorstukrysset i mer enn tretti år.

– Fargene kom vel egentlig for fullt inn i trendbildet på smykkefronten da regnbuene ble tatt i bruk som et symbol for håp og bedre tider under pandemien, sier butikkleder Julian Berntzen.

– Fortsatt er det farger som gjelder – gjerne enda litt knæsjere. Vi ser oransje og dyp grønn brukt i smykker for eksempel.

Butikkleder Julian Berntzen (t.h.), Maria Helles­nes og Magnus Knudsen i Thune-butikken like ved Majorstukrysset.

Holder stand
Gult gull holder fremdeles stand i motebildet, men mange velger fortsatt hvitt gull når det kommer til mer klassiske diamantsmykker.

– Slik har det vært de siste årene. Om noe, ser vi at smykkene er enda kraftigere både når det kommer til øreringer og halskjeder, gjerne brukt lag på lag. Tynne lenker er det ikke så mye av lenger og har du et par «hoops» i ørene, skal de helst være ganske solide og «chunky», oppsummerer butikklederen.

Et fargesterkt blikkfang i form av en gull- og diamantfattet ring med grønn malakitt fra Thunes egendesignede katalog.

– Motemessig er man på sett og vis tilbake til 80- og 90-tallet, så det er nok mange som trygt kan børste støv av gamle skatter i smykkeskrinet.

– Når det gjelder klokker, ser vi en retrotrend der firkantformen på urkassene er tilbake i Cartier-stil. Det sender tankene til «Dynastiet», i alle fall for min del, humrer Berntzen.

Tissot PRX-klokken med urskive i signaturfargen til det legendariske luksusmerket Tiffanys & Co er svært populær.

Fargede urskiver
Fargetrenden har i stadig større grad også smittet over på klokkeutvalget.

– Urskivene er ikke bare i hvitt eller perlemor lenger, fastslår butikklederen.

– Se på denne – den er så populær at det er venteliste på den for øyeblikket!

Berntzen holder frem en Tissot PRX-klokke med mintgrønn urskive – eller snarere signaturfargen til det legendariske luksusmerket Tiffanys & Co, om du vil.

– Fargen er veldig i vinden og har nok gjort sitt til at klokken har blitt så populær.

– Generelt har jeg inntrykk av at folk tør å skille seg ut litt mer både når det kommer til klokker og smykker. Fargene er sterkere, og detaljene mer spesielle.

Ser rett inn på urverket

Butikklederen plukker frem et pudderrosa Rado-ur med rosegullkant, diamanter og dobbel rem.

– Til denne følger det også med en sort rem. Særlig blant herrene, ser vi at flere velger å ha både rem og lenke til sine klokker for å kunne variere litt i hverdagen, sier han og legger til:

– Klokkene skal heller ikke bare ta seg godt ut, men selvsagt også ha et godt urverk. Flere velger automatikk. Med såkalte skeletonklokker, ser man også rett inn på urverket, avslutter Berntzen.

Urkasser med firkantform er igjen i motebildet.

Tekst og Foto Ingri Valen Egeland

Valkyriegaten 13 | 23 20 20 30 | www.thune.no