LOADING

Type to search

Fargesterkt særpreg

bogstadpuls Mote

Fargesterkt særpreg

 

Iøynefallende rammer, fargede glass, transparent materiale, ovale former og matchende modeller for store og små er solbrilletrendene du ikke kommer utenom denne sommeren. Hos Krogh Optikk finner du utvalget.

– Vi er nok et folkeslag som følger hverandre trendmessig i den forstand at Ola og Kari Nord­mann er veldig sporty og glade både i treningsklær og sportsbriller. Generelt går det mye solbriller fra Oakley og Ray-Ban i Norge, fastslår Arvid Krogh, optiker og butikksjef hos Krogh Optikk Majorstuen i Kirkeveien 64.
– Samtidig ser vi at stadig flere velger å være litt vågale designmessig og ønsker å markere identitet og egenart med solbrillene de bruker. Trendene er også blitt mer kjønnsnøytrale. Alt er mulig, og det er lov å leke seg med både farger og fasonger, legger han til.
Det bærer solbrillemoten 2023 tydelig preg av. Utvalget spenner fra skrikende neonrammer til subtile transparente brillestenger med siseleringsdetaljer hos Krogh Optikk.

 

Spesialbestilling fra Cartier
– Se her; dette er en ganske morsom greie, sier Arvid Krogh. Han har plassert seg bak et bugnende bord der et utvalg modeller gir et innblikk i årets mangfoldige solbrillemote.
Optikeren åpner en burgunderrød liten eske med sine egne initialer trykket i gull øverst i hjørnet. Fra et sort etui løfter han frem en delikat solbrille med trestenger og blågrønne glass med initialene og Cartier-logoen preget inn i det motsatte hjørnet.
– Det er helt nytt nå at man kan velge farge og fasong på glassene, materialet i stenger og få med egne initialer. Spesialbestillingen gjøres her i butikk og kan hentes hos oss igjen når din unike modell kommer ferdig direkte fra Cartiers fabrikk i Paris, forklarer Arvid Krogh.

Fargede glass og transparente rammer
Subtile fargede glass og spesielle detaljer er det franske motehuset langt fra alene om. Dette er en synlig trend denne sesongen, ifølge optikeren og butikksjefen.
– De fargede glassene ser vi gjerne også i kombinasjon med transparente materialer i selve rammen, forteller Arvid Krogh mens han viser frem modeller fra Saint Laurent og Chrome Hearts. Sistnevnte med sirlig utførte detaljer, såkalt siselering, i metallet på sidene.
– Ellers ser vi en del ovale former, særlig hos CELINE og Pucci, og faktisk også hos Holzweiler, påpeker han. Da det norske motehuset Holzweiler, som også gjør internasjonal suksess, lanserte sin første solbrillekolleksjon i fjor, var det med nettopp Arvid Krogh og Krogh Optikk som rådgiver.

 

Fargesprakende restmateriale
Nylig redesignet Arvid Krogh for øvrig tretti «kasserte» designsolbriller fra blant annet Prada og Dior og donerte for tredje år på rad en hel kolleksjon solbriller som på denne måten får nytt liv til Fretex Arkivet, til inntekt for Frelsesarmeens arbeid.
– På denne måten får de aktuelle solbrillene et ekstra langt livsløp; det er kjempegøy å kunne bidra til. Bærekraftstanken er noe stadig flere har i bakhodet. De ønsker at produktene de kjøper skal kunne brukes flere sesonger, sier optikeren og butikksjefen.
– En av mine favorittsolbrillemodeller denne sesongen er denne fra Chloé, sier han og hol­der frem en sol­brille med store sor­te glass og farge­spra­kende ramme i oransje, hvitt og sort.
– Her har man altså brukt restmaterialet som er igjen når det freses ut rammer fra acetatplater. Hver innfatning blir forskjellig og er nummerert. Kjempekult og kreativt, spør du meg, fortsetter han.

«Mini Me» for store og små
Innfatninger som skiller seg ut både når det kommer til farge og fasong, er i tiden, skal vi tro den erfarne optikeren i den tradisjonsrike familiebedriften.
– Noen solbriller er så spesielle at de nesten er som et smykke i seg selv. Det spanske luksusmerket Loewe har mange iøynefallende modeller. Med denne modellen fra Chanel får man jo faktisk med et smykke på kjøpet, smiler Arvid Krogh og løfter opp en Chanel-solbrille med en sort perlerad som brillesnor.
Enten solbrillene er «selvlysende» neongule fra Versace, leopardmønstrede fra Dolce & Gabbana eller klassiske helsorte fra Ray-Ban, er det at voksne og barn kjører samme «look» med matchende modeller i stor og liten størrelse – «mini me» – en soleklar trend på solbrillefronten.

Solbriller med fargede glass og innfatning i transparent materiale fra Saint Laurent og Chrome Hearts.

1. Sporty Givenchy-solbriller med sjok­krosa ramme, glass og kantene «finish».

2. Chloé-solbriller med farge­sprakende innfatning av rest­­­materiale fra acetat­plater.

3. Nå kan du designe og spesialbestille din egen Cartier-solbrille. Her har optiker Arvid Krogh sitt eget eksemplar.

4. Spanske Loewes modeller er fargerike blikkfang.

Kirkeveien 64 | 229 57 97 | www.kroghoptikk.no

Tekst Ingri Valen Egeland Foto Ingri Valen Egeland og Krogh Optikk

Les sommermagasinet her:

Previous Article