Brun og blid
Fraværet av sol er kanskje noe av det som skuffer nordmenn mest, sier markedssjef Susanne Mathiesen Monsen i Brun og blid.
– Oslo er ikke noe unntak. Vi merker økt etterspørsel i hele hovedstaden, også på sommerstid. Det kan være ulike grunner til at folk bruker solarium. Først og fremst handler det om å bli brun. Samtidig er det mange som bruker solarium i forkant av sydenturer, rett og slett for å forberede huden på sterkere sol slik at man unngår forbrenning, sier Mathiesen Monsen.
Nyere forskning viser dessuten at sol er en av de beste kildene til det viktige D-vitaminet. Hos Brun og blid gjør de alt for gi kunden en helhetsopplevelse. I tillegg til solen tilbyr de også forfriskninger. Og behagelig bakgrunnsmusikk bidrar til den helt riktige følelsen.
– Det er nok et fåtall som soler seg på grunn av økt vitamintilførsel. Men, det kan være en tilleggsfaktor for mange, sier hun. Mathiesen Monsen sier solsentrene er utformet med tanke på at kundene skal trives.
De siste somrene har vært kalde og fuktige i Norge. Det er lenge siden noen klaget på varmen. Statistikken til Brun og blid – landets største solariumskjede – viser også at sommeren er en tid mange besøker sitt lokale solsenter. Det er nok også den perioden i året at værmelderne er mest upopulære blant folk. Lavtrykk er liksom ikke det man vil ha når man ønsker seg bading på Huk eller grilling og badminton i Frognerparken.
– Man skal få en god følelse når man besøker et studio, og en enda bedre følelse når man forlater studioet. Vi satser på større og mer åpne solsentre med friske farger og god avkjøling, sier markedssjefen. For de som vil bli raskere brun anbefaler hun kremene som selges på solsentrene. – Vi har ulike serier, og enkelte inneholder også bronzer. Det gjør at man får et raskere, dypere og jevnere resultat, sier hun. Vi håper vel alle på en nydelig sommer i hovedstaden. Men dersom solen skulle svikte, kan vi få en smak av det vi lengter etter hos Brun og blid.