LOADING

Type to search

Sporty & Elegant på reisen

Mote

Sporty & Elegant på reisen

IMG_1653

Ofte assosierer man høsten med mørke farger, men hos Morris har hele ­fargeskalaen blandet seg inn på både vesker og kofferter som lyser opp i butikken.

– Kofferten skal synes på bagasjebåndet og ­vesken skal være fargesprakende med abstrakte mønster, smiler regionssjef for Morris i Oslo, Nina Linge.
Vi besøker koffertspesialistens butikk i Bogstadveien, der Henriette Brendel Pay er butikksjef. Henriette presenterer «Modern Art», den nyeste kolleksjonen til Morris’ eget varemerke, Don Donna.
– Denne kolleksjonen gjenspeiler den grafiske trenden med abstrakt mønster og består av alt fra vesker og sjal til kofferttrekk i ulike farger, forteller hun.

IMG_1667FIX

Høst + vesker = sant
Med skolestart på timeplanen har de hatt en bra start på ­høsten. Jobbstart har også vært i fokus etter sommeren.
– Mange går til innkjøp av blant annet ny PC-veske etter de kommer hjem fra ferie. Det er også blitt veldig populært å ha veske i vesken, for eksempel en til sminke og en til PC-­ledningen. Man vil lage et system i veskene sine, og det skal matche i både mønster og farge, forteller Nina.
I butikken finner man både skinnvesker og syntetvesker. Her kan man både investere og variere i veskesamlingen sin.
– Produksjonen av syntetvesker har blitt mye bedre. De kommer i flere farger, og man kan gjerne skifte dem ut uten at det svir i lommeboka. En skinnveske investerer man i, det er en veske man har over tid og må ta vare på. Skinn har sin sjarm og ser ofte bedre ut med tiden. Da er det viktig at man bruker impregnering og lærbalsam, forteller Henriette.
«Quilt»-serien fra Don Donna og kanvasvesker gir et sporty uttrykk i vår aktive hverdag.
– «Quilt»- kolleksjonen formidler en kombinasjon av å være sporty og elegant. Gutter og menn er også blitt mer opptatt av å bære moteriktige vesker. Høst­kolleksjonen med kanvasvesker er unisex og fås med skinndetaljer. Fargene er khaki, bordeaux og sort, forklarer Nina.

IMG_1638

En god sommer
Når sommeren består av regndager i Norge, kan koffert­butikkene juble. Det betyr mer utenlandsreising for nordmenn på jakt etter sola. Koffertene har trillet ut døra, og spesielt lettvektskofferter er i vinden.
– Generelt reiser vi mer enn før og det er blitt flere spontanreiser enn tidligere, forteller Nina.
– Koffertmoten består av synlige farger for at kofferten skal skille seg ut fra mengden. En del av koffertene kommer nå med blanke overflater, noe som gir en litt mer luksuriøs følelse, selv om det ikke er altfor dyrt å kjøpe, ­fortsetter hun.
På koffertfronten er det merkevaren Samsonite som er størst i butikken ­Morris.
– Trenden viser at det er mye hardt skall som går igjen. Folk vil at kofferten skal tåle mye og samtidig veie lite. ­Polypropylen, som er hardplast, brukes i Samsonites «Curve»-serie. De er veldig slitesterke og tåler mye, forteller ­butikksjef Henriette.

IMG_1650

Pakk kofferten full
Rådene står i kø når de blir spurt om reisetips og kjøp av koffert.
– Pakk kofferten full og pakk helst i begge rommene i kofferten. Tenk også på hvilken størrelse du faktisk trenger. Altfor mange vil ha en diger koffert, men i praksis trenger de ikke mer enn en vanlige størrelse for en brukerreise. Det er også blitt strengere med overvekt når man skal reise med fly, så vi anbefaler kofferter som veier mindre. For sikkerhet og gjenkjenningseffekt er bagasjelapp med navn og kontaktinformasjon viktig, fortsetter hun.

247501_9701_am   

Sporty reising
Morris vil tilby noe til alle som er på reise, enten de er på jobb, skole, trening eller familietur til Syden.
– Sortimentet er blitt utvidet og ­treningsbager, høretelefoner, eksterne batteriladere og refleks finnes nå i hyllene. Samt at vi satser på et mer spennende utvalg av moteriktige vesker i ulike materialer, avslutter Henriette.

Bogstadveien 50
Tlf 22 69 86 86
www.morris.no

Tekst & foto: Tina Madeleine D Halvorsrød og Morris

247500_9701_am247503_3101_am 247502_3101_am