LOADING

Type to search

Personlig service og omtanke

Mote

Personlig service og omtanke

Marinka_fasade

Klesbutikken Marinka har lange tradisjoner og er nærmest blitt et lande­merke på Majorstuen. Butikken ble kjøpt av Kari og Amund Nybråten allerede i 1972, den gang under navnet Mia.

I dag eies butikken av deres tre døtre, som helt siden starten har vært en del av forretningen.
– Jeg var 16 år da foreldrene mine kjøpte butikken. Søstrene mine og jeg startet som lørdagshjelp, og det tok ikke lang tid før vi ble involvert både i den daglige driften og i innkjøpene, forteller Marit Crawfurd.
Vi sitter på et lite pauserom i andre etasje, det er lavt under taket, gulvet knirker og det oser av historie. I disse lokalene har mange damer gjennom årenes løp fått hjelp til å se best mulig ut.

butikk2

Stadig nye butikker
– Etter noen år i andre bransjer, kom vi tre jentene på banen igjen da vi var i 20-årene. Vi utvidet med flere butikker og tok etterhvert over hele familiebedriften, forteller Marit.
Da søstrene for 22 år siden planla å åpne butikk på Sandvika Storsenter, foreslo deres far at de skulle oppkalle den etter de tre jentene; Marit, Inger og Kari. Og etableringen av butikk­navnet Marinka var et faktum.

undertøy
– Våre to eksisterende butikker var en god miks av klær og undertøy. Butikken på Sandvika Storsenter skulle være en ren undertøysbutikk, og det var en ny form for oss, sier Marit.
Undertøysbutikken på Storsenteret viste seg å gå veldig bra, og året etter startet de undertøysbutikk også på Ski Storsenter og i Bogstadveien. Siste tilskuddet på stammen ble åpnet i 2011 på Storo Storsenter.

Vindu1

Faste kunder
– Det er utrolig morsomt å være med på noe som har vokst seg såpass stort. I dag har vi seks butikker og 45 ansatte. De siste årene har vi pusset opp alle lokalene. For oss er det svært viktig med tradisjon, samtidig som vi også fornyer oss og følger med på det som skjer innen trender og mote for voksne kvinner.
Marit var butikksjef i Kirkeveien helt frem til i fjor. Nå har Hanna Holmsen tatt over stafettpinnen, og Marit kunne ikke vært mer fornøyd med sin etterfølger.
– Vi har mange voksne kunder, og Hanna viderefører den gode servicen som mor og far lærte oss i sin tid, sier Marit.
– For meg handler mote om å finne sin personlige stil som man føler seg komfortabel med, uavhengig av trender, forteller Hanna Holmsen. Som daglig leder i en klesforretning for
voksne kvinner består jobben hovedsakelig i at jeg prøver å stille meg inn på kundenes bølgelengde for å forstå deres ønsker og behov. Og hvis kundene går ut av butikken og føler seg fine, da er jeg fornøyd, fortsetter hun.

Utstilling1

Søstrene satser videre
– I fremtiden ønsker vi oss også litt yngre kunder. Jeg og søstrene min har døtre i 30-årene og de finner masse fint her. Ved første øyekast ser det kanskje ikke sånn ut, men jeg lover at kvinner i alle aldre som ønsker seg en klassisk og elegant stil, vil finne noe her hos oss. Vi er fortsatt en liten butikk sammen­lignet med mange andre i området, og vi tar personlig service på alvor. Det er noe spesielt med det å bli gjenkjent når du kommer inn døren. Det at de ansatte ofte husker hva du kjøpte forrige gang og vet hva du liker, er jo noe som er blitt mer og mer unikt i dag, sier Marit.
– Vi har stor tro på butikken i årene som kommer, det er så mange som vet om den og vi øker omsetningen for hvert år.
Vi synes også det er morsomt å være med i Bogstadveien Magasinet, og håper at enda flere får øynene opp for oss. Ta deg en tur innom og opplev den personlige service og den gode stemningen, oppfordrer Marit med et smil.

Kirkeveien 70
22 69 25 91
www.marinka.no

Tekst og foto: Christina Undli

Rosa kjole og CONFETTI skjerf