LOADING

Type to search

Minneverdige kolleksjoner

Mote

Minneverdige kolleksjoner

16037_mon_5_173

Gjennom spill på assosiasjoner, humor og en unik detaljrikdom
som ikke overlater noe til tilfeldighetene, skaper Moods of Norway kolleksjoner som er vanskelige å glemme.

8

Blant rekkene av klær i flaggskipforretningen i Hegdehaugsveien finner man vedskier stablet ved siden av en koselig peiskrok, som et lite utsnitt av det tradisjonelle hyttelivet mange nordmenn har et forhold til. Prøveromsdørene med hvert sitt hjerteformede hull forsterker hytteassosiasjonen ytterligere, og kan et øyeblikk få deg til å lure på om det henger bilder av kongefamilien der inne. Detaljer som dette går igjen i butikkens interiør, men fremst av alt også i kleskolleksjonene.

16037_mon_1_143_1

– Titlene og inspirasjonen til kolleksjonene våre er alltid svært gjennomtenkte. Vi ønsker at de skal bringe fram assosiasjoner og være minneverdige, så derfor spiller vi ofte på det familiære, sier butikksjef Isabelle Pettersson.
Moods of Norway fører to kolleksjoner i året, og for å sikre at utvalget fornyes med jevne mellomrom er disse delt opp i fire perioder hver. På den måten tilpasser klærne seg årstidene, samtidig som at de bidrar til at sortimentet forblir eksklusivt.
– Hvert plagg kommer i et visst antall, så når det er tomt, da er det faktisk tomt. På denne måten vet kundene våre at det er begrenset hvor mange andre som går rundt med det samme plagget, forteller Isabelle.

16037_mon_6_120

Med utgangspunkt i det familiære
Den aktuelle høst- og vinterkolleksjonen heter «Høyfjellshotell» og er et eksempel på hvordan Moods of Norway skaper kleskolleksjoner ut av tradisjonelle og nettopp familiære elementer. I den kreative prosessen har de latt seg inspirere av det som gjerne forbindes med de eldre og storslagne høyfjellshotellene, og gått såpass nært på detaljene at de for eksempel har benyttet seg av tapetmønster på noen av klesplaggene.
1

Smøreeksperter og skiinstruktører har mulighet til å reklamere godt for seg selv i vinter.

– Hver kolleksjon består av noen trendpieces. Dette er plagg som er mer framtredende enn resten og som best uttrykker det temaet vi har valgt, forklarer Isabelle. De øvrige plaggene knyttes til kolleksjonen gjennom detaljer i stoffet og de grafiske mønstrene. Den røde tråden er viktig for helheten til enhver kolleksjon som lanseres.
– Det skal aldri være noen tvil om hvilken kolleksjon plagget ditt tilhører. Om det ikke er tydelig på utsiden, kan for eksempel fôret på innsiden ha et mønster som gjør den gjenkjennelig, sier hun og demonstrerer ved å vise fram en svart blazer. På innsiden er den dekket av Høyfjellshotell-symbolene som er å finne i ulike former og størrelser på de aller fleste plaggene i butikken.
Hver kolleksjon består av unike mønstre og symboler som er utarbeidet av Moods of Norways egen grafiske avdeling. I brystlommen på en helt enkel t-skjorte viser kollegaen Eirik fram en hotellkvittering trykt på innsiden.
2

De små detaljene er vektlagt i alle kolleksjonene.

– Det er alltid noe humoristisk å finne, som denne kvitteringen viser. Vi leker også med ordspill og lager egne figurer som opptrer i kolleksjonene. Det humoristiske er viktig for oss og en del av varemerket.

16037_mon_3_222

Nedtonet sesong
Fargene og mønstrene på klærne er nedtonet i Høyfjellshotell-kolleksjonen, som vil være i butikken fram til like over jul og nyttårssalget. Dameklærne vil til da være preget av mørke farger, ull og blonder, men også rosa i ulike nyanser er godt synlig i hyllene. I herreavdelingen finner man mer print og farger enn hos damene, men det er likevel et elegant preg over mange av plaggene. Høst- og vintermånedene er sesongen for selskapeligheter, og følgelig er et solid utvalg av dresser, frakker og blazere eksponert langs veggene.
6

Hver kolleksjon har sitt eget grafiske uttrykk.

– Allerede i uke to vil vår- og sommerkolleksjonen være på plass i butikken, og det gleder vi oss selvfølgelig til, avslører Isabelle. Denne vil også bestå av ull og varmere klær i begynnelsen, før de tre neste leveringene gradvis nærmer seg sommerklær. Isabelle kan ikke avsløre tittelen på kolleksjonen ennå, men det som er sikkert er at den vil være like gjennomtenkt og minneverdig som Høyfjellshotell.

Tekst Therese Holmen Foto Therese Holmen og Moods of Norway

Hegdehaugsveien 34
467 49 050
www.moodsofnorway.com