LOADING

Type to search

Kvalitet med særpreg

Mote

Kvalitet med særpreg

MON_3

Moods of Norway er ikke bare traktortrykk og knallfarger – nå bugner nemlig butikkene av bohemske kjoler med romantisk blomsterprint og mer rocka plagg, som hvite t-skjorter med tekster som «Liv Ullmann» og «Tropenatt» på brystet. Moods of Norway har vært på en slags designmessig reise over tid, forteller en av gründerne, Peder Børresen. Under Oslo Runway ble årets kolleksjon omtalt som Moods of Norways nye look, men stilendringen har foregått mer gradvis enn det kanskje kan virke som utad.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– For oss er det viktig å være tro mot grunntanken i merkevaren, selv om vi også stadig fornyer oss. Vi ser at vi lykkes med å bruke freshe og kule elementer som viser den norske sjelen i klærne våre på en ny og annerledes måte. Vi henter inspirasjon fra by-sommer og kolonihage, og fargene i sommerkolleksjonen er mer høstpregede og duse enn tidligere, fortsetter Peder.
– Vi tegner klærne og tekstilene i lokalene våre i Bogstadveien, noe som er kult og inspirerende for både oss som jobber her og kundene våre. Og selv om vi fortsatt er opptatt av å fortelle den norske historien med designet vårt, så forteller vi den på en annen måte enn før. Vi er nok mer fashion-orienterte nå, og klærne våre er uten tvil langt mer diskré og mer anvendelige enn tidligere. I tillegg er stilen i moteverdenen generelt mer klassisk, så det gjelder å finne de mer subtile stedene vi kan leke litt og få inn det norske på vår måte, sier han engasjert.

MON_5

Komfort og eleganse i en perfekt miks
God kvalitet på stoffene er svært viktig for Moods of Norway. Klærne skal gi en luksusfølelse, samtidig som de skal være behagelige å ha på seg. – Klærne skal rett og slett ikke være så stive lenger, i dag skal looken være både være laidback og stilig. Bare se på klærne mine i dag, sier Peder som er ikledd plagg i en perfekt blanding av komfort og oppdresset stil som understreker det kule uttrykket Moods of Norway gutta mestrer til fingerspissene.
MON_6

– Selv om vi helt klart har moderert oss de siste årene, er det fortsatt viktig for oss å ha litt ekstra «flavour» i detaljene, som vi liker å kalle det. Stilrene grafiske print som Camo-mønster brukes mye i herrekolleksjonen og er en subtil detalj vi har implementert på innsiden av dressjakkene våre. Vi har skjorter og slips i delikate sommermønstre som igjen understreker den norske sommerfølelsen. Et lommetørkle i brystlommen på dressjakken er også en morsom og leken detalj. Her kan du være ekstra kreativ og gå for en mønstrete variant som virkelig setter prikken over i-en på antrekket, sier Peder videre.

MON_4

Ser lyst på fremtiden
I fjor tok gründerne virkelig sats og kjøpte Brandstad-kjeden, med hele 20 butikker landet rundt. De fylte opp hyllene med Moods of Norway varer, og så langt er de svært fornøyde med beslutningen om å øke tilgjengeligheten på den norske merkevaren.
– Vi ser lyst på fremtiden og føler virkelig at vi har funnet formen på hva vi skal drive med fremover, forteller Peder. Vi har jo holdt på i 14 år nå, så det sier seg selv at vi har utviklet oss og forandret uttrykket vårt i løpet av denne tiden. Vi har tonet oss ned og kanskje blitt litt mer voksne med årene, avslutter Peder Børresen med et smil.◻

Tekst Christina Undli Foto Moods of Norway og Christina Undli

Hegdehaugsveien 34 | 467 49 050 | moodsofnorway.com

OLYMPUS DIGITAL CAMERA