LOADING

Type to search

Fra gammel traver til ung hingst

bogstadpuls Mote

Fra gammel traver til ung hingst

Den norske aktøren Frislid er oppe og nikker med de store gutta i Bogstadveien.
De arbeider med å utvikle seg fra den gamle fjordingen fra Nordfjordeid til en ung og spennende hingst i den store flokken av faghandler.

Norske bygder og byer har en stolt og omfattende tekstilhistorie innenfor møbler, stoffer og klær, spesielt på Vestlandet. For Frislid startet det hele i Nordfjordeid i 1946. Alf Frislid tok sykkelen fatt og syklet rundt i bygda for å ta mål av kundene og senere levere ferdig sydde dresser etter personlige spesifikasjoner. I begynnelsen måtte han bytte til seg stoff til dressene mot sild. Frislid produserte dresser i Norge helt frem til 2013, og hovedkontoret er fortsatt i drift som lager og systue i Nordfjordeid. I dag plukkes stoffene fra de mest kjente veverne i Italia, og all produksjon foregår i Europa.

Med nasjonal og lokal kompetanse som strekker seg helt tilbake til 1946 har Frislid nå åpnet butikk i Hegdehaugsveien, og de er midt i en omstillingsprosess. Fra å ha vært mest fokusert på basisvarer som grå, mørkeblå og sorte dresser, tenker de nå mest nytt og konsentrerer produktutviklingen rundt trender og kundenes krav til flotte stoffer og perfekte snitt etter moderne preferanser. De har vært kjent for den tradisjonelle, klassiske dressen til businessmannen, mer enn de unge, smale passformene og trendy produktene.
Frislid fornyer hele konseptet, og sammen med åpning av helt ny butikk, har de også en rykende fersk logo som gjenforteller selskapet stolte historie.
– Dette blir rock’n’roll, sier Gisle Strøm, som er salgs- og markedssjef.

Tror på gaten
– Motivasjonen for å åpne butikk i Bogstadveien baserer seg utelukkende på tre ting, forteller butikksjef Eirik Jordhøy.
– Kundetilgjengeligheten i gaten, nærheten til konkurrentene våre og ikke minst troen vi har på handlegaten.
De er storfornøyde med lokalet de har flyttet inn i, med en unik mulighet for innsyn gjennom store vinduer og flott plassering.
– Bakken er dekket med norsk naturstein og arkitekturen er moderne og unik. Her skiller vi oss ut, sier butikksjefen.

Fokus på detaljer
Til og med butikkens prøverom er gjennomført og stilrent. Det er ekstra stort og spesielt designet for menn på shopping.
– Menn hater å være i prøverom, sier Eirik Jordhøy. Derfor er prøverommet formet som en boks som kan deles i to på innsiden, du kan se deg selv fra alle vinkler, det er luftig og det har godt lys. I tillegg har prøverommet fått litt ekstra eksklusivitet ved å være trukket i stoff fra Vitale Barberis, som er en av Frislids største metervareleverandører. Til sommeren kommer det ekstra kjøling, slik at kunden skal få en komfortabel opplevelse. Det er varmt å kjøpe dress, men det kan være enda varmere å være en mann på shopping.

Faghandel
Frislid jobber mye med viktigheten av å fremstå som en god faghandel og å etablere tryggheten rundt faget. De drar på store, internasjonale messer og inspirasjonsreiser i hele verden, og etterpå gir de denne kunnskapen videre til kundene. De har over 70 års erfaring med passformer og stoffer, har mønstre til over 700 forskjellige størrelser og tilbyr i tillegg målsøm.
– Unge konsumenter og moderne forbrukere er mer opptatt av detaljene. De bryr seg om metervaren og er opptatt av hvordan varen blir produsert.
– Det kreves opptil 250 forskjellige operasjoner for å lage en dressjakke. I en moderne verden kan majoriteten av de operasjonene bli gjort med maskin, men de kan også gjøres for hånd. Vi tilbyr begge deler, sier butikksjef Eirik.
Fagkompetansen er viktig, og den har Frislid. De vil fokusere mer på målsøm fremover, som er det nærmeste du kommer skreddersydd uten at det er det. Det er en del av faghandelen som er blitt borte med årene, men som har fått mer vind i seilene i det siste.
– Dagens samfunn er interessert i personifiserte og unike ting, at det er bærekraftig og av god kvalitet. Prisene blir også bedre akseptert når kunden vet at det ligger mye arbeid bak, for eksempel med håndlagde produkter. Man skal kunne føle forskjellen, sier butikksjef Eirik.
– Vi skal fokusere på faget og representere det med mye kjærlighet, så håper vi at vi får kjærlighet tilbake.◻

1. Butikksjef Eirik Jordhøy står klar bak kassen for å videreformidle sin ekspertise.

2. De håndlagde slipsene blir vist frem med stolthet, og du kan føle kvaliteten med fingertuppene.

3. Måten produktene fremstilles i butikken er stilig og «cleant», akkurat som den perfekte dressen.

4. Butikklokalet utenfra: De er storfornøyde med lokalet de nylig har flyttet inn i, som gir en unik mulighet for innsyn, med sine store vinduer og plassering.

Hegdehaugsveien 29 | 91 92 22 75 | www.frislid.no

Tekst og foto Martine Kolstad

Les mer i magasinet som er ute nå:

Previous Article