LOADING

skriv for å søke

Femti år i bransjen

bogstadpuls Mote

Femti år i bransjen

Jon Annar Berntsen 5 months ago

Helge Nordseth (56) begynte som lagergutt i farens herrekonfeksjonsforretning som femåring. Mye har skjedd i bransjen på femti år.

– Jeg er lagergutt fortsatt, men jeg tenkte jeg fikk ta på meg dress når du kom, sier Helge Nordseth med et bredt smil. Antrukket i en grårutete dress, hvit skjorte og rødt slips viser han vei gjennom dressfylte lagerrom til lunsjrommet på Nordseth AS i Bogstadveien.
Her har et bilde av butikkens fasade, slik den så ut i sine tidlige dager på midten av 70-tallet, fått hedersplass. Nordseths avdeling i Bogstadveien ble etablert i 1974, som en forlengning av Herresenteret som Harald Nordseth grunnla i Prinsens gate i 1962. For tretti år siden tok Helge og søsteren Astrid over Nordseth-butikkene etter faren. I dag er det to avdelinger igjen, herrekonfeksjonsforretningen på Majorstuen og dame- og herrebutikken VIC Nordseth på Storo Storsenter.

Tøff konkurranse
– Jeg husker jeg sto i innhukket utenfor her i 1981 og solgte klær der. Jeg har aldri tjent så godt som da. Vi solgte for to millioner kroner. Det hadde ikke gått i dag, sier Helge og fortsetter:
– Markedsmekanismene og leieprisene har endret seg. Før var det kanskje femten herrebutikker som dette i området. Nå er det under en tredjedel igjen. Det er en utfordring at kostnadene øker, uten at man merker tilsvarende salgsøkning.
– Tidligere var kundene avhengige av at kjøpmenn kjøpte fra produsenten. Nå har merkevareprodusentene gjerne egne butikker, som er blitt blant våre største konkurrenter. Folk uttrykker gjerne at de vil beholde nærbutikkene, men da må de også benytte seg av oss som multibrand-store. Dessuten har jeg hørt at enkelte synes det er vanskelig å få parkert her, men i sidegatene rundt er det både bra og billige parkeringsmuligheter.

Finere rumpe
Personlig synes Helge at enkelte har blitt for merkebevisste.
– Jeg må nok si at jeg synes kundene burde være mer åpne for å høre på våre råd. Vi vet hva som finnes på markedet, og det er ikke alltid at det mest kjente alternativet er det beste. Vi vil inspirere folk til å prøve noe nytt for å vise dem hva de har gått glipp av – kanskje får du til og med noen ekstra komplimenter hjemme eller på jobben. Selv menn synes det er stas å få skryt iblant, humrer han.
– Det vi er aller best på, er bukser. Vi har til alle former og fasonger, enten du har flat mage eller en liten kul på magen. Du skal i alle fall ikke komme inn hit og kjøpe ny bukse uten å ha finere rumpe når du går ut igjen, fortsetter han lattermildt.
Nordseth har for øvrig egne stempelkort på bukser, som etter fire kjøpte bukser til ordinær pris, gir halv pris på hver femte bukse.

Satser på sosiale medier
At motebildet har forandret seg, har også endret bransjen drastisk, mener herrebutikkdriveren.
– Menn har en annen måte å kle seg på i dag og har gjerne en mer uformell og individuell stil enn det de fleste hadde før. Tidligere var det flere som gikk i dress på jobb. Nå er det nesten bare bankansatte og eiendomsmeglere som har det som sin «arbeidsbunad».
– Det er nok i sosiale medier slaget står. Heldigvis har vi fått inn yngre krefter som er gode på det. Vi er ennå i startgropen, men vi får stadig flere følgere. Det er ikke det samme som penger i kassen, men å være synlige og sørge for å være i folks bevissthet, tror jeg er veldig verdifullt, spesielt når det kommer til yngre kunder. Det er slutt på tiden da kundeforholdet gikk i arv fra far til sønn. I gamle dager hadde menn faste butikker de gikk til og tok med guttungen til samme sted når han skulle konfirmeres, konstaterer Helge.

Kordfløyel og 90-tallsstil
Blant de yngre kreftene som er kommet til, er nyansatte André Lønnum (34). Han kan fortelle at gufs fra trender i tidligere tiår er blant det som preger motebildet om dagen.
– Vi ser at det er veldig mye mer bruk av kordfløyel nå, både når det kommer til bukser og blazere. Hva gjelder den litt mer sporty looken, ser man at 90-tallsstilen har fått en liten renessanse, sier Lønnum. Han nevner videre ull, ullflanell, halvføringer, ruter og jordtoner som viktige stikkord for sesongens dresstrend.◻

1. Maren Ofstad Kulseng, Helge Nordseth, André Lønnum og Arnfinn Røste viser vei for kundene gjennom et bredt utvalg av herremote.

2. Som 56-åring kan Helge Nordseth se tilbake på hele 51 år i bransjen.

3. André Lønnum viser fram en hette­genser fra alpinkjører Aksel Lund Svindals klesmerke Greater Than A.

4. Nordseth kan kle opp menn i alle aldre til enhver anledning.

Bogstadveien 37 | 22 56 62 09 | www.nordseth.as

Tekst og foto Ingri Valen Egeland

Les mer i magasinet som er ute nå:

Previous Article