LOADING

skriv for å søke

102-åringen som har alt

bogstadpuls interiør

102-åringen som har alt

Jon Annar Berntsen 3 months ago

Er du på jakt etter noe du ikke finner i andre forretninger, skal du ikke se bort ifra at det finnes i butikkhyllene i Hegdehaugens Jernvarehandel.

Vi har alltid kalt oss «Kremmer’n i Bogstadveien». Alle kurvene i taket her er ment å symbolisere det, smiler Pål Reinung og peker over inngangsdøren i Bogstadveien 17, der Hegdehaugens Jernvarehandel har holdt hus siden 1931. Farfar Bjarne Olsen etablerte forretningen litt lenger ned i gaten 4. november 1916. I dag deler Pål daglig leder-ansvaret med søsteren Nina Reinung.
– Her har vi gammeldagse piknikkurver med dekketøy. Det er det heller ikke så mange som har lenger, fortsetter Pål som har påtatt seg oppgaven med å gi en liten omvisning. I løpet av de neste minuttene har han vist vei gjennom et vell av varer, fordelt på omkring 350 kvadratmeter gulvflate over tre etasjer.

Fra sysaker til sykkeltilhenger
– Det er ikke så mange som vet at vi har en egen liten seksjon med sysaker her, sier Pål før han fortsetter bort til stativene med kleshengere. Her er det blant annet spesialdesignede kleshengere til bruk for dress og skjerf. Vaskeavdelingen rommer alt fra japanske bøtter med lokk til natursåper formet som steiner.
I andre etasje ligger det de selv omtaler som «problemløseravdelingen» med alt fra verktøy og dørvridere til hageutstyr. Hele underetasjen alene er viet et titalls ulike modeller med trillebager fra det tyske merket Andersen Shopper.
– Å ta inn trillebagene har vært en suksesshistorie for vår del. Det er ikke lenger å anse som et «gammel dame»-produkt, men et urbant hjelpemiddel. Man kan blant annet feste den bakpå sykkelen og bruke den som «tilhenger».
– Det var en bergenser som kjøpte en trillebag her, som alltid har den med seg på toget, hvor han tar av bagen og legger den på hattehyllen og slår sammen stativet det er festet til – så det er veldig hendig.
– Han har fortalt at han har blitt stoppet og spurt om hvor han har kjøpt trillebagen flere ganger, så han er en veldig god ambassadør for oss, forteller Pål og Nina oppglødd.

Unik søskenkommunikasjon
Søskenparet brenner for faget. I motsetning til broren, som har jobbet i jernvarehandelen i en mannsalder, tok Nina valget om å bli del av bransjen i 2005, etter å ha jobbet flere år med kommunikasjon og markedsføring.
– Jeg har beholdt pikenavnet mitt, så det er litt morsomt at folk tror vi er et ektepar som driver her. Vi fungerer godt i team, og som søsken har vi en spesiell kommunikasjon. Jeg vet hva han tenker akkurat nå, humrer Nina.
Å holde på identiteten som faghandel med den kompetansen og kundeservicen det krever, mener søskenparet står sentralt for fortsatt å holde den 102-årige familiebedriften – som i dag har ni fast ansatte og seks deltidsansatte – vital og livskraftig.
– Vi vil vise at vi har vært med i bransjen en stund, samtidig som vi må få frem at vi følger med i tiden.

Syltevoks i kokosboller
Med omkring 20.000 varelinjer og rundt 150 ulike leverandører, setter søskenparet sin stolthet i at vareutvalget skal vise både bredde og dybde – og at alle varene skal ha sin unike plass i butikken.
– Du skal ikke finne åtte helt like produkter stående ved siden av hverandre bare for å fylle opp plassen her, understreker Pål og Nina. Over hundre forskjellige dørvridere, importert fra Italia, kan du imidlertid finne.
– Dørvridere er jo selve prikken over i-en og gjerne litt undervurdert i interiørsammenheng. De skal underbygge resten av interiøret, enten du bor i en funkisbolig eller har stukkaturer i taket, mener de to.
– Jeg tror vi fanger opp et behov blant annet fordi vi tar inn ting andre har sluttet med eller ikke har så bredt utvalg av. Gloria pussemiddel og syltevoks finner du ikke mange andre steder i dag. Begge deler går godt i nettbutikken– og vi får til og med noen bestillinger over telefon. Syltevoks er det flere som har begynt å bruke i sjokolade for å få trekket på kokosbollene stivere, avslutter de to.◻

1. Søskenparet mener flere burde legge mer tanke bak valget av dørvridere.

2. Det er bredt spenn i vareutvalget i den tradisjonsrike familiebedriften søskenparet Nina og Pål Reinung driver sammen.

3. Trillebager er trendy, ifølge Nina Reinung som viser frem litt av det store utvalget.

4. Hegdehaugens Jernvarehandel betegner seg selv som «Kremmer’n i Bogstadveien».

Tekst og foto Ingri Valen Egeland

Les mer i magasinet som er ute nå:

Previous Article
Next Article