LOADING

Type to search

Der eventyret starter

aktiviteter bogstadpuls

Der eventyret starter

Billedhugger og maler Tore Bjørn Skjølsvik har åpnet et galleri som vekker sansene, undring og begeistring. TBS Gallery ligger midt i en staslig hage som er full av rå hestekraft og magi. – Jeg håper publikum vil bruke hagen som sin egen. Her er alle velkommen til å nyte kunsten og livet, smiler den sjarmerende kunstneren.

Det finnes et parallelt univers i Oscars gate. Man kan se det lang vei; TBS Gallery lokker publikum til seg med sine lyssatte galopperende og steilende varmblodshester, en eventyrlig hage der almetrærne svaier over hemmelighetsfulle statuer – og selve galleriet og verkstedet til Tore Bjørn Skjølsvik (79). En oase av både malerier og skulpturer, for ikke å snakke om historie.
– Vi ønsker at dette skal være et galleri for alle. For de gjemte og glemte. Det er nesten slik kunstnerlivet til Tore Bjørn har vært. Han har over 70 skulpturer som befinner seg i Norge og i utlandet. Han har solgt malerier siden han var 12 år. Likevel kjenner ikke allmennheten til hans navn. I Kristiansund derimot, hvor hans skulptur og landemerke «Klippfiskjærringa» står, er han superkjendis. Der blir kunstneren stoppet på gaten for både selfie og autograf, men i Oslo er det annerledes. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Vi vil vise frem kunstnervirket til mannen bak skulpturer som «Vesleblakken», «Gatebarnas far», «Odd Nerdrum», «Ingrid Kristiansen», «Oddvar Brå» og «John Arne Riise», sier daglig leder ved galleriet, Benedicte E. von Brasch.

 

Gjemte og glemte skatter
Ved siden av å vise frem Tore Bjørn Skjølsviks kunst, skal galleriet satse på å vise frem verk fra andre kunstnere. Spesielt de som er gjemte og glemte. Her er atmosfæren formidabel, men uhøytidelig. Her skal alle være likeverdige og løftes frem. Etter sommeren vil galleriet vise frem kunst laget av studenter i Uganda. Salget vil uavkortet gå til inntekt for AIDT (African inst. of Design and Technology).
– Det er mange kunstnere som ble oversett av sin samtid. Som ikke ble bejublet. Det var ingen begeistring rundt deres kunst. Ta for eksempel Theodor Kittelsen, som døde nedbrutt av motgang, sykdom og skuffelser. Tore Bjørn kunne blitt en av dem. Det ble han ikke. Det er derfor dette galleriet åpner. TBS Gallery skal også være til for andre kunstnere, et multikulturelt kultursenter som gjør det umulige mulig, sier initiativtaker, journalist i Kapital og =Oslo, Lene Tangevald-Jensen.

– Her skal alle stemmer bli hørt, av alle mennesker. Vi drømmer om at dette skal være et sted hvor ulike meninger kan møtes og blomstre i forskjellige retninger, fortsetter hun.
Gjemt og glemt er et viktig uttrykk for Tore Bjørn Skjølsvik og hans team. I året før åpningen av galleriet har kunstneren og initiativtakeren reist Norge rundt på jakt etter nettopp gjemte, men ikke glemte verk signert Skjølsvik.
– Det var ikke måte på hva vi fant – og hvor gøy vi hadde det underveis, forteller Lene Tangevald-Jensen.
– Vi har funnet fantastiske verker på de underligste steder, som kjellere, skjul, hønsehus og låver, under senger og langt inni kott. Vi har tatt med oss verkene tilbake til galleriet og mange av disse kan endelig vises frem for allmennheten.
Et av verkene som henger på veggen nå er «Tingvoll Ullvare­fabrikk». Tore Bjørn Skjølsvik hadde ikke sett maleriet på 30 år og gjensynsgleden var rørende.
– Nettopp dette bildet symboliserer Tore Bjørns kunst utmerket: Han portretterer det hardtarbeidende hverdagsmennesket på en inderlig, verdig og sterk måte. Nysgjerrighet og medfølelse vekkes, og forhåpentligvis vil noen, i likhet med meg, ønske å vite mer om disse ulike skjebnene bak ansiktene. Tore Bjørn husker fortsatt noen av historiene, men mest av alt erindrer han arbeiderne slit, men også deres stolthet for sitt virke, fortsetter Lene.
Skulpturer som «Sjømannskona», «Vaktmesteren», «Garn­fiskeren/Nothoinn», «Gruvearbeideren» og «Sildekona» be­krefter Tore Bjørn Skjølsviks folkelighet.

Oslos nye hage
Tore Bjørn Skjølsvik vil gjerne invitere alle borgere inn i galleriet og hagen sin. Å beskue hus og hage er en fryd i seg selv – og de færreste i Oslo har sin egen hage.
– Her kan man komme for å nyte livet i solen eller skyggen, sier kunstneren.
Og det er umulig å ikke bli berørt av de vakre skulpturene som er plassert rundt galleriet. Det er hovedsakelig hester i bevegelse vi ser. Man blir lett satt ut av deres rå kraft og levende vesen. Men de har også en godhet i alt det ville. – Man får lyst til å klappe og stelle med disse hestene, som ordfører Marianne Borgen uttrykte det under den offisielle åpningen 19. mai.
– Det handler om bevegelse, flyt i fart og kraft, forteller Tore Bjørn Skjølsvik, som også har laget skulptur av den legendariske travhesten Rex Rodney, som står i Stavanger.
Det er også humor inne i galleriet, i form av kunstnerens gamle, religiøse tanter. Tore Bjørn lagde i sin tid en naturtro kopi av kunstneren Karl Erik Harr – en naken manns akt i mahogni. Mannen var velutstyrt, og dette uttrykte tantene misnøye med ved å hekle et lite klede som dekket over de edle deler. Det hele endte med at kunstneren selv hogg ned organet, mens kledet ligger der den dag i dag for å minnes tantene. I sin tid var det faktisk en rekke hekla, hvite «sensurlapper» over Tore Bjørns kunst hjemme i hans verksted.
Overgangen har vært stor fra leiligheten i Oslo sentrum til galleri, hage, verksted og leilighet på Majorstua.
– Når jeg våkner om morgenen spør jeg «Har jeg kommet til himmelen?» Det er en enorm glede at alt dette er virkelig – hver eneste dag, avslutter Tore Bjørn Skjølsvik.◻

1. Tore Bjørn Skjølsvik er fasinert av bevegelsen, kraften og den svevende farten som hestene representerer.

2. Kunstneren håper folk vil nyte øyeblikket og la seg beruse av opplevelsen her og nå.

3. – Mine motiver er figurative, og jeg håper publikum kan se min visjon, sier Tore Bjørn Skjølsvik.

4. TBS Gallery i all sin prakt. Etter mørkets frembrudd er det også interessant å ta en titt på hagen. Skulpturene er lyssatt og gir et helt annet uttrykk enn på dagtid.

Oscars gate 23 | 93 86 69 35 | www.tbsgallery.no

Tekst og foto Eli Lund

Les mer i sommermagasinet her: