LOADING

Type to search

Hjertet banker for Majorstuen

aktiviteter bogstadpuls

Hjertet banker for Majorstuen

Speider vi ut over landet vårt, kan vi se at de unike handlegatene er i ferd med å dø ut. Dette er det heldigvis to Majorstuen-entusiaster som skal gjøre noe med: Bogstadveiens kvaliteter og mangfold skal løftes opp og frem med aktiv merkevareskapning og identitetsbygging.

En verden i en verden, et mikrosamfunn, dynamisk og levende – alt dette er Majorstuen. Marianne Høgvold og Hanne Hokstad Pedersen er kjente ansikt for mange i området, og nå brenner de engasjerte damene for å løfte Majorstuen og Bogstadveiens identitet opp og frem.
– Majorstuen er Oslos største bydel og kanskje den vakreste, sier damene, som har jobbet i handels- og næringsbransjen i om lag 20 år.
– Nå vil vi vise verden alle kvalitetene Majorstuen byr på gjennom aktiv identitetsbygging. Sosiale medier er en viktig kanal i dette arbeidet. Vi ønsker å kontinuerlig vise publikum alt det vakre Bogstadveien tilbyr: arkitektur, nisjebutikker, de beste restaurantene, gallerier, rene gater og en helt spesiell atmosfære.
Marianne (53) har jobbet på Majorstuen i 20 år. Nå har hun flyttet hit – og hun stortrives. Hanne (36) er butikksjef i Warm Nordic, som er et nytt interiørmerke i byen. Dessuten sitter hun i styret i næringsforeningen, og har nylig fått ansvar for å markedsføre Bogstadveien gjennom Instagram og Facebook. På kort tid har hun klart å få flere hundre nye følgere, og hun ser det store potensialet sosiale medier byr på.
– Jeg skal jobbe aktivt med å legge ut innbydende bilder av livet i gata på bogstadveien_no. Publikum vil se alt fra gateliv og arkitektur til spennende varer og butikker, forteller Hanne.
– Gjennom analyser i Majorrådet har jeg oppdaget hvor stort potensial Majorstuen har som ikke blir utnyttet maksimalt. Dette gjør meg engasjert, så dette vil jeg ta tak i, sier Hanne bestemt.
– Handlegatene i Bygde-Norge har dødd ut og handlesentrene har tatt over. Dette ønsker vi å kjempe imot. Vi vil ta vare på det yrende og unike livet i handlegatene, fastslår de to erfarne næringsdrivende.

Turistattraksjon
Hanne er opprinnelig fra Brumunddal og husker godt hvor stas det var da hun som barn besøkte Bogstadveien.
– Det var et eksotisk reisemål i seg selv. Forventningene var alltid store – og de ble innfridd. På Majorstuen fantes alt, og jeg følte meg hjemme, forteller Hanne.
Butikksjefen forteller at hun stadig oppdager at Majorstuen fremdeles har en slik effekt på mennesker langt utenfor bygrensa. Kunder gleder seg til å besøke den mangfoldige bydelen som nasjonalt også er et sentralt turistmål. Vigelandsparken i Kirkeveien er for eksempel en av Norges mest besøkte turistattraksjoner og fører til trafikk.
– Alle i hele Norge har et forhold til Bogstadveien. Navnet er godt kjent og assosieres med historie, mangfold og kvalitet. Det gode naboskapet beboere og handelsdrivende imellom har betydelig verdi. Det skaper en spesiell atmosfære som preger hele bydelen. Relasjonene er mange og samholdet sterkt. Dette merker kunder og besøkende, sier Marianne.
– Jeg elsker å vandre i gatene. Faktisk så tror jeg at jeg er allergisk mot kjøpesentre, ler Marianne, som er en dreven hobbyfotograf. Gjennom sine gatevandringer fotograferer hun vakre og spennende øyeblikk fra Majorstuen. Marianne har et spesielt godt blikk for detaljer og stemninger, noe publikum vil få glede av når de besøker Instagram-kontoen majorstuen_no. Marianne har nylig fått ansvaret for kontoen og legger stadig ut nye inspirerende, spesielle og kreative bilder fra området.

Historisk sus
På Majorstuen finnes omlag 500 butikker, gallerier, kafeer og restauranter. Til sammen utgjør aktørene et dynamisk samfunn. Majorstuen er preget av varme, intimitet, glede og trygghet.
– Vi tror det kan henge sammen med det historiske suset og alle menneskene som bor her, sier Marianne og Hanne.
– Det bor alle slags mennesker her. Vi har en betydelig del eldre mennesker som utstråler trygghet og integritet.
Vi som bor og jobber her blir lett kjent med hverandre og har en personlig tone. God service er også et nøkkelord. Vi støtter hverandre og deler, kundene får smake, utforske og oppdage varer langs hele Bogstadveien, forteller Hanne.
Damene har også merket seg strømmen av unge mennesker til området. Mange studenter velger å bo på Majorstuen fordi det er et knutepunkt.
– Den unge generasjonen har oppdaget Bogstadveien for alvor nå, og synes det er hipt her, sier Hanne.
Marianne og Hanne ser lyst på fremtiden, tross økt netthandel og langvarig nedgangstider i flere bransjer. Damene har store visjoner. Opplevelsen av en dynamisk og unik handlegate har stor verdi og skaper glede og mening hos mennesker.
– Det er rett og slett for mye kjærlighet i området til at det dør ut. Vi skal styrke det sosiale, kulturelle og næringsmessige livet i gata.◻

Marianne Høgvold og Hanne Hokstad Pedersen skal kjempe for den gode, gamle handle­gata. Hobby-fotograferne har et snertent blikk for detaljer, komposisjoner og stemninger. Nå styrer de bogstadveien_no og majorstuen_no på Instagram.

Mariannes favoritt-sidegate:
– Min favoritt er definitivt Jacob Aalls gate. Her finnes mine favoritter Lille Vinkel Sko, Villa Paradiso og Oslo K. Arkitekturen er enestående hele veien.

Hannes favoritt-sidegate:
– Det er så vanskelig å velge bare én. For eksempel så er det nydelig å gå gjennom Slottsparken og oppover Hegdehaugsveien. Men Josefines gate er spesiell å vandre i. De store trærne og de vakre bygningene skaper stemning. Josefines park er også flott.

Instagram:
bogstadveien_no majorstuen_no
mariannehogvold

Tekst Eli Lund Foto Eli Lund, Hanne Hokstad Pedersen og Marianne Høgvold

Les mer i magasinet her: