LOADING

Type to search

Matmangfold, motemekka og møtested

aktiviteter bogstadpuls interiør Mat og Drikke Mote velvære

Matmangfold, motemekka og møtested

Torsdag 23. april får publikum endelig slippe inn bak fasaden for å ta del i en annerledes og spennende handleopplevelse i Bogstadveien. Det er mye å utforske og la seg inspirere av hos Valkyrien, som brer seg over 6500 kvadratmeter, flere plan og flere bygårder.

– Jeg tror Valkyrien kan være det fine tilskuddet til området som vi ønsker at det skal være – også i disse tider når man må holde avstand til hverandre. Håpet er selvsagt at dette skal være et naturlig sted for folk å møtes og være sammen. Den tid kommer. Nå er sikkerheten til de ansatte og kundene åpenbart det viktigste – vi gjør de smitteverntiltakene som er nødvendige for å kunne gjennomføre en trygg handel.

Det sier senterleder Christopher Aasebø. Skjønt, han er raskt ute med å påpeke at Valkyrien ikke er et kjøpesenter i tradisjonell forstand – ei heller et luksuskjøpesenter, som det i enkelte sammenhenger har blitt omtalt som. Valkyrien er noe unikt og eget – for alle.

– Valkyrien er et smykkeskrin – og aktørene våre er selve smykkene i det smykkeskrinet.

Take-away og vinmonopol

Myldrende liv med folk sittende side om side rundt bordene i Valkyriens såkalte «food-court» i kjelleren, må nok vente til den pågående pandemien tar slutt. Det må imidlertid på ingen måte smaksopplevelsene de mange spisestedene har å by på.

– Nå om dagen er det nok veldig mange som har laget sine vante retter en rekke ganger hjemme og begynner å gå litt lei. Da er det å kunne kjøpe med seg take-away et fint alternativ, sier Aasebø.

– I tillegg til at alle spisestedene har take-away, har What’s Soup også pakker med serveringsklare, glutenfrie supper og chiligryter både med og uten kjøtt, som bare trengs varmes opp – så har man middagen klar til hele familien, fortsetter han og legger til:

– Hva med å kjøpe med seg deilig lunsj eller middag for å nyte ute i Frognerparken for eksempel?

Søtt og salt

I tillegg til et vinmonopol med spennende utvalg og den nevnte suppekjeden, er også Billie’s Kitchen, Soho Urban Eatery, Gioia Gelato & Crêpes, Kaffebrenneriet og etter hvert også den trønderske sushikjeden Sabrura å finne med egne avdelinger i food-courten.

– Billie’s er en «deli» med stort utvalg av retter fra alle verdenshjørner, Soho er et klassisk håndverksbakeri med en spennende plantebasert, økologisk profil og Gioia har masse deilige søtsaker med både iskrem, sorbet, crêpes og donuts, så det er et bredt spenn og noe for enhver smak her, fastslår senterlederen.

Kaffebrenneriet som lå i Valkyriegata også før ombyggingen, er igjen tilbake på bakkeplan. De har dessuten etablert et helt nytt spisekonsept man finner en trapp ned, omgitt av de andre spisestedene.

Fem ikoner – fem rom

Nyvinningene finner vi også oppover i etasjene i Valkyriegata 3. Ekteparet Anett Ringstad Jalland og Jørgen Jalland – som brakte Ganni til Norge og grunnla seks butikker under den danske designfavorittens navn i sin tid – satser stort og brer seg over to plan med sine egne konsept Moniker og Moniker Sport, utviklet i samarbeid med design- og arkitektfirmaet Snøhetta.

Som navnet tilsier, er sistnevnte et sportskonsept i krysningspunktet mellom sport og mote. Moniker på sin side er en særegen multibrandbutikk for den kvinnelige delen av befolkningen der fem stilikoner og sterke kvinneskikkelser – Grace Jones, Jane Birkin, Hedy Lamarr, Peggy Guggenheim og Isabella Bird – hver har gitt inspirasjon til en egen sone i butikken, med utvalg og interiør innrettet med dem i tankene. Blant merkene Moniker fører er Zimmermann, Mulberry, Victoria Beckham, Acne Studios, Marni, Adidas, Les Coyotes de Paris og Ganni.

Den unike utformingen skal bidra til at kundene sømløst kan utforske og finne inspirasjon i ulike stilunivers.

Minnene sitter

Et personlig preg står sentralt også hos konseptparfymeriet Heaven Scent, der kun et håndplukket utvalg kvalitetsdufter og hudpleieprodukter får innpass i butikkhyllene.

– Her til lands har det ikke vært den samme tradisjonen for å gå i dybden på håndverket som ligger bak parfymer for eksempel, slik det gjerne er lengre syd i Europa, men hos Heaven Scent sitter de på kunnskapen. Det er spennende, og jeg synes alle burde ta turen innom der for å slå av en prat, smiler senterlederen. Hos salongen Olio er også velvære i fokus.

Flatene rundt fylles for øvrig av det danske smykkemerket Maanesten, Iskyene med klær og andre produkter til baby og barn, gründerkollektivet Girl Crush sin pop-up og Grændsens Skotøimagazin.

– Det er allerede et sterkt skomiljø i området her. Jeg har snakket med flere som mimrer tilbake til den gang de dro til Valkyriegata og Bogstadveien for å handle sko og unnagjøre helgehandelen. Det ble en «happening» som skapte minner, som sitter i hos folk. Grændsens Skotøimagazin vil utgjøre en brikke i puslespillet og bidra til å befeste en slik posisjon i denne sammenheng. Jeg tror konkurranse er bra og gjør at sluttbrukeren bevisst velger å komme til et område der det finnes flere valgalternativer, sier Aasebø.

Utsiden inn

Å bevare historien som sitter i veggene til de fem gamle bygårdene Valkyrien strekker seg over med sine 6500 kvadratmeter, har vært viktig i den omfattende prosessen, som startet med prosjektering allerede for femten år siden og bygging i januar 2017. Enkelte av de verneverdige fasadene er også løftet fram innendørs.

– Dette er gjort for å bevare bygningenes karakter og egenart. Det at vi har utvendig fasade som er med på å sette preg på innemiljøet og rammes inn av glassdekte tak der naturlig lys trenger igjennom, er med på å gjøre stedet interessant, synes senterlederen.

Den karakteristiske og lett gjenkjennelige, gamle murpipen som strekker seg høyt over bygårdstakene, skal fortsatt få stå som et symbol, som sender tankene tilbake til en annen tid – til den gang det steg røyk opp av pipen fra bakeriet som fylte lokalene for godt og vel hundre år siden, N. Johansen Bakeri & Conditori. Det skal også ha vært iskremfabrikk i kjelleren under bakeriet i sin tid.

Det som en gang var en gammel stall og «gårdsplassen» omkring, skal bli til nabolagsrestaurant og uteservering når Sot Bar & Burger etablerer seg med inngang fra Ole Vigs gate. Hjørnegården i Bogstadveien 45 der DNB og 7-Eleven har hatt tilhold i nyere tid, skal huse H&M Home. Et annet H&M-konsept, & Other Stories, flytter inn vegg i vegg, i Valkyriegata 1 – og får med det sin første butikk her til lands.

Tekst og foto Ingri Valen Egeland

Valkyriegata 3, hovedinngang

valkyrien.no

@valkyrienoslo

 

 

 

 

Previous Article