LOADING

skriv for å søke

En solskinnshistorie fra Hegdehaugens Jernvarehandel

bogstadpuls interiør

En solskinnshistorie fra Hegdehaugens Jernvarehandel

Mens andre butikker sliter på grunn av korona, har Hegdehaugens Jernvarehandel omsetningsrekorder
– For oss er det en solskinnshistorie. Vi har aldri tidligere opplevd en slik økning i omsetningen, sier Pål og Nina Reinung, tredjegenerasjons eiere av Hegdehaugens Jernvarehandel.

Hegdehaugens Jernvarehandel har ingen permitterte. Tvert imot har søskenparet Pål og Nina Reinung måtte hente inn nye ansatte.

I mars ble Oslos gater nærmest tømt for mennesker og varehandelen ble konfrontert med helt nye utfordringer. Nyhetene kunne melde om konkurser og massepermitteringer.
Likevel har Hegdehaugens Jernvarehandel opplevd en periode som aldri før. Søskenparet Pål og Nina Reinung tror ikke sine egne øyne når de mot alle odds trosser spådommene og har økt omsetningen med 77 prosent i april.

– For oss er det egentlig en solskinnshistorie. Det er helt uvirkelig og bare noe vi kunne drømt om da denne situasjonen oppsto. Vi har aldri tidligere opplevd en slik økning i omsetningen, sier Pål og Nina Reinung, tredjegenerasjons eiere av Hegdehaugens Jernvarehandel.

Den tradisjonsrike butikken fra 1916 har ingen permitterte, tvert imot har de hentet inn flere ansatte for å dekke opp det økte behovet for bemanning.
– I begynnelsen fikk alle beskjed om å holde seg hjemme bare de hostet. I en avdeling var alle de faste medarbeiderne syke, ikke nødvendigvis koronasyke, men vi måtte være varsomme, så det ble mange sykmeldte i en ganske kritisk periode. Vi hadde rett og slett ikke nok folk til å stå i butikken, forteller Pål.

Endret kundeadferd
– Normalt kan vi bruke 30 minutter på en kunde som skal ha én skrue, det har vi ikke tid til nå. Dessuten ser vi langt flere målrettede kunder. De vet hva de skal ha, bruker kortere tid og handler mer når de først handler, forklarer han.

Kundestrømmen har også endret seg, og det er ikke lenger et rush «etter jobb». Nå kommer de jevnt og trutt gjennom hele dagen, noe som gjør smitteverntiltakene med avstand, antibac og renhold enklere å overholde. Jernvarehandelen er en stor butikk med mye å vaske. Alt folk tar på, som gelendre, håndtak, terminaler og kasse, må vaskes tre ganger om dagen.

Det har blitt mye vasking og nye hensyn å ta i butikken.

Kundene forventer god service
Den personlige oppfølgingen kundene får hos Hegdehaugens Jernvarehandel er en av grunnene til at folk velger butikken, men det kan være utfordrende i disse tider.
– Når du står i en faghandel, spør jo folk om alt mulig og vi går rundt og snakker med kundene. De kommer ofte med bilder på mobilen, og da kan det bli en utfordring å opprettholde en meters avstand, innrømmer butikkeieren.

Oppsving i salget
Den klare omsetningsøkningen kan ha flere årsaker. I tillegg til at folk har vært hjemme med mer tid og et plutselig fokus på eget hjem og ikke minst matlaging, har også flere butikker i området vært midlertidig stengt på grunn av sykmeldinger og kundesvikt. Hos Hegdehaugen Jernvarehandel har de hatt god tilgang på sine deltidshjelpere og studenter som har kunnet steppe inn, slik at de har kunnet holde butikken åpen.

Hegdehaugens Jernvarehandel er kjent for sitt gode utvalg. 

– Noen stengte butikker har nok gått glipp av ganske mye omsetning, tror Reinung. Etter at Bogstadveien åpnet igjen etter gate- og byggearbeidene i februar, erfarer jernvarehandelen en kraftig økning i antallet mennesker som bruker gaten.
– Det virker også som folk har kviet seg for å gå på kjøpesentrene. Alle oppfordringer om å handle lokalt og hos spesialforretningene har nok hjulpet oss, sier innehaveren.

Nina Reinung har ansvaret for nettsalget i butikken. Foto: Håvard Schei

Økt netthandel
Nina Reinung tar seg av netthandelen og merker hvordan folks handlemønster har endret seg.
– Netthandelen hadde tidligere en topp søndag kveld, slik at vi hadde masse jobb mandag morgen. Nå handles det jevnt og trutt hele dagen, hele uka, forteller Nina.
Butikken har hatt netthandel i mange år, men hadde akkurat satt i gang tiltak for å bedre tilbudet da pandemien gjorde at alle måtte bli hjemme.
– Vi har for eksempel nylig skiftet fraktleverandør og satt ned fraktkosten til halvparten. Det har hjulpet. Nå leverer vi Helt hjem på døra til 79 kroner og gratis frakt over 1500 kroner, opplyser hun.

I over 100 år har Hegdehaugens Jernvarehande holdt det gående. Nina og Pål Reinung er tredje generasjons innehavere

Utfordrende med svak krone
I tillegg til stengte fabrikker og generell tilgang på varer, er den lave kronekursen en utfordring. Nina forteller at det for eksempel er vanskelig å få tak i dørhåndtak fra Italia og at noen populære trillebager fra Tyskland vil øke i pris. Nina frykter at det kan ta lang tid før varetilgangen kommer tilbake til gamle nivåer.
– Det positive er at situasjonen kanskje kan bidra til holdningsendringer hos folk og at de innser at europeiske varer ofte har bedre kvalitet og er mer bærekraftige enn tilsvarende som produseres billig på andre siden av jorda, sier Nina.

Tekst og foto Håvard Schei / Oslo Handelsstandsforening

Bogstadveien 17

22 46 06 05

www.hegdehaugen.no

Previous Article
Next Article