LOADING

skriv for å søke

Typisk norsk å være unik

bogstadpuls interiør Mote

Typisk norsk å være unik

Jon Annar Berntsen 5 måneder ago

La deg trollbinde av norsk design! Oppdag et mangfold av skattekamre og skjulte perler der norske designere står i sentrum. Norsk design er i verdensklasse, preget av kvalitet, tidløshet, rene linjer og unike naturmaterialer.

Fra før vet vi at dansk design står sterkt i «gata vår», men visste du at norsk design også preger Bogstadveien-området? Noen av designerne lyser opp lang vei, mens andre er skjulte, små perler man må oppdage. Når vi tar turen innom de store og små verkstedene og butikkene, slår det oss at norsk design virkelig er i særklasse og i vinden som aldri før. Han­delsnæringen generelt opplever en ut­­fordrende tid, men norsk design blom­strer. Hvorfor?
– Jeg tror norske designere har et mer detaljert uttrykk enn svenskene og danskene. I gamle dager var spesialisten mer i fokus. Dette er en verdi som burde oppdages på ny, forteller Karina Titze, gründer og designer bak klesmerket Undorn.
– I visse perioder popper mange norske merker opp, men kun de som virkelig har noe på hjertet overlever. Kanskje vi har blitt mer bevisst å sette pris på det særegne? undrer Karina.

Stil med historie
Undorn ble til i 2004 – og siden sammenligner Karina det som å leve i en drøm. Den prisvinnende designeren beskriver sine kjole-kolleksjoner som klassiske med moderne detaljer. Karina kreerer to kolleksjoner i året, men kommer alltid med designer-drypp underveis.
– Hver stil har sin egen historie og kan brukes på tvers av sesonger – i lang tid. Undorn betyr «mellom tid» og er ment å vare. Nordmenn er et praktisk folkeslag, så det er viktig at plaggene er funksjonelle og behagelige. De er også designet spesielt for den nordiske kvinnekroppen; pupper, rumpe og lår, forteller Karina – og legger smilende til at kunder langt fra Norden også gjerne kler seg i Undorn-kjoler. I for eksempel Hong Kong gjør Undorn stor suksess.
Etter at Undorn nylig fikk nye skilt ved Hegdehaugsveien 27B, har flere kunder oppdaget den sjarmerende og glamorøse butikken.

Der kunst og mote møtes
Mange kjenner sikkert til Garbo – en klassiker i Bogstadveien. Her har Bianca Tatiana Melander «vokst opp» – og er nå i startgropen på en spennende designerkarriere. I Bogstadveien 5 kan kunder oppleve det Bianca kaller for «semi-couture».
For å kalle et plagg «haute couture» må det være sydd for hånd av innovative og verdifulle materialer. Dette er tidkrevende og kostbart, og resultatet er slående vakkert. Det er her mote og kunst møtes. Bianca velger typiske stoffer ment for haute couture, men bruker både håndsøm og maskin. Slik kan hun tilby det hun kaller «semi-couture».
– Jeg ønsker at folk flest skal få anledning til å komme den vakre moteverden nærmere. For tiden anvender jeg kun de beste silkestoffene, produsert på de eldste og mest miljøvennlige fabrikkene i Italia. Stoffene kan spores helt tilbake til sin opprinnelse.
– Det enkle, praktiske og tidløse kjennetegner norsk design. En form for nøkternhet. Jeg ser ikke på mitt design som typisk norsk, jeg vil kalle det kontinentalt, forteller Bianca.

Den eneste i verden
I Industrigata 36 finner vi Pur Norsk AS. Dette er intet mindre enn den eneste forretningen i verden som kun har norske designermøbler og interiør.
– Å handle norsk er et verdivalg som støtter opp under Pur Norsk sin visjon, sier eier Marianne Lien. Hun eier og driver sammen med ektemannen Lasse Altern Halvorsen.
Pur Norsk AS er et unikt og rendyrket konsept som så dagens lys i 2006. Drivkraft har hele tiden vært å vise norsk design i verdensklasse – alt fra belysning til møbler og tepper og tekstiler. Møblene er nøye kuratert – og deres eget designede hyllesystem Abel er kronet med merke for god design.
– Våre møbler er preget av tidløshet og skal vare i generasjoner. Bærekraft og miljø er viktige faktorer for både design og produksjon. Vi opplever at stadig yngre kunder får øynene opp for norsk design. Et ungt par kan gjerne kjøpe en klassisk lenestol som ble formgitt for 60 år siden. Jeg tror det føles trygt og tidsriktig å kjøpe norsk design, sier Marianne.
Mange kunder foretrekker å ta turen innom forretningen på Majorstuen, fremfor nettbutikk.
– Det handler om service og nærhet til produktene. Dersom man ønsker en levende by med spesialbutikker er det viktig å støtte oppunder de fysiske butikkene, oppfordrer Marianne.

Klassisk og røff
En hel-norsk veske designet med tanke på den norske livsstilen – den heter MOO. Gründer Karianne Sæther var lei av å lete etter den perfekte hverdagsveske med plass til Mac. Til slutt fant hun ut at hun rett og slett måtte lage sin egen lap top-veske, og fikk en kamerat i Argentina til å lage fire veske-prøver etter hennes design. Så lagde Karianne en liste over de ti største forhandlerne hun ønsket å samarbeide med.
– Hvis åtte av ti var interesserte ville jeg starte mitt eget veske-merke. Slik gikk det, og utviklingen av MOO har vært eventyrlig, dog med noen drager underveis, forteller Karianne.
– Mitt design tar kvinner på alvor – og veskene blir vakrere og vakrere med alderen, akkurat slik vi blir. Stilen er naturlig, klassisk og litt røff. Designet passer den norske hverdag.
MOO finner du i Bogstadveien 41a – og i tillegg til vesker, finner du sekker, belter og tilbehør.

Brudekjoler med personlighet
Kjolen over alle kjoler er sannsynligvis brudekjolen. På Majorstua finnes et designmerke med eget atelier som hovedsakelig designer vakre og eventyrlige brudekjoler – men også blomsterpike-kjoler og enkelte aftenkjoler. Sadoni ble etablert i 2003 og har holdt til i samme lokaler i Uranienborgveien 7 i alle år. Trude og Hamid Sadoni startet bedriften som et skreddersydd atelier, og har utviklet seg til å bli en internasjonal merkevare innen brudeverdenen med over 40 forhandlere.
– Det unike med Sadoni er at vi skaper kjoler for den utradisjonelle, trendy og tidløse bruden. Vi følger nordiske verdier og har et etisk produkt som er laget i Latvia i vårt eget atelier. Våre kjoler er laget i naturlig silke med originale blonder. Kjolene er et elegant, stilrent alternativ for bruder som ser etter noe annerledes og ekte som forteller en historie. Vi har et miks og match-konsept som gjør at bruden enkelt kan skape sin egen stil, forteller Trude.
Trude tror at norsk design er i vinden fordi produktene forteller en historie og har personlighet. Norsk design kjennetegnes ved etiske verdier, stilrene linjer, naturlige materialer, høy kvalitet og god komfort og funksjon.

Nye muligheter etter krise
Det som gjør en bedrift unik, er kanskje en personlig historie som ligger bak.
En slik sterk historie har smykkedesigner Nina Karlsen bak Lawrence & Mayo i Bogstadveien 39A. Nina påpeker at kriser ofte fører til nye muligheter.
Nå er vi i en global krise, men Nina opplevde en dyp personlig krise da hennes ektemann druknet på Sri Lanka i 1985.
– Jeg var 25 år og plutselig enke. Jeg husker jeg satt på en hotellseng og ryddet opp i eiendelene hans. En jorden rundt-reise hadde tatt slutt før den hadde begynt. I hånden holdt jeg en C-vitamin-boks innkjøpt noen uker tidligere på apoteket i Majorstukrysset. Jeg kastet boksen i søppelkurven. Etter en sterk følelse av å måtte sjekke alt på nytt hentet jeg boksen igjen og åpnet lokket. Der var det ingen vitaminer. Boksen var full av vakre månesteiner. Det ble arven etter min mann. Han hadde kjøpt stenene i en liten gruve, litt inn i landet, forteller Nina.
Etter noen måneder bestemte Nina seg for at de vakre stenene og hun selv måtte ut i verden igjen. Hun reiste mye til India for å fordype seg i sin nye hobby; smykkestener og smykkedesign. India er et verdenssenter for sliping av smykkestener.
– Jeg er jo ikke faglært, så jeg foretrekker begrepet «å tegne», sier Nina.
Materialene som brukes er gull, sølv, perler, fossiler og muslinger i kombinasjon med steiner. Det som kjennetegner smykkene er rene, enkle linjer og kvalitet i naturmaterialet.
– Etter mye reising fant jeg og min nåværende partner og ektemann ut at vi ønsket å arbeide mer sammen, forteller Nina.
I 2001 åpnet de, i samarbeid med en billedkunstner, butikk i Slottspassagen; Art Connection. Etter noen år ble det til en ren smykkebutikk. I 2013 flyttet butikken til Bogstadveien og åpnet smykke- og klokkebutikken Lawrence & Mayo.
– I dag er det fire små familieverksteder og en mellomstor fabrikk i India som produserer for oss. Det som startet med en ulykke, førte til en hobby som til slutt ble en levevei, avslutter Nina.

Smarte løsninger overrasker
Norske smykker er utvilsomt populært. En tur innom PapayaOslo i Bogstadveien 15B viser et mangfold av norsk designet smykker, vesker og tilbehør. Materialet oser av natur; skinn, steiner, sølv og gull. Bærekraft og kvalitet er stikkord for designer Wendy Kristiansen bak Papaya
Oslo. Kontraster som mykt mot hardt er også viktig.
– Det hele startet i 2012. Jeg laget en liten smykke-kolleksjon for venner, og det ble raskt etterspørsel etter mer. Navnet PapayaOslo valgte jeg fordi ordet vekker positive assosiasjoner, nysgjerrighet og undring, forteller Wendy, som i dag driver to forretninger pluss nettbutikk.
– Jeg vil beskrive produktene som «slow fashion», siden vi er opptatt av rene linjer, tidløse farger, naturlig materiale og har stort fokus på det klassiske uttrykket. Samtidig skal veskene være praktiske, med små og smarte løsninger på innsiden. Øredobbene skal være i perfekt vektgruppe og ringene skal være behagelige å bruke, sier Wendy.
PapayaOslo drives i dag helt uten markedsføring – kun av fornøyde kunder.

SORGENFRI presenterer et helt spesielt konsept i Sorgenfrigaten 16. Her finner du en kuratert samling ved Vaar Bothner og Ingrid Bredholt av møbler, kunst, klær, smykker, magasiner, bøker og mye mer. Samlingen består av verker fra nye designere og kunstnere, men også eldre gjenstander som en del av deres bærekraftige visjon. Lokalene har de pusset opp selv, hvilket de også gjør for andre, og første etasje i lokalet prydes av en disk i rosa, norsk marmor.
– Vi er en motreaksjon til «fast fashion» og ønsker oss mer respekt for produktet og prosessen bak, som en motvekt til alle kjedebutikkene. Vi er en visningsplattform som ikke styres av det kommersielle markedet, sier Vaar Bothner.

I dag er et utvalg norske kunstnere og designere tilknyttet SORGENFRI. Med vekt på naturlige materialer, godt håndverk, små produksjoner og tidsånden.
Mardou&Dean er et norsk klesmerke som først startet med jeans. Nå består kolleksjonen av ready-to-wear, tilbehør og sko til både dame og herre. Klærne sys i Italia og Portugal i mindre atelier, og tar i bruk fantastiske stoffer og kvaliteter. Baseklær som jeans og t-skjorter mikses med avantgarde-plagg; dresser, kjoler og yttertøy. Et helt spesielt produkt er skinnjakker på målsøm som du kan få laget kun til deg og velge skinn selv i Sorgenfrigaten 17. Merket hadde tidligere store visninger i Oslo og Paris hver sesong, men har nå blitt en «no season-label». Dette som en motvekt til «fast fashion» og et bedre og mer bærekraftig valg. Bak merket står designer Ingrid Bredholt, som sammen med Vaar Bothner også startet SORGENFRI.

Sporty sko på fest
Flere norskdesignede sko finner du hos familiebedriften Sapatos i Bogstadveien 46.
– Enkelt og stilrent design med fokus på kvalitet og funksjonalitet kjennetegner norsk design. Det er kanskje avgjørende at det er godt tilrettelagt for gründervirksomhet i Norge. Dessuten er det mer fokus på og stolthet rundt å være norsk. Den norske merkevaren har fått kvalitetsstempel den siste tiden, sier daglig leder Per Arne Drangsland.
– Vi er tredje generasjon som driver i konfeksjonsbransjen og har drevet skobutikker siden 2006 da butikken i Bogstadveien var den aller første vi åpnet. I 2014 startet vi med egenproduksjon med norsk design og høy kvalitet av håndlagde skinnsko fra Portugal.
– Våre kunder er til stor inspirasjon for oss, deres tilbakemeldinger og glede over gode sko som varer lenge. Det er alltid like hyggelig å møte kundene i butikken og se det ferdige produktet på beina.
Skoene er en blanding av etikk, design og komfort. Per Arne forteller at de har mange faste kunder som blir hekta på skoene deres. Han nevner spesielt deres populære sneakers som mange også bruker på fest. Konseptet sporty sko er dermed utvidet.
– For ikke å snakke om våre pumps og skoletter. Spesielt flyvertinner har falt for disse, ler han.

Symbolsk drakt
Bogstadveien har mer å by på av norsk design. Det norskeste av det norske finner du hos Haugtussa bak slottet, i Uranienborgveien 3. Her sys vakre bunader og tilbehør året rundt. Bestselgeren er utvilsomt jubileumsdrakten for Oslo, designet av Eva Lie i forbindelse med byens 1000 års jubileum i år 2000. Bunaden er både symbolsk, klassisk og moderne.
Kjoler, drakter, bunader, stakker og forskjellige plagg i tekstil og strikk – ja til og med fasjonable munnbind – finner du hos legendariske Tine Solheim i Bogstadveien 7A. Her åpenbarer det seg et eventyrlig atelier med innhold av en annen verden, som et lite Paris nederst i Bogstadveien. Tine holder også populære kurs i alt fra søm til strikk.

Holzweiler designer og selger kleskolleksjoner i Oscarsgate 19.
– Klærne er noe for seg selv. Vi startet med skjerf i 2012, og har siden blitt et anerkjent motemerke med en helt unik kleskolleksjon også, sier daglig leder i butikken, Trine Pallesen.
– Det spesielle med Holzweiler er at designerne klarer å skape klær som får folk til å føle seg bra. Vi ønsker å skape klassiske klær, men med en ekstra liten tvist. Hvis vi finner et 20 år gammelt Holzweiler-plagg i en vintagebutikk i 2030, da har vi virkelig gjort dette riktig, smiler Trine.○

1. Undorns gründer Karina Titze viser frem en av sine vakre kjoler, Amaia Olivia.

2. Hyllesystemet Abel kan oppleves i Pur Norsks butikk.

3. Silkestoffer av ypperste kvalitet ender opp som semi-couture hos designer Bianca Tatiana Melander.

4. MOOs veske blir vakrere med tiden – akkurat slik kvinner blir det.

5. Hos Sandoni finner du ikke bare en drømme-brudekjole, men et helt kompani.

6. Identitet og bærekraft preger smykkekolleksjonene hos PapayaOslo.

7. Kom nærmere naturen med Lawrence & Mayos organiske sølv­smykker.

8. Ingrid Bredholt på SORGENFRI jobber blant annet med et samarbeid med den norske møbelprodusenten Varier Furniture. Stolen er opprinnelig designet av Terje Ekstrøm i 1979 og nå redesignet av Bredholt.

9. Hos Mardou & Dean finner du jeans, sko og til­behør til både kvinner og menn.

10. Haugtussa – det norskeste av det norske. Her er den populære jubileumsdrakten for Oslo, designet av Eva Lie.

11. Når man først har begynt å gå med sko fra Sapatos, er det lett å bli hekta.

12. Den norske søm-legendens Tine Solheims atelier og butikk er et norsk eventyr med en passe dose fransk kultur.

13. Holzweilers daglig leder Trine Pallesen viser frem mote med en twist.

Tekst Eli Lund Foto fra produsentene og designerene

Les mer i sommermagasinet her: