LOADING

Type to search

Brillefin beskyttelse

bogstadpuls Mote velvære

Brillefin beskyttelse

Det er ekstra god grunn til å ta på briller og solbriller – gjerne av det spenstige slaget – i disse dager, mener Arvid Krogh, optiker og butikksjef hos Krogh Optikk på Majorstuen.

Bak solbrilleglass får man beskyttelse mot sol og UV-stråler. Solbriller og briller kan imidlertid også gjøre nytten som beskyttelse på annet vis.

– Koronavirus kan smitte via tårevæsken i øynene. Derfor har det aldri vært viktigere å huske å ta solbrillene på når man går ut, påpeker optikeren. Det gir desto bedre grunn til å investere i et par tøffe solbriller eller kanskje en ny, stilig brilleinnfatning som kan sprite opp i en hverdag der dunsten av desinfeksjonssprit dominerer.

Mer enn å finne styrke
Hos Krogh Optikk settes det av ekstra tid mellom hver synsundersøkelse om dagen. Dette for å sprite ned og desinfisere alle undersøkelsesapparater – som det blir en del av, med den helhetlige synsundersøkelsen optikerkjeden tilbyr.

Å finne riktig styrke til brilleglassene er bare en liten del av helheten, ettersom både øyets bevegelsesmuskulatur, fokuseringsevne og nerveimpulser testes og trykket i øyet og synsfeltet kontrolleres, i tillegg til at netthinnen skannes og kartlegges.

Selv i tider der et mye omtalt virus stjeler mye oppmerksomhet i folks bevissthet rundt helse, er det viktig å ikke glemme øyehelsen, som kan gi et godt innblikk i tingenes tilstand ellers i kroppen.

Bestråler alle briller
– Vi følger strengt opp de retningslinjene vi får fra Folkehelse­instituttet. Alle som skal ta synsundersøkelse får tekstmelding fra oss på forhånd og må lese igjennom et informasjonsskriv før de går inn til undersøkelse. I undersøkelsesrommet er også pusteskjold installert. Det skaper trygghet for alle, forteller optikeren og butikksjefen for det som er en av Skandinavias største optiske virksomheter. Antibac er lett tilgjengelig i butikken, håndvask og meget strenge rengjøringsrutiner er en selvfølge, understreker han.

– Vi opplever at kundene våre føler seg trygge, og at de er godt ivaretatt.

I døren hos Krogh Optikks flaggskipbutikk på Majorstuen blir hver kunde møtt av en av butikkens førti ansatte og får personlig oppfølging. Alle brilleinnfatninger desinfiseres med UV-stråler for å inaktivere virus før de prøves på.

Metallinnfatninger og «studentbriller»
– Det vi ser er at det gjennom sommeren har gått en god del sporty briller. Mange la ut på aktiv norgesferie. I tillegg til å være praktiske og kule, er sportssolbrillene smarte fordi de beskytter godt mot ytre påvirkning, sier optiker Arvid Krogh.

Også på brillefronten er det robuste i vinden.

– Markante metallinnfatninger blir det stadig mer av. Dessuten ser vi mye av det min generasjon vil omtale som «studentbriller» i en noe forvokst utgave, fortsetter han. Optikeren trekker frem det ettertraktede, amerikanske designmerket Tom Ford som en god representant for trenden.

– Tom Ford har for øvrig noen veldig frekke, rampete innfatninger i bøffelhorn for dem som vil skille seg ut litt ekstra, fortsetter han. Det har optikeren inntrykk av at stadig flere nordmenn er villige til å gjøre i større grad enn tidligere.

– En del har gjerne tenkt at «sånne kan ikke jeg ha» når de har falt for en særegen brille eller solbrille de har sett en modell eller en kjendis med, men jeg opplever at folk «tør» mer nå enn før. Dessuten tror jeg folk ikke lenger er like opptatt av at de må ha en brille som skal gå til alt. Av og til er det faktisk lov å unne seg den ekstra, unike brillen som gjør seg best til spesielle anledninger.

Tidsriktig til TV-serie
Enkelte brillemodeller utmerker seg imidlertid som både klassiske og «edgy» på samme tid. Det er det franske motehuset Celine et godt eksempel på.

– På forsommeren hadde vi ventelister på Celine-solbrillene «Baby Audrey» og «New Audrey», forteller butikksjefen.

– Også brilleinnfatningene fra Celine er populære. I den nyeste kolleksjonen er det store glass, gullinnfatninger og gylne, delikate jordfarger som gjelder, tilføyer optiker og assisterende butikksjef Michel Mathieu-Bjerke.

– Vi ser definitivt klare referanser til 70-tallsstilen, konstaterer Arvid Krogh. Han holder for tiden på med å plukke frem tidsriktige briller fra Krogh Optikks rikholdige arkiv fra samme tidsperiode. Disse skal lånes ut og brukes under innspilling av en større, norsk dramaserie.

 

  1. Optikerne og henholdsvis assisterende butikksjef og butikksjef, Michel Mathieu-Bjerke (t.v.) og Arvid Krogh, i Krogh Optikks flaggskipbutikk på Majorstuen.
  2. Store solbriller i brunt og jordtoner er trendy. Her fra det franske motehuset Celine.
  3. Optikeren og butikksjefen har plukket frem noen skjulte skatter fra arkivet hos Krogh Optikk til en norsk TV-produksjon som trenger tidsriktige briller fra 70-tallet til innspilling av en dramaserie.
  4. Brilleinnfatninger skal gjerne være markante om dagen. Fra Celine.
  5. Celine-solbrillene «New Audrey» og «Baby Audrey» er svært populære.
  6. Store glass og gylne innfatninger i 70-tallsstil, også denne fra Celine.
  7. Tom Ford-briller med innfatning laget av bøffelhorn.

Kirkeveien 64 | 229 57 97 | www.kroghoptikk.no

TEKST INGRI VALEN EGELAND  FOTO INGRI VALEN EGELAND OG KROGH OPTIKK

Previous Article
Next Article