LOADING

Type to search

Smittende skaperglede og fremtidstro

aktiviteter Mat og Drikke Mote Nyåpning

Smittende skaperglede og fremtidstro

Handlegaten blomstrer igjen etter en stille vår. Nye bedrifter vokser frem i Bogstadveien og side­gatene omkring. I løpet av sommeren vil området få flere nabolags­restauranter. På butikkfronten er også ferske fjes å se, samtidig som gamle kjenninger satser på ny.

Koronanedstengningen av Oslo førte til at det i vinter og vår var langt mindre liv i gatene enn det vanligvis er i et av byens travleste strøk. Tiden har likevel ikke stått stille. Faktisk har det skjedd en hel del bak fasaden i flere bygårder mens hovedstaden lå i dvale.

Valkyriens bakgårdsrestaurant
26. mai ble en merkedag for Sot Bar & Burger.
– Det var ubeskrivelig godt å endelig kunne ønske gjestene velkommen og la dem ta i bruk den flotte uteserveringen vår for fullt, fastslår daglig leder Trine Solem med et stort smil.
Hun tar et steg til siden med serveringsbrettet som stadig fylles opp av kullgrillete burgere, fingermat og kalde forfriskninger til koronatrøtte osloborgere som omfavner muligheten til omsider å kunne nyte mat og drikke på restaurant, nærmere bestemt i bakgården til Valkyrien.
Det er her det utradisjonelle kjøpesenterets siste, store tilskudd holder til. Mens Valkyrien åpnet dørene under den første koronavåren i fjor, sto bakgårdsrestauranten med inngang fra Ole Vigs gate 24B klar i desember samme år.
Å starte opp midt under en skjenkestopp med påfølgende nedstengning, var ikke helt slik drivkreftene bak prosjektet hadde det sett det for seg. Den egne ølbaren med hundre ulike sorter øl måtte pent vente med å bli tatt i bruk.
Idet folk nyter utepils i stekende sommersol med god avstand mellom bordene, ser restaurantsjefen imidlertid endelig konturene av det den avslappete nabolagsrestauranten Sot Bar & Burger er ment å være.
– Jeg synes det er veldig hyggelig å se at det er så stort spenn i alder blant gjestene som kommer hit – fra ungdom til pensjonister. Dessuten er jeg veldig glad for at folk finner oss her. Vi ligger jo litt bortgjemt i denne gamle stallbygningen vi holder til i her i bakgården.

Hyller foreldrene
I et lokale som er langt lettere å få øye på, nemlig hjørnet av Bogstadveien 1, der Homan Bistro tidligere holdt til, pågår på sin side oppussingsarbeidet for fullt.
– Det kom 47 paller med interiørartikler fra India her om dagen, så vi har en del vi skal få på plass før vi åpner seinere i juni. På grunn av koronasituasjonen kommer vi i første omgang uansett til å ha mest fokus på å få uteserveringen, der grill, tandoor og streetfood står sentralt, på plass. Vi skal også ha en stor cocktailmeny.
Det forteller Samir Sharma samtidig som han forsøker å få gitt noen kjappe beskjeder og instrukser til medhjelperne rundt, som allerede er godt i gang med å pakke ut og flytte noe av det som har kommet dit det skal stå.
Restaurantgründeren er i ferd med å skape sin andre avdeling av Der Peppern Gror. Både beliggenheten og konseptet for den indiske restauranten er valgt med omhu og langt ifra tilfeldig.
– Se for deg en klassisk Frogner-leilighet innredet med indisk interiør, sier Samir.
– Da jeg startet Der Peppern Gror for noen år siden, var det for å hedre foreldre mine og andre arbeidsinnvandrere som kom hit til landet på 70-tallet. Faktisk så er det nesten slik at foreldre mine gjorde denne arbeidsreisen fra øst til vest daglig gjennom oppveksten min siden vi bodde på østkanten og de drev butikk i Trudvangveien på Majorstua. Det er også bakgrunnen for at jeg ønsker å skape en restaurant med en atmosfære som gjenskaper den reisen akkurat her, utdyper han.
– Dessuten har jeg stor tro på området og ser behov for flere samlingssteder der både barnefamilier og vennegjenger har sin naturlige plass, slik de vil ha i vår restaurant.

Tre etasjes restauranthus
Også We Come In Peace vil bidra til utelivet på Majorstua – med intet mindre enn et restauranthus, Kastellet. Selskapet som står bak Oslo-restauranter som Andre til høyre, The Tea Room, Imperial, Territoriet, Lulu og Håndslag på andre kanter av byen, har nå vendt blikket mot vest – nærmere bestemt Hegdehaugsveien 25.
– Vi føler Majorstua mangler noe for de over 25 år som vil ut på byen. Derfor ønsker vi å være med på å sette preg på området gjennom et konsept vi mener egner seg godt for kvalitetsbevisste, unge voksne, som det er mange av her i strøket, sier medeier Magnus Egerdahl Nørsett.
I bygården der Massimo Dutti tidlligere holdt til, er We Come In Peace godt i gang med å få på plass spesialdesignet innredning, vintagemøbler og eksklusive viner.
De nevnte elementene er alle med på å danne rammen rundt den særegne storsatsningen, som tar sikte på å skape opplevelser på alle plan over de tre etasjene Kastellet brer seg over med en total gulvflate på 870 kvadratmeter.
Ved inngangen i første etasje venter lounge og vinbar med godt utvalg av småretter, som går over i en restaurant med avslappet atmosfære og delemat på menyen – eller en sosial matbar, om du vil. Hanne Rutgerson, som gikk læretiden sin hos Feinschmecker og har bakgrunn fra blant annet Palace Grill, blir kjøkkensjef. Den tidligere Einer-soussjefen skal sette personlig preg på menyen og får for øvrig sitt eget lille «drivhus» med grønne vekster i restaurantens toppetasje ved siden av cocktailbaren.
Underetasjen på sin side rommer en vinkjeller av det helt spesielle slaget. Her etableres nemlig Norges første medlemsklubb for vin med eget selskapslokale omgitt av det eksklusive utvalget av viner Kastellets daglige leder, Andreas Høgfeldt, har håndplukket. Den danskfødte sommelieren, som i 2018 stakk av med Junior Wine Awards under NM, betegner Kastellets vinprofil som eklektisk og eksentrisk.
– Vinen – som alt annet her på huset – skal ære det gode livet. Det blir på sin plass etter lang tid med pandemi. Kastellet skal være en destinasjon der man kan legge opp til en helaften, om man ønsker det. Det skal være stedet du vil tilbringe hele kvelden sammen med vennene dine, sier den daglige lederen, som tar sikte på åpning i midten av august.

Tok med seg mann og barn
Hos Limón like bortenfor er på sin side Susana Pinto klar for å servere sunne, «friske» retter til folk på farten i handlegaten Hegdehaugsveien 27 gjennom sommeren. Her åpnet hun utsalg av ceviche, poke bowls, smoothie bowls og juice da folk flest kanskje var mest opptatt av å forberede og fortære risengrynsgrøt, ribbe og pinnekjøtt i desember.
– Mottakelsen har vært bedre enn forventet. De fleste kjenner ikke så godt til ceviche og nordmenn er ikke alltid så lystne på å prøve noe nytt, men smoothie bowls ble populært ganske raskt etter at vi åpnet – kanskje fordi de er ganske Insta-vennlige, humrer Susana.
«Ceviche for the people!» er likevel slagordet. Det er først og fremst den søramerikanske retten der fisk «kokes» i limesaft gjennom den kjemiske prosessen som oppstår idet de to komponentene møtes, og deretter blandes med grønnsaker, som er kjernen i Limón. Et konsept den for lengst cevichefrelste ernæringsfysiologen fra Portugal, som i snart ti år har jobbet i restaurantbransjen i Norge, har viet seg fullt og helt til.
Sammen med mannen Sérgio Capilé og de to døtrene deres på fire og to år, flyttet paret fra Stavanger til Oslo omtrent samtidig med at koronaviruset stengte ned landet for første gang i mars i fjor.
– Det skjedde på verst tenkelige tidspunkt. Vi hadde jobbet med dette i to år og hadde planer om å åpne den våren. Alt ble forsinket, men vi kom i land til slutt.

«Mamma Mia!»
Vegg i vegg i samme bygård, hos Il Pantheon, har pandemien også skapt utfordringer.
– Mamma Mia! Jeg har jobbet 18 timer i strekk og ikke sovet i natt fordi jeg hadde Skype-møter både i USA og Japan, forteller Gianluca Occhiuto trøtt, men smilende. Slik må en koronatilpasset hverdag bli for en av byens mest eksklusive forhandlere av skreddersydd herremote som kun nøyer seg med det beste når verden er stengt ned og man ikke selv kan få skaffet seg førstehånds kjennskap til stoff og produkter.
Om nattesøvnen må ofres enkelte dager, er det verdt det. Gianluca er først og fremst glad for at han i februar igjen var på plass i Hegdehaugsveien etter et drøyt års opphold – takket være faste kunder som ønsket ham tilbake da savnet etter servicen og ekspertisen han kunne tilby, ble for stort.
– Fantastisk, oppsummerer butikkdriveren engasjementet som ledet fram til gjenoppstandelsen av Il Pantheon.
– Dette er mitt fag og mitt yrke. Det er dette jeg er født til å drive med.

Drømmelokalet i boks
På samme vis må kanskje William Follestad kunne sies å ha medfødt motesans. Sammen med faren Bengt og Ola Mæle driver han Follestad-gruppen og fører den nå nær hundre år gamle familiebedriften videre inn i fremtiden – med storsatsing i krevende tider for bransjen. I fjor høst åpnet Follestad Trend over to etasjer med egen stor dameavdeling i Bogstadveien 10.
– Da vi åpnet i november, hadde vi ikke forventet at det skulle komme ny nedstengning. Samtidig blir man på sett og vis vant til situasjonen og samler erfaringer på veien. Uansett satser vi sett ut ifra et langsiktig perspektiv – koronatiden er en periode vi bare må karre oss igjennom. Jeg har stor tro på at ketsjup­effekten vil slå til, og at folk vil ha lyst til å handle mye framover, sier William.
Han er strålende fornøyd med Follestads nye sentrale plassering midt i den travle handlegaten.
– Etter 17 år med herreforretning i Valkyriegata, var vi allerede godt kjent med og veldig glade i området. Vi hadde følt på en stund at det lå uforløst potensial her for vår del. Bogstadveien 10 er et lokale vi har siklet på i mange år, som vi er veldig fornøyde med at vi fikk på plass en gunstig avtale om langtidsleie av med gårdeier nå i koronatiden.
Med drømmelokalet i boks i Bogstadveien, ble det å gjøre stedet til en destinasjon for både kvinner og menn gjennom de rette design- og interiørmessige grepene viktig.
– Vi har lagt ned mye penger og ressurser for å gjøre dette til et sted som skiller seg ut, som er naturlig for damer spesielt å stikke innom, enten de er på jakt etter antrekk til seg selv eller en vertinnegave. Det er gøy å skape noe unikt som blir et tilskudd til handlegaten og det som finnes her fra før.

Har hemmelige planer
En slik innstilling smitter også over på andre gründere.
– Vi har veldig tro på Bogstadveien som handelsområde og har sett en veldig positiv utvikling her den siste tiden. Nye spennende konsepter åpner opp, gaten og området yrer av liv. Det er en deilig energi som vi tiltrekkes av og ikke minst ønsker å være en del av. Vi har lenge hatt et ønske om å åpne i området, forteller mor og datter Tine og Elisa Mollatt.
Nylig kunne de ønske publikum velkommen inn i byTiMo-verdenen i et 160 kvadratmeter stort lokale i Bogstadveien 25. I 2004 etablerte Tine Molatt klesmerket byTiMo, som mange kvinner både her til lands og andre steder i verden siden har trykket til sitt bryst. Datteren er i dag markedssjef i selskapet.
Duoen kaller det et naturlig steg å se i retning Majorstua fra hovedkontoret på Frogner.
– Vi håper vi tilfører et feminint univers, hvor du kan finne norsk design i gode kvaliteter som varer lenge. Ikke minst ser vi et behov for et mer bærekraftig produsert klesmerke i gaten. Nå har vi vært åpne i litt over én måned og vi kunne ikke vært mer fornøyde. Jentene som kommer på besøk til oss er alle så glade over å endelig kunne gå rundt i butikker igjen, bli inspirerte og slå av en prat.
Det er på sin side bare i sommer byTiMo sine vakre, blomstrete kjoler med tidløst og feminint snitt fyller lokalene i Bogstadveien 25.
– Dette er en pop-up butikk som kommer til å være her til over sommeren. Vi har nemlig store planer om å åpne i nye lokaler ikke langt fra dette, men mer kan vi dessverre ikke røpe enda, sier markedssjefen. Hun forteller at pandemien har lært dem en viktig ting.
– At ikke alt blir som man tror! Vi har lagt masse planer som har endret seg underveis. Vi har tross pandemien hatt veldig gode resultater over hele verden, og gjort god vekst både i markeder som USA og i vår egen nettbutikk.

Vil teste området
Birk Sport, har i likhet med byTiMo, valgt å etablere pop-up-butikk i Bogstadveien gjennom sommeren for å bli bedre kjent med området og fyller om lag 200 kvadratmeter i Bogstadveien 1 med 120 ferdigmonterte sykler, med hovedvekt av elsykler.
– Butikken blir værende til oktober 2021. Målet er å nå ut til nye kunder gjennom en sentral lokasjon i en av Oslos mest travle handlegater. Birk Sport er på utkikk etter en ny fast, permanent butikk i området Bogstadveien/Sentrum/Indre Oslo vest. Vi vurderer flere lokasjoner. Det kan være at lokalet i Bogstadveien blir en permanent butikk, men utgangspunktet er en pop-up for å teste lokasjonen, forklarer butikksjef Philip Bjørkesett.

Ny norgessommer i vente
Norrøna Retail er på sin side ikke i tvil om at de har havnet på rett sted, etter at de i slutten av mai åpnet egen butikk i Norlis tidligere lokaler i Bogstadveien 48.
– Dette er et helt nytt konsept, Norrøna Retail 2.0 Concept, der vi viser bredden av vårt utvalg og alle kolleksjoner er tilgjengelige i butikk. Det er også et større fokus på selve merkevaren vår og historien som ligger bak, forteller direktør i Norrøna Retail, Bård Kvamme.
– Vi startet prosessen med å finne egnete lokaler i fjor høst. Siden det var en bokhandel som holdt til her før oss, har det vært et ganske omfattende oppussingsarbeid for å få lokalene i stand. Vi har merket oss at folk har forsøkt å titte litt inn bak gråpapiret i vinduene, og at det har vært stor interesse i forkant. Det så vi også på åpningsdagen. Flere av dem som var innom ga uttrykk for at de satte pris på å få en egen Norrøna-butikk i nærmiljøet. Vi har mange kunder i området Frogner/Majorstua. Slik sett kommer vi tettere på kundene her, fastslår han.
– Dette er dessuten et område der mye spennende skjer. Vi ligger synlig til i Bogstadveien, samtidig som det nye senteret på Valkyrien er like i nærheten, så slik vi ser det er dette selve kremplasseringen. Nå gleder vi oss bare til å bli bedre kjent med kundene.
Koronaåret 2020 ble et bra år for den norske ryggsekk- og turutstyrsprodusenten. Konseptbutikken på Majorstua åpnet dørene omtrent samtidig med at Oslos utesteder igjen kunne åpne kranene.
– Akkurat nå er det vel mest trykk på barene. Nordmenn er samtidig et turglad folk, og det nærmer seg enda en sommer med norgesferie for de fleste av oss, så da vil vi kjenne pågangen fort nok i år også, slik vi gjorde i fjor.

Startet galleri over e-post
Åse-Marie Faldalen gleder seg stort over å se at det er mer liv i gatene igjen.
– Det skal likevel faktisk sies at det aldri har vært helt stille her, selv da alt var stengt ned. Bogstadveien ligger aldri helt øde – uansett er det alltid litt folk i Bogstadveien og gatene rundt fordi folk setter pris på mer enn bare handleopplevelsen i området, tror den ferske galleristen, som har hatt god oversikt og utsikt fra vindusposten i Vibes gate 10 gjennom våren.
Her åpent fotografen sammen med Bente Taby Galleri Vibes tidligere i år.
– Vi kjenner hverandre i utgangspunktet gjennom felles venner og hadde bare møttes noen få ganger. Da hun lanserte at hun hadde funnet et flott lokale og lurte på om noen ville skape noe kreativt sammen med henne, slang jeg meg på. Det ble en god match, og vi ble vel egentlig enige om å starte galleri sammen nærmest over e-post, humrer Åse-Marie.
– Jeg hadde aldri forestilt meg at jeg skulle drive et eget galleri. Med min bakgrunn som fotograf, vet jeg hvor vanskelig det er å få innpass, så det føles samtidig fint å kunne gi særlig unge kunstnere muligheten til å stille ut, uten at det koster skjorta.
Noen stor galleriåpning eller vernissasje, har de ikke hatt anledning til å ha så langt av smittevernhensyn.
– Folk har tittet innom galleriet her en og en av gangen. Vi har også solgt kunst fra veggene – faktisk til en del unge som ikke bare nøyer seg med Ikea-plakater. Vi hadde en innom her som bor like i nærheten, som spurte om det var greit å komme innom igjen. Det varmer om hjertet. Vi vil mer enn noe at dette skal være et sted man kan søke til og samles når situasjonen tillater det, med lav terskel for å trå inn i galleriet. Håpet er at vi fra høsten av kan få til diverse kurs, foredrag og muligens vinsmaking her for å skape litt liv i lokalet på kveldene også. Denne pandemien vil komme til en slutt en dag. Da tror jeg folk vil komme seg ut og oppleve noe – enten det er å handle i en butikk, gå ut og spise eller stikke innom et galleri som vårt. ○

1. Daglig leder Trine Solem kan endelig servere gjestene på uteserveringen til Sot Bar & Burger.

2. Samir Sharma har beholdt peisen som var i lokalet i Bogstadveien 1 fra før av, men kledd den i grønn, indisk marmor.

3. Prisbelønnet vinkelner Andreas Høgfeldt er daglig leder for restaurant­huset Kastellet i Hegdehaugsveien.

4. Susana Pinto og mannen Sergio Capilé serverer flere ulike typer ceviche. Søtpotetpuré, guacamole og tortillachips hører med som tibehør.

5. Il Pantheon tilbyr skreddersydd herremote.

6. William Follestad i dameavdelingen hos Follestad i Bogstadveien 10 der rosatoner dominerer fargebildet.

7. Mor og datter Tine og Elisa Mollatt har tatt med seg florlette og feminine byTiMo-kjoler til Bogstadveien.

8. Marcus Kaasa (t.v.) og Philip Bjørkesett bak disken på Birk Sports pop-up- butikk.

9. Malin Loe Martinsen (t.v.), Kamilla Haugen Rudlang og Sindre Lokreim Bolstad møter kundene i Norrønas nye konseptbutikk i Bogstadveien.

10. Fotograf Åse-Marie Faldalen står bak Galleri Vibes sammen med Bente Taby.

Tekst og Foto Ingri Valen Egeland

 

Previous Article
Next Article