LOADING

Type to search

Ny vår i handlegaten

aktiviteter bogstadpuls interiør Mat og Drikke Mote Nyåpning

Ny vår i handlegaten

Det er en ny vår i emning på Majorstuen. I Bogstadveien og sidegatene vokser det frem nye konsept og virksomheter nærmest på hvert gatehjørne.

 

En av dem som har lagt liv og sjel i arbeidet med å lansere sitt konsept, er Marie Østhus Rannou.
– Vi har fått mange kommentarer på interiøret. Det er mannen min som har laget gulvet. Han er sivilingeniør og elsker å kunne gjøre litt praktisk arbeid iblant, smiler Marie mens hun kaster et blikk på det beige betonggulvet med marmorinnslag.
– Dekoren er det vennene mine som har laget. Vi har egentlig gjort det meste selv under oppussingen. Vi ville skape vårt eget univers, sier 31-åringen.
Det var kjærligheten som brakte franskfødte Marie til Oslo i 2016. For ett år siden etablerte hun og ektemannen, Vegard Kongestøl Østhus, Eremis. I januar i år fikk de nøklene til det lille lokalet i Bogstadveien 39F – én måned senere åpnet de dørene til showrommet for sitt eget smykkemerke, Eremis, der Marie selv møter kundene alle ukedager, med unntak av søndag.
– Jeg føler at dette var noe som manglet i området – og var noe jeg savnet selv.

Marie Østhus Rannou i det lille lokalet i Bogstadveien hun, mannen og vennene har lagt ned mye arbeid i.

Gikk bare tjue dager
Eremis-konseptet ble skapt fordi Marie følte det var vanskelig å finne «vakre og holdbare smykker til en overkommelig pris i Norge», slik hun selv uttrykker det. Gjennom samarbeid med designere og leverandører i hjemlandet, fyller Marie nå disken – eller juvelbaren, som hun liker å omtale den som – med smykker med tidløst, organisk preg og fransk «touch» i gullbelagt messing. Snart kommer også en liten sølvkolleksjon og design Marie har stått for helt selv.
– I utgangspunktet skulle vi bare sjekke ut markedet litt. Vi visste at det var i hovedgaten vi ville holde til, men var forberedt på å måtte vente. Jeg hadde ikke trodd at det skulle gå så fort.
Kun tjue dager etter hun hadde meldt sin interesse for megleren, sto et perfekt lite lokale på tjue kvadratmeter ledig i Bogstadveien. Marie kjenner området godt fra før. Som tidligere markedsansvarlig i Oliviers & Co, var hun med på å etablere kjedens butikk et steinkast unna i Bogstadveien for noen år siden. Frem til årsskiftet, jobbet Marie som netthandelansvarlig hos Varsity Headwear. Gründerbedriften med bakgrunn i to brødres interesse for kaps, har bygget seg opp som spesialist på hodeplagget og skapt en merkevare som gjør internasjonal suksess fra basen i Industrigata.
– Jeg er fascinert av hva de har fått til, sier Marie, som mener hun slik sett definitivt befant seg i et inspirerende miljø i oppstartsfasen av egen bedrift.
– Jeg ville ha en jobb der jeg kunne kombinere min kunstneriske side og businessdelen av meg. Å starte egen virksomhet, var derfor en naturlig løsning for min del, sier Marie, som nå er i ferd med å etablere et kvinnenettverk for gründere i samme situasjon.

Stine Furustad titter ut av vinduet i kjellerlokalet hun fyller med second-hand-skatter.

Kan levere plagg
Marie trenger ikke lete lenge for å finne andre kvinnelige gründere i området.
I Sporveisgata 23 startet Stine Furustad i høst opp et eget konsept, Repertoire.
– Etter en lærerik oppussingsperiode med mange malingsstrøk, åpnet vi endelig i oktober 2022. Jeg ønsket å finne et lokale som var i en av sidegatene til Bogstadveien, og Sporveisgata er en fin passasje for områdene Bislett, St. Hanshaugen, Majorstuen og Frogner, sier hun.
– Jeg vil skape et nytt syn på brukte klær, konstaterer Stine.
– Med Repertoire ønsker vi å legge til rette for sirkulering av klær i en hektisk hverdag. Ved å ha en fysisk lokasjon, har vi en tilstedeværelse i nærmiljøet hvor lokale og tilreisende har mulighet til å kjøpe og selge second-hand, fremfor å kjøpe nytt, forklarer hun om prosjektet.
Etterspørsel fra kundene, har gjort at også herrene nå har fått sitt eget hjørne i butikken.
– Hos oss kan du levere plagg til videresalg i butikk og få 40 prosent av salgssummen. Kriteriene er at det er sesongbaserte plagg i god stand – med et tidløst eller særegent preg.

Butikksjef Thomas Kalmer (t.v.) med Heidi Kristine Hasvollseter, Thomas Cahill Holand og Kaja Kulbraaten.

Første i Norge
Mens Stine kuraterer klær i Sporveisgata, har kunstinteresserte kreative sjeler fått et aldri så lite mekka å søke til rundt hjørnet, i kjelleretasjen under Normal i Bogstadveien 1, hos Kreatima.
Her finnes et bredt utvalg for både etablerte kunstnere og amatører i alle aldre. Panduros konseptbutikk er den første i sitt slag her til lands. Butikksjef Thomas Kalmer, som også er del av ledergruppen til Kreatima i Skandinavia, mener en av Oslos travleste handlegater var et naturlig sted å satse.
– Med denne gode beliggenheten, får vi daglig gode tilbakemeldinger fra våre kunder om at de har savnet en slik butikk for kunstmateriell, og at de er glade for at vi har åpnet Kreatima akkurat her, sier Thomas. Butikksjefen kan fortelle at køen var lang oppover Bogstadveien da butikken holdt åpningsfest i slutten av oktober i fjor.
– For tiden er vi seks personer som driver butikken til daglig, og alle har en spesiell interesse for kunst og kreativitet. Vi kan svare på de aller fleste spørsmål om kunstmateriell, så folk må gjerne komme innom hvis de lurer på noe. Nå har vi også startet opp en ny tjeneste med å spenne opp lerret på blindrammer for de som ønsker det.

En del av lokalsamfunnet
Også det norske motehuset Holzweiler satser i området.
– Vi åpnet vår aller første monobrandbutikk i Oscars gate 19 i 2016. Det har siden den gang skjedd mye for Holzweiler. Vi har blant annet åpnet to nye butikker i Oslo samt i Bergen, Stavanger og København, sier Kristine Vorpenes, store manager for Holzweiler Hegdehaugsveien.
– Det kom også til et punkt hvor vi vokste ut av vårt lille lokale i Oscars gate. Nå har vi utvidet og flyttet til Hegdehaugsveien 35. Gjennom de siste årene, har vi etablert en kundegruppe som vi ønsker å vise mer av det Holzweiler har å by på, forteller butikksjefen. Å møte tidløse idealer med nysgjerrighet, skaper unikt design og håndverk, mener motehuset som har fokus på bruk av materialer av høy kvalitet.
– Vi føler oss rett og slett som en del av lokalsamfunnet. Vi elsker Majorstuen og mangfoldet her. Du finner alt fra high fashion-butikker og delikatesseforretninger til kjente kjedebutikker og fastfoodrestauranter, legger hun til. I butikken i Hegdehaugsveien er det faktisk også mulig å få enkel servering og ta seg en kaffepause mens man ser på livet i gaten gjennom butikkvinduet.
– En klesbutikk kombinert med kafé er noe vi har troen på. Reiser rundt om i verden har vist oss at dette er fremtidens måte å drive retail på. Kaféhjørnet vårt bidrar til en unik atmosfære inne i butikken. Det hele er tegnet i samarbeid med Snøhetta.

To butikker i Bogstadveien
I lokalet i Oscars gate 19 som ble stående tomt etter Holzweiler, åpnet et annet klesmerke sin andre butikk i Oslo, nemlig Camilla Pihl. Merket bærer samme navn som gründeren og influenseren som står bak prosjektet, der Holzweiler for øvrig er inne på eiersiden.

Også byTiMo har befestet sin posisjon på Majorstuen. I tillegg til det som i utgangspunktet startet som en pop-up-butikk i Bogstadveien 25, byTiMo Boutique – bugnende av det norske merkets romantiske kjoler som først gjorde dem kjent – brer byTiMo seg over et betydelig antall kvadratmeter i Bogstadveien 30 med byTiMo Concept Store. Her har kundene god plass til å utforske blant annet merkets «homeware»-kolleksjon og brudekjoler.
Sadoni Designer Bridal Boutique har for øvrig flyttet sin brudesalong til Holtegata 41.

Elsker naboens pizza
Frisørsalongen Studio Alf Hegdehaugsveien har på sin side holdt til i samme gate siden 2002. Først i Hegdehaugsveien 27, deretter i Hegdehaugsveien 36. Etter vel tre år her, får disse lokalene nå ytterligere et løft.
– Vi la ganske mye i basevalgene og har hatt en plan om å fortsette å utvikle lokalene. Klippeplassene våre og mye av inventaret er laget av en lokal møbelsnekker, så nå går vi videre med flere detaljer og mer farger, forteller daglig leder for Studio Alf AS, Erik Øgreid Hartvigsen, som er svært fornøyd med beliggenheten.


– Så må jeg nevne at pizzaen til naboen vår er sinnsykt god, legger Erik til med et smil, med henvisning til Akka Pizzeria vegg i vegg.
– Jeg tror det er viktig med pandemiperioden vi har vært igjennom, å tørre å investere mer i arbeidsplassene til våre ansatte og lage en litt lysere og mer leken ramme ikke bare for kundene som besøker salongen, men også for de som jobber der, påpeker Erik.
– Akkurat i disse dager og utover våren kurser vi våre frisører i å bli fargespesialister – det er enormt givende å se responsen til frisørene som kommer tilbake proppfulle av iver og mer kunnskap, fastslår den daglige lederen, som understreker at de seks frisørene i salongen i Hegdehaugsveien allerede har solid kompetanse på flere felt.

Kjente profiler
Også en annen frisørsalong i området gjennomgår endringer om dagen. Park Lane Frisør i Valkyriegata 21, skal bli del av et nytt dansk konsept med bærekraftfokus. Nytt navn på salongen blir da Park Styling.
I Bogstadveien 50 har for øvrig veske- og koffertbutikken Morris byttet navn til Bagorama.

Change Lingerie holder stand i Majorstuhuset i Valkyrie­gata 8 og har nå enda mer boltreplass enn før. Tomrommet Majoren etterlot seg da den ikoniske kiosken la ned etter 92 års drift i 2020, har «naboen» nå altså fylt selv, ved å utvide spesialforretningen for undertøy, badetøy, strømper og nattøy for dame.

Et ferskt tilskudd tett på Majorstuhuset, er på sin side Northug. Navnet er velkjent for de fleste, men skikongen Petter Northug åpnet i høst altså sin første konseptbutikk under eget navn på Majorstuen, nærmere bestemt i Bogstadveien 53B.

I Underhaugsveien 28 har Amundsen Sports åpnet «hjemmet» sitt med flere rom, bar og fyr på peisen.

Også en annen sporty merkevare som bærer navnet til en kjent nordmann, har valgt å slå seg ned i området. Amundsen Sports, oppkalt etter polfarer Roald Amundsen, har åpnet sin første «brand store» i Underhaugsveien 28, der Acne Studios tidligere holdt til, i et hus oppført kun få år før polarhelten selv kom til verden i 1872.

Daglig leder og medeier Ronny Gjøse merker at folk i området allerede har fått smaken på Fly Chickens friterte fristelser.

Frister med frityr
To nykommere finner vi også i Kirkeveien, rett bak Frogner stadion-trikkestoppet. Petrus Veterinærer har åpnet dyre­klinikk i Kirkeveien 43. Vegg i vegg på samme gateadresse, så Fly Chicken dagens lys i februar.
– Det er naturlig for Fly Chicken å etablere seg på Major­stuen og Kirkeveien. Det er en urban bydel med mange beboere. I tillegg er det høy trafikk i gaten og en del turister i området. Du har også nærhet til Frognerparken, samt de som er ute og koser seg, shopper og de som bare er på farten, sier daglig leder og medeier Ronny Gjøse.

– Vi bidrar til å levere enda større mangfold innen servering- og restauranttilbudet i bydelen. Fly Chicken er et innovativt «fast-casual»-konsept som fokuserer på autentisk fritert kylling med hjemmelagede sauser og tilbehør. Vi har lyktes godt med å tilby superdigg fritert kylling i flere spennende varianter. Dette er comfort food som er godt likt av en bred målgruppe, mener Ronny.
Fly Chicken bruker utelukkende fersk Hå Kylling fra Jæren i sine retter, og kyllingen marineres i ett døgn før fritering.

 

Fargerik opplevelsesbar
Smaksopplevelser er det også å få hos PINPIN helt i andre enden av hovedgaten, i Hegdehaugen 26. Foruten mat og drikke, satser serveringsstedet med sine 28 ansatte på å ha et bredt utvalg aktiviteter på menyen – med alt fra golfsimulator til dart og shuffleboard.
Underholdningselementet er en av de viktigste ingrediensene i konseptet Jubel Eventyr AS står bak. Opplevelsesbaren, som de selv omtaler stedet som, ligger plassert mellom utestedene Mabou og Horgan’s. I bygården, som strekker seg over fire etasjer og 1800 nyoppussede kvadratmeter, får også karaokebaren HALLOi og malestudioet Paint’n Sip plass.

For drøyt halvannet år siden åpnet Kastellet vis-à-vis – også de med en bygård full av utelivstilbud fra topp til bunn med cocktailbar, restaurant, vinbar og privat vinkjeller. Mye har med andre ord skjedd på utelivsfronten i området på forholdsvis kort tid. Enten du foretrekker en rolig kveld i behagelige omgivelser eller en aktiv aften fylt av underholdning og moro i lekne og fargesterke lokaler, er valgmulighetene med det til stede hva enn du måtte ønske.
– Homansbyen skal jo være – og har historisk vært – et levende område med både næring og servering, men de siste årene har sistnevnte vært noe mangelvare. I kombinasjon med en rekke andre spennende nyetableringer i gaten og at et tilbud som vårt ikke fantes i denne delen av byen, var lokasjonen et åpenbart valg, konstaterer Kristian Horn Hellesnes, co-funder og kreativ sjef i Jubel.
– Det er på tide å blåse litt liv og fest i vest – ikke bare i Torggata, avslutter han.

Tekst Ingri Valen Egeland Foto Ingri Valen Egeland og Butikkene