LOADING

Type to search

Motebevisst hundreåring

bogstadpuls Mote

Motebevisst hundreåring

William Follestad var overbevist om at han ikke skulle gjøre som faren, farfaren og oldefaren, men mote- og handelsteften har fulgt familien gjennom generasjoner
og lever i beste velgående etter hundre år med Follestad.

– Jeg gikk og «siklet» på disse lokalene i flere år, forteller William Follestad. 47-åringen har slått seg ned i en pudderrosa, skjellformet stol i velour – en av mange nøye utvalgte delikate detaljer som omgis av syrinfargede vegger i dame- og hjemavdelingen hos Follestad Trend i andre etasje i Bogstadveien 10.
I etasjen under ligger herreavdelingen med et fyldig utvalg klær og tilbehør til hverdag, fritid og fest for den mannlige delen av befolkningen, og i underetasjen planlegges utvikling av en egen avdeling for italiensk herremote som forhåpentligvis kan åpnes til høsten.
– I tillegg til å jakte de beste merkene og det ypperste utvalget, legger vi ned mye innsats i det estetiske når det kommer til interiør og gjør jevnlige oppgraderinger i lokalene våre. Vi vil alltid utvikle oss.

Finnes ikke så mange
– Vi ønsket oss et stort lokale i Bogstadveien i veldig mange år ettersom vi følte potensialet i lokalene på 150 kvadratmeter vi hadde i Valkyriegata etter hvert var blitt nådd. Det finnes ikke så mange store fine bygårder med så god takhøyde som dette, sier William og ser seg omkring i lokalene som han måtte smøre seg med tålmodighet for å få.
I mellomtiden hadde to kjedebutikker, Douglas og Superdry, tilhold her, før familiebedriften William er daglig leder i, Follestad Trend, endelig kunne innta drømmelokalene på Majorstuen med brask og bram for to og et halvt år siden.
William kan plusse på ytterligere tjue år når det gjelder fartstid i familiebedriften – eller det vil si siden han viet seg fullt og helt til firmaet.
– Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for at jeg ikke skulle gjøre dette. Mamma og pappa jobbet hver lørdag i butikken da jeg vokste opp. Det gjorde at vi aldri fikk dratt på hytta i god tid og var framme først på lørdagskvelden, før vi måtte dra igjen på søndag, så jeg syntes helgene ble veldig korte. Ofte var jeg med i butikken selv i helgene også og ble satt til å sortere kleshengere og den slags, som jeg ikke syntes var veldig morsomt heller. Dette var teit og håpløst opplegg, husker jeg at jeg tenkte, humrer 47-åringen.

Ikke i tankene
William tok økonomistudier på University of Wyoming og så for seg en tilværelse utenfor familiebedriften.
– Det var ikke i tankene mine i det hele tatt. Jeg trodde dette ikke passet for meg. Likevel spurte faren min meg om jeg ville drive Follestad-butikken på Strømmen mens han tok seg av driften i Akersgata. Etter hvert åpnet vi både i Sandvika og på Majorstuen. Det fungerte bra og var kjempegøy, forteller han med et smil.
Riktignok hadde han etter barndommens kleshengersortering jobbet deltid i helger og ferier, men fjerde generasjon Follestad fikk med voksne øyne et nytt syn på familiebedriften og klesbransjen.
William fulgte i fotsporene til far Bengt, farfar Einar og oldefar Enoch. Sistnevnte grunnla for ganske nøyaktig hundre år siden, i 1923, Follestad & co i Lybekkergata med skreddersydde herreklær til alle kroppsfasonger. I dag teller Follestad Trend AS tolv butikker i Oslo og omegn, i tillegg til to outlets og nettbutikk.
– Faren min og brødrene hans fikk ikke lov av faren sin til å åpne egne butikker i Oslo siden hovedstaden var «hans». Derfor endte min far med å starte opp Follestad på Lillestrøm.
Motegraden ble høyere, flere butikker og egne oppdaterte dameavdelinger kom til, og med Williams inntog i familiebedriften, ble trendfokuset ytterligere forsterket og innkjøpene siktet inn mot en yngre og motevisst kundegruppe.

Går aldri av moten
– Jeg angrer ikke. Det var nok en periode jeg var bevisst på at om jeg skulle gjøre noe annet, var tiden inne for å gjøre det da, men på den tiden kom Ola Mæle inn som partner i Follestad. Det var inspirerende, og jeg synes utviklingen siden har vært spennende, sier William som i dag eier selskapet sammen med faren Bengt Follestad, i tillegg til nevnte Ola Mæle.
– Markedet har vært skiftende, blant annet med tanke på finanskrisen i 2008 og dagens verdenssituasjon. For vår del har vi vært lite berørt denne gangen. I tidene som er nå, tror jeg mange kutter dyre kapitalvarer og utsetter kjøp av bil og båt, men for de fleste er det ikke en ny bukse eller en ny skjorte som velter lasset, så jeg er forsiktig positiv. Klesbransjen led nok mer under koronaperioden slik sett da folk prioriterte hus og hjem, fortsetter han.
Som Follestad-gründer i fjerde generasjon, røper William familiebedriftens enkle leveregel gjennom alle tider:
– Kvalitet og service går aldri av moten, konstaterer han med et smil.

1. Sommerens damemote blant blomsterranker og syrinfargede vegger.

2. William Follestad har ikke sett seg tilbake siden han valgte å gå for fullt inn i familiebedriften på starten av 2000-tallet.

3. Hermine Valbø med tidsriktig rosa tilbehør hos Follestad Trend.

4. Herreavdelingen har blant annet en egen Polo Ralph Lauren-seksjon.

5. Utvalget av blant annet skjorter og dressjakker er stort i herreavdelingen.

Bogstadveien 10 | 23 68 77 20 | www.follestad.no

Tekst og Foto Ingri Valen Egeland

Les magasinet her: